Skrátka Mercedes-Benz CLS vstupuje na trh po treťom generačnom reštarte a ja v dlani zohrievam kľúč od vznetového derivátu 400 d 4Matic. V duchu si kladiem otázku, či je taký dobrý, ako vyzerá.

Spomienka na budúcnosť

Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic Zdroj: Daimler

Krajšie ako na fotografii

Už prvé snímky nového céeleska ma navnadili. Hovoril som si – aké štýlové, aké uhladené, aké prívetivé. Keď sa však teraz prizerám testovanej verzii okorenenej exteriérovým balíkom AMG Line s onakvejšími otvormi náporového chladenia, rozšírenými prahmi a AMG-dvadsiatkami, prívlastok štýlovosti mi v povedomí ostáva pevne zakorenený, no uhladenosť strieda živočíšna naliehavosť vnímaného obrazu. Pritom taká hutná a plastická, aká sa nedá verne zachytiť na akokoľvek profesionálne „nastajlovanej“ fotografii.

Ak by som chcel byť silou-mocou vtipný, tak aj negatívny sklon masky chladiča vyznieva na celku pozitívne... Zbožňujem krásu vôbec a dvojnásobne, ak nie je samoúčelná. Skvostný koeficient aerodynamického odporu 0,26 potvrdzuje, že v tomto prípade nie je.

Ale... vidím aj imitáciu výfukových koncoviek. Za pravým rámčekom nič a za ľavým do zeme smerujúce dvojité výfukové vyústenie. Ja viem, že je to teraz v móde. Ale čo je to za módu?

Elektronické eldorádo

V podrepe sa opatrne súkam za volant, aby som si hlavu neudrel o znížený rám dverí. Úspešne („podarí“ sa mi to až pri nastupovaní dozadu). Dvere za mnou zacvaknú a bezrámové okno sa počuteľne vráti do tesnenia. Ako si postupne dolaďujem famózne prešívané kreslo (aj zovretie bočníc operadla si viem nastaviť a keby som o to stál, tak mám na výber z asi ôsmich druhov masáží), cítim sa za volantom čoraz lepšie až celkom bezchybne.

Spomienka na budúcnosť

Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic Zdroj: Daimler

To znamená nízko, stabilne a príjemne so všetkým potrebným aj prepotrebným poruke, akoby mi sedenie „ušili“ na mieru. Pohľad na kožou obšitú palubnú dosku, centrálnu obrazovku a prístrojový štít v jednom celku (širokouhlý kokpit) vyznieva veľkolepo. Ultra vysoké rozlíšenie znamená aj výbornú čitateľnosť za každých svetelných podmienok. Len keby bol obraz aj trochu plastický.

V menu prístrojového štítu sa pohybujem výhradne prostredníctvom mini dotykovej plôšky na volante. V športovom a progresívnom móde sa mi zobrazuje tiež stupeň preťaženia. V zákutiach ponuky centrálnej obrazovky (nie je dotyková) môžem blúdiť prostredníctvom ďalšej miniplôšky na volante, ale k dispozícii mám aj väčší touchpad na stredovom paneli, ktorý spätnú väzbu potvrdzuje chvením. Otočná a výkyvná ružica pod ním je ako stvorená pre klasika môjho typu. Skrátka elektronické eldorádo.

Spomienka na budúcnosť

Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic Zdroj: Daimler

Verím, že hranie sa s plejádou 64 odtieňov (to je mi nejaké povedomé) ambientného osvetlenia, vizualizácia, precvičovanie tela, telefónia, klimatizácia... alebo ladenie zvuku audiosystému Burmaster môže byť hlavne pre mladšie ročníky ešte atraktívnejšie ako samotná jazda. Ako v modernej rozprávke, alebo na diaľnici smerom k Matrixu. Ale mám aj výhrady.

Napríklad štylistickú – vidno, že barokovo sínusový tvar palubnej dosky navrhli skôr ako hranatý širokouhlý kokpit. Navzájom mi príliš neladia. Prekáža mi tiež, že spínačmi na dverách si viem nastaviť len základné parametre sedadla, zvyšné doladenie už musím riešiť postupnosťou krokov v menu informačného systému. Konečne dotykové plôšky – hlavne tie na volante nie sú odolné voči mimovoľným dotykom. Tých sa mi zopár prihodilo a potom som pôvodné nastavenia prácne dával do pôvodného stavu.

