Nákladná doprava má za sebou dobré obdobie. Alebo presnejšie, dobré obdobie má za sebou. Trend posledných piatich rokov, keď objem prepraveného tovaru v Európe rástol, sa môže otočiť v dôsledku spomaľujúcej sa ekonomiky. Slovensko, malý hráč úzko nadviazaný na globálne trhy, pritom vývoj neurčuje, skôr je naň odkázané. Preto nie div, že oči všetkých sa upierajú na Nemecko, ktorého ekonomika už ani neprešľapuje na mieste, ale zostupuje do nižších čísel. Nákladná doprava pritom býva na rane medzi prvými, pretože do tovární, v ktorých sa menej vyrába, sa aj menej dováža a menej sa z nich odváža.
Vlaňajší rast sa zopakovať nemusí
Čísla za minulý rok boli relatívne dobré. Najsilnejším hráčom na poli cestnej nákladnej dopravy sa darilo medziročne zvýšiť tržby. Na čele rebríčka zotrvala vranovská firma STD Donivo podnikateľa Jána Drozda. Najväčšiemu zamestnávateľovi v sektore sa podarilo napriek pomalšiemu medziročnému rastu prekročiť psychologickú hranicu tržieb 90 miliónov eur.
Bezkonkurenčným skokanom roka je slovenská dcéra nemeckej spoločnosti Duvenbeck, ktorá dokázala medziročne zvýšiť tržby o päťdesiat percent, čím sa stala tretím najvýkonnejším autodopravcom v krajine. Na druhú priečku sa vďaka desaťpercentnému medziročnému rastu posunula levická firma Šped-Trans slovenského podnikateľa Jána Ďuriana.
kamiony autodopravca logistika Zdroj: SITA/AP
Či sa však autodopravcom podarí pozitívnu náladu z minulého roka udržať aj naďalej, je otázne. Do slovenskej autodopravy sa čoraz viac premieta spomaľovanie ekonomiky, čo dokazujú aj čísla. Podľa posledných dostupných dát
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?