Tento potenciál v roku 2013 ocenil Google na 1,15 miliardy dolárov, keď Waze od jeho zakladateľov a investorov kupoval. Išlo o prvú miliardovú akvizíciu consumer-app firmy v Izraeli. Pre Uriho to bolo dvojnásobné stelesnenie toho, čo označuje ako svoju životnú filozofiu: zanechať stopu, niečo zásadne ovplyvniť. V rozhovore pre TREND vysvetľuje, prečo aj po epizóde s Wazom zakladá nové start-upy. Uri Levine bude spíkrom na podujatí StartupAwards.SK, ktoré sa koná začiatkom decembra v Bratislave.
Keď Waze zmenil majiteľa, boli ste jediný z jeho spoluzakladateľov, ktorý nešiel pracovať do Googlu. Neprirástol vám Waze až tak k srdcu, necítili ste zodpovednosť za jeho ďalší rozvoj?
Waze bola super vec. Jedna z najlepších, ktoré sa mi mohli prihodiť. Ale chcel som naštartovať ďalšiu novú revolúciu, a tak som odišiel, aby som mohol zakladať nové start-upy. Lebo to vo všeobecnosti robím – nové start-upy.
Prečo ste sa znova pustili do neistého sveta podnikania, keď ste si mohli naplno užívať zarobené peniaze?
Myslím si, že podnikateľov poháňa túžba zanechať stopu tým, že zmenia svet. Aspoň pre mňa to stále platí. Chcem zmeniť svet, chcem z neho spraviť lepšie miesto. Je veľa problémov, ktoré by som rád vyriešil. A preto pokračujem na ceste podnikateľa.
Podľa vašej filozofie musí podnikateľ milovať problém, a nie riešenie. Nie je však zmyslom podnikania vymyslieť a predať riešenie problému?
Je veľmi nepravdepodobné, že prídete na riešenie, ak sa nesústredíte na problém. Ide o to, že si musíte celý čas klásť jednoduché otázky: Aký je problém, ktorý riešim? Kto sú používatelia, ktorých sa týka? Ako ho vnímajú? Až potom sa môžete pýtať, či pre nich vytvárate hodnotu tým, ako tento problém riešite. Povedal by som, že kým problém existuje, pokračujte. Ak problém zrazu zmizne, aj riešenie je zbytočné. Takže to nie je o riešení, je to o probléme. A budete v oveľa lepšej pozícii na trhu, ak budete „ovládať“ problém, a nie riešenia. Často vidím, že ľudia vytvárajú riešenia a až potom sa pozerajú po probléme. Ale takto to zvyčajne nefunguje.
Je o vás známe, že máte rád projekty, ktoré šetria ľuďom peniaze. Prečo?
Nemám rád plytvanie. Či už ide o čas alebo peniaze. Vyslovene ma rozčuľuje, keď zistím, že nechávam peniaze na stole alebo zbytočne strácam veľa peňazí. A keď sa to deje u mňa, potom sa to deje u množstva ľudí. Bez ohľadu na to, aký veľký je tento problém. A nemusí ísť nevyhnutne iba o peniaze. Podobné je to, ak robíte rozhodnutia v neistote a nevedomosti, lebo nemáte informácie. Ja sa vždy snažím vytvoriť veľkú hodnotu pre veľké množstvo ľudí a to sa dá dosiahnuť rôznymi spôsobmi – pomôžete im ušetriť peniaze alebo čas, umožníte im prístup k veciam, ktoré sú im inak neprístupné, posilníte ich pozíciu pri vyjednávaní...
Jeden z vašich start-upov sa venuje poplatkom za finančné služby, ďalší letenkám. Z čoho usudzujete, že práve v týchto odvetviach môžu start-upy preraziť?
Určite sa nerozhodujem podľa odvetvia. Skôr je to v tom, že pokiaľ je problém dostatočne veľký a viem vymyslieť, ako sa k nemu postaviť, tak do toho idem. Dôležitá je však aj osobná úroveň: že ma to rozčúli. Takže sú veci, ktoré ma netrápia. Môžete mi povedať, že veľa ľudí stráca zbytočne veľa peňazí na oblečení, ale ja nosím tričká a džínsy, takže ma tieto problémy nezaujímajú. A je veľmi nepravdepodobné, že by som sa pokúsil rozbehnúť niečo v tejto oblasti.
Uri Levine (51)
Zdroj: Gettyimages.com
Vyštudoval ekonomiku na Univerzite v Tel Avive. Dvadsať rokov pracoval najmä v marketingu, produktovom manažmente a biznisu developmente v mobilnom priemysle pre firmy ako Comverse, AxisMobile, Celltrex a Mobixell. V roku 2007 sa pripojil k tímu, ktorý vyvinul komunitnú dopravnú aplikáciu Waze (pôvodne sa mala volať LinkMap). Vo Waze bol prezidentom až do roku 2013, keď firmu prevzal Google. Uri sa podieľa na viacerých start-upových projektoch, aktuálne komunikuje cez mejlovú adresu FeeX.com.
Hovoríte, že podnikateľ musí byť pripravený pre úspech svojho nápadu mnoho obetovať, možno aj priateľov či rodinný život. Ako ste to riešili vy? Vychovávala vaše deti manželka?
Keď podnikáte, platíte za to osobnú daň, lebo si to vyžaduje veľa času a pozornosti. Keď chcete zanechať stopu, musíte tomu byť oddaný, byť pre to zapálený. Vlastne si hovoríte: Toto je môj sen, toto je moja životná misia. Je to dôležitejšie než čokoľvek iné, všetko ostatné už nejako užonglujete. Na druhej strane, deti si z toho veľa berú, čo je ešte dôležitejšie, ako tráviť s nimi všetok čas. A čím sú deti staršie – moje najstaršie má 27 rokov a najmladšie 15 rokov –, tým viac potrebujú mať pravidlá a tiež to, aby ste ich usmernili. Jeden z mojich synov si založil start-up, do ktorého som investoval a ktorý mentorujem. Druhý syn pracuje v mojom start-upe Moovit.
Vediete svoje deti k podnikaniu systematicky alebo len očakávate, že od vás odkopírujú váš životný štýl?
Nemyslím si, že nasledujú môj životný štýl. Vždy som sa snažil svoje deti povzbudzovať k tomu, aby si našli vlastnú cestu, aby boli šťastné a úspešné. Aká to bude cesta, na tom až tak nezáležalo. Ale ak chceli zanechať stopu, musela to byť cesta, ktorá im to umožní.
Neodhovárali ste ich od podnikania, že je to drina, nech sa radšej zamestnajú vo veľkej zabehnutej korporácii alebo v štátnej správe?
Ak máte podnikanie v DNA, potom sa skôr či neskôr na túto cestu vydáte. A veľa sa naučíte, lebo so všetkými problémami budete bojovať sám a všetky ťažké rozhodnutia musíte spraviť sám.
Do akej miery deti podporujete alebo budete podporovať v ich podnikaní?
Viem im zlepšiť štartovaciu pozíciu, pokiaľ ide o financovanie, pomáhať im, aby robili menej chýb. Snažím sa ich nasmerovať tak, aby sa stali ešte významnejšími podnikateľmi, ako som ja.
Ako kouč stretávate množstvo nádejných start-upistov. Čo od vás primárne chcú? Konkrétnu radu pre svoj projekt alebo peniaze pre svoj projekt?
Niektorí chcú peniaze, niektorí chcú môj názor, niektorí zasa moje meno. Nakoniec sa to všetko zbehne v jednom: ak sa snažia vyriešiť problém, ktorý sa mi páči, potom sa veľmi pravdepodobne zapojím.
V čom chcú start-upisti najčastejšie poradiť?
Závisí to od fázy, v ktorej sa ich projekt nachádza. Vo všeobecnosti, často sa pýtajú na stratégiu vstupu na trh alebo raisovania peňazí. Ak viem zodpovedať ich otázky, veľmi rád to spravím.
Akú chybu robia start-upy najčastejšie?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?