Dnes je jedným z hlavných trendov v turizme cestovanie za zážitkami. Medzi ne pre milovníkov histórie patrí aj možnosť navštíviť budovy, kde v minulosti pobudli panovníci, známi šľachtici či iní významní ľudia, kde sa udiali zaujímavé