Spomienka na budúcnosť

Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic Zdroj: Daimler

Druhá trieda

Vzadu ma čakajú tri miesta na sedenia. Najprv skúšam pozíciu za vodičom, teda za sebou. Prvý dojem – sklony sedáka aj operadla sú poriadku. Sedák mohol byť aj dlhší, lepšie by podopieral stehná. Kolenám chýba po operadlo vodiča päť centimetrov, teda v pohode. Zato len dve čísla nad hlavou už vyhovejú len z odretými ušami. Ale čo môžem viac chcieť od štýlového kupé – však? Miesto v strede už kvalifikujem len ako núdzové. Robustný stredový panel mi ani tak neprekáža, obkročím ho, ale hlavou sa zapieram o strop a opierku hlavy cítim niekde za krkom, čo mi príde dosť od veci.

Kapacitu kufra 520 litrov beriem. Páči sa mi, že niečo sa zmestí aj pod kryciu dosku, a tú si môžem stabilizovať v otvorenej polohe. Rezervu, zdvihák, ani súpravu na opravu defektov nehľadám, k runflatom by boli navyše. Ako drobné chybičky na úkor praktickosti kvalifikujem vyvýšenú podlahu nad zadnou nápravou a fakt, že zadné zadné operadlá sa dajú odblokovať len zo strany kufra.

Utlmený a kultivovaný

Stojím vedľa naštartovaného CLS, počúvam jeho radový šesťvalec a je mi jasné, že so zvukom benzínového si ho nepomýlim. Keď však usadnem za volant a vyrazím, len tak mimovoľne občas mrknem na otáčkomer, kde začína jeho červené pole, lebo občas mám pocit, že nesedím v tom aute, ktoré som si prevzal. Tento diesel je fakt famózne akusticky utlmený, kultivovaný, no predovšetkým – o tom po tom... Teda po poriadku, veď to poznáte, začínam meraním priemernej spotreby. Popri tom oceňujem, že aj keď sa pohybujem v meste na hranici rýchlostného limitu, prevodovka má zaradenú až šestku. Piesty turbodiesla sa lenivo prevaľujú a prvú tretinu stokilometrového okruhu, ktorú tvorí mierne sa zvažujúci úsek, absolvujem s priemerom pod 5 litrov. Keď vyrazím na diaľnicu, stotridsiatku pod plynom sprevádza zaradená deviatka pri 1 500 otáčkach. V momente ako uberiem plyn, palubný počítač hlási režim voľnobehu. V cieli okruhu evidujem priemerných 6,5 l/100 km. Možno vás bude zaujímať, že s Mercedesom S vybaveným identickým motorom a prevodovkou som na rovnakom okruhu zaznamenal 7,6 l/100 km.

Ťahá ako šľak

Prevodovka sa mi páči v prvom rade preto, že väčšinou ani neviem, že existuje. Že existuje, prezrádza strelka otáčkomera. Radí zamatovo jemne, nenápadne až akoby tajne. Zato z pneumatického podvozka mám zmiešané pocity. Na kvalitnom a prijateľnom povrchu asfaltu je famózne vláčny a tichý, doslova uspávajúci. Keď však včas neobídem zlom či dieru v asfalte, nepríjemne buchne a ja vždy s obavou pri najbližšej príležitosti zastanem, či som krásnym behúňom 275/30 R 20 a ešte krajším AMG diskom nespôsobil poistnú udalosť.

Toto nie je kombinácia na niektoré tunajšie cesty. Keď však vyrazím na známu trať, kde nič nehrozí, s radosťou sa vrhám do každej zákruty, lebo spodok drží ako prilepený, nepoddáva sa, môžem sa oň oprieť ako o hradný múr. Korunu dobrým pocitom nasadzuje prevodovka, ktorá v sekvenčnom móde radí tak, ako má – ako ozvena výstrelu, ktorý ešte nedoznel. V nájazdoch do oblúkov cítim miernu neochotu, vo výjazdoch už môžem zľahka „vypúšťať“, lebo tu sa CLS prejavuje ako jasná zadnokolka.

Spomienka na budúcnosť

Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic Zdroj: Daimler

Už som napísal, že motor je tichý, kultivovaný, a teraz dodávam, že ťahá ako šľak. Presviedča ma, že žiadna rovinka nie je taká krátka, aby sa na nej nedalo predbiehať... Len keď sa chcem zaradiť späť, elektronika usudzuje, že obmedzujem predbiehaného, brzdí a volant so mnou zápasí. Už to nechcem opäť zažiť, vypínam asistenciu udržania jazdného pruhu, aby mi do toho „nekecal“. Oveľa neskôr celkom pokojne prechádzam horizont.

