Dôležitosť zdravého životného štýlu dnes rezonuje čoraz intenzívnejšie. Rastúci záujem ľudí o šport však často dokáže využiť len ten, kto má špičkové výkony perfektne natrénované. Mnohé slovenské firmy zdokonaľujú svoju podnikateľskú techniku už desaťročia, výsledkom sú prvotriedne výrobky overené generáciami.

Netradičný príbeh

Na Slovensku je viacero úspešných výrobcov bicyklov, jeden však medzi nimi vyniká. Hurbanovská rodinná firma bicykle navrhuje, montuje a sama vyrába oceľové rámy, vidlice, ráfiky a lakuje kostry. Podnikanie Jozefa Kendera sa však nerozbehlo na dvoch kolesách. Pôvodne energetik vodohospodár vo výskumnom ústave zeleniny a špeciálnych plodín sa rozhodol po páde bývalého režimu pestovať zeleninu. Zakrátko to nechal a s bratancom sa pustili do obchodovania so súčiastkami na babety. Dopyt ich čoskoro presmeroval k bicyklom a v polovici deväťdesiatych rokov už skladali prvé stroje pod značkou Kenzel.

„Postupne nám došlo, že montážou získame väčšie zisky,“ hovorí J. Kender. Stavil na vlastnú výrobu komponentov. Najskôr to boli ráfiky, k nim pribudli oceľové rámy s vidlicami a neskôr lakovanie. Výnimkou sú len brzdy a prehadzovačky. Hurbanovský podnikateľ hovorí, že vďaka vlastnej produkcii komponentov dokáže pružnejšie reagovať na dopyt a s ich výrobou má možno porovnateľné náklady, ako keby ich dovážal z Ázie. Nevýhodou importu je podľa neho časová náročnosť.

AlfaBio
Neprehliadnite

Zemiaky, tofu či bryndza. Rodinné firmy majú široký záber

Deti vyrástli vo firme

V Kenzeli už pracuje celá rodina Kenderovcov. Monika Kenderová, manželka majiteľa firmy, drží kasu – stará sa o financie. Ich dcéra Monika začínala s marketingom a jej mladší brat Roman je obchodným manažérom, no pod palcom má aj výrobu ráfikov, kolies a prácu v lakovni. Kenderovci nemuseli potomkov osobitne motivovať či prehovárať na to, aby pracovali v rodinnej firme. Ich deti sa odmalička „motali“ v Kenzeli a postupne spoznávali špecifiká bicyklového biznisu. Patrilo k tomu aj cestovanie na výstavy, pracovné cesty či výpomoc s jazykovými prekladmi.

O dcére Monike Božíkovej TREND písal po poslednej návšteve firmy pred štyrmi rokmi ako o skorej následníčke otca na riaditeľskej stoličke. Situácia sa však napokon vyvinula inak. Dcéra dnes vo firme pôsobí o niečo menej a úvahy o odovzdaní vedenia do rúk mladšej generácie sú nateraz odložené. „V súčasnosti neriešime otázku prebratia vedenia firmy, vo vedení ostávajú rodičia,“ potvrdil Roman Kender.

Kenzel, otec Jozef, matka Monika, syn Roman, dcera Monika Bozikova
Zdroj: TREND

Zmena na eseročku

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa