Za málo zaujímavou správou sa však môže skrývať aj boj o majetok akadémie, ktorý v konečnom dôsledku odsunie možnosť SAV nadviazať užšiu spoluprácu s biznisom. Ale najmä môže ohroziť už i tak kritickú situáciu v čerpaní nových eurofondov určených na vedu a výskum. Nejde pritom o malú sumu. Celkovo má totiž Slovensko na roky 2014 až 2020 z Bruselu k dispozícii 1,8 miliardy eur a práve SAV ako najväčšia vedecká inštitúcia by mala z týchto prostriedkov čerpať najvýraznejšie.
Ťažký pôrod
Transformácia SAV je zdĺhavý a bolestivý proces, o ktorom sa hovorí vyše dekády. Jeho cieľom je zmeniť ústavy akadémie z príspevkových a rozpočtových organizácií na verejné výskumné inštitúcie (VVI). To má umožniť ústavom SAV podnikať, čo im uľahčí spoluprácu so súkromným sektorom. Zároveň takto získajú prístup k súkromným zdrojom na financovanie výskumných aktivít. V súčasnosti totiž akadémia žije predovšetkým z peňazí od štátu a vedci pre administratívne prekážky nie sú motivovaní púšťať sa do spolupráce s biznisom.
Proces transformácie bol presne časovo naplánovaný tak, aby sa ústavy akadémie zmenili na VVI od začiatku budúceho roka. „Cieľom bolo, aby sa transformácia uskutočnila na konci prvého programového obdobia čerpania štrukturálnych fondov a na začiatku druhého. Jednou z podmienok, aby mohli inštitúcie čerpať eurofondy, je, aby počas čerpania nemenili právnu formu,“ hovorí predseda SAV Pavol Šajgalík. Aby sa tento termín stihol, musel sa zákon o verejných výskumných inštitúciách dostať na májovú schôdzu parlamentu.
Zamrznutý proces
Napriek tomu, že sa pripomienkové konanie k zákonu skončilo vo februári, na rokovanie vlády sa nedostal. Začiatkom mája rezort školstva na prekvapenie vedeckej obce vyhlásil, že sa zákon nestihne prijať v tomto roku. Transformácia sa tým v podstate odložila na neurčito, keďže ministerstvo nedokázalo spresniť ani orientačný dátum schválenia. „Transformačný proces by si totiž žiadal veľký počet administratívnych úkonov, ktoré by sa po zavŕšení legislatívneho procesu s najväčšou pravdepodobnosťou nedali stihnúť,“ uvádza pre TREND rezort.
Ministerstvo argumentuje tým, že od medzirezortného pripomienkového konania k zákonu existovali výhrady, ktoré sa týkali najmä foriem hospodárenia s majetkom VVI. Čo konkrétne bol problém a kto mal výhrady, však rezort nespresnil. Jeho argumentácia pôsobí zvláštne aj preto, že pripomienkové konanie sa skončilo bez rozporu a zákon schválila aj legislatívna rada vlády.
Pavol Šajgalík. Zdroj: Miroslava Spodniaková
Zákulisné ťahy
Jeden z možných dôvodov zabrzdenia transformácie SAV naznačuje P. Šajgalík.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?