Za ním sa asfaltka mierne prepadá, čelo mercedesa sa ponára hlbšie, akoby sa asi malo. Zaznie alarm, nasledujú plné brzdy a zároveň ma bezpečnostný pás priklincuje k sedačke. Šokovaný pozerám, čo sa to deje. Až postupne si uvedomujem, že do zorného poľa radaru sa dostal asfaltový koberec a on ho vyhodnotil ako prekážku. Ani toto už nechcem zažiť a rozmýšľam, čo by som mal zas vypnúť...

Spomienka na budúcnosť

Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic Zdroj: Daimler

Záver

Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic vyzerá hriešne dobre, navyše to auto jazdí božsky. V tunajších občas nehostinných podmienkach by som však pneumatické pruženie nekombinoval s 20" obutím. Buď štandardné osemnástky s airmaticom, alebo ešte radšej dvadsiatky s komfortným zníženým podvozkom.

Občas si hovorím len tak sám pre seba, že toto CLS nielen že je ešte lepšie ako vyzerá, ale že je lepšie, ako potrebujem. Veď načo mi je tá plná poľná asistenčných systémov, keď presadzujú svoj spôsob jazdy na môj úkor. Keď sa bránim, odporúčajú mi pri najbližšej príležitosti zastať a dať si kávu. Neklamný znak, že autonómia čoraz hlasnejšie klope na dvere. Tuším, že čoskoro vstúpi a mne zakážu siahať na volant, alebo mi ho ani do auta pre istotu nenamontujú. Zaháňam chmúrne myšlienky, v dlhej štrúdli pred Prístavným mostom sa hrám s informačným systémom, prenikám do jeho zákutí, objavujem nové a nové položky, neviem od obrazoviek odtrhnúť zrak a...hops!!! Opäť ten alarm, plné brzdy, zvieranie bezpečnostného pásu...Našťastie – inak by z toho bola poistná udalosť po nedobrzdení v kolóne. Takže všetko späť.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, ESP, sedem airbagov, voľbu 5 jazdných programov, systém PRE-SAFE, aktívna asistencia udržiavania jazdného pruhu, aktívna asistencia brzdenia, asistencia sledovania povolenej rýchlosti, aktívna asistencia udržiavania odstupu, dvojzónová klimatizácia Thermatic, Audio 20 s väčším displejom, komunikačný modul (LTE) na používanie služieb Mercedes me connect, systém núdzového volania Mercedes-Benz, Multibeam LED s diaľkovým svetlom s ultra dosvitom, čalúnenie imitácia kože ARTICO/látka čierna, regulovaná žalúzia chladiča, komfortný podvozok so znížením, 18" disky kolies z ľahkých zliatin…

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

aktívna asistencia udržania odstupu, asistencia riadenia, asistencia sledovania dopravných značiek, parkovací balík s ovládaním na diaľku, bezdotyková obsluha, interiér AMG Line, Exteriér AMG Line, výbava Edition 1 – obloženie v koži nappa, 20" disk kolies z ľahkých zliatin AMG, balík aktívnych viacprvkových sedadiel, vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievanie lakťových opierok pre vodiča a spolujazdca, vyhrievanie zadných sedadiel, klimatizácia predných sedadiel, posuvná elektrická strecha v sklenenom vyhotovení, projekčný displej, širokouhlý kokpit, pneumatické pruženie, Comand online, ozvučenie Burmester, multifunkčná elefónia, palivová nádrž so zväčšeným 66 litrovým objemom...

PLUS

• atraktívny vzhľad
• výborný posed za volantom
• široká paleta doplnkovej výbavy
• mimoriadne pružný vznetový šesťvalec
• skvelá prevodovka
• stabilný podvozok

MÍNUS

• menej miesta vzadu nad hlavou
• horšie tlmenie ostrých nerovností vozovky

Spomienka na budúcnosť

Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic Zdroj: Daimler

Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic
Zdvihový objem motora (ccm)2 995
Usporiadanie spaľovacieho motoraR6
Max. výkon [kW (k) pri ot./min.]250 (340)/4 400
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min.)700/1 200 – 3 200
Prevodovka9-st. automatická
Pohon4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)5,0
Maximálna rýchlosť (km/h)250
Priemerná spotreba EU (l/100 km)5,6
Rázvor (mm)2 939
Objem batožinového priestoru (l)520
Cena verzie s DPH (€)75 198
Cena verzie s doplnkovou výbavou s DPH (€)111 462
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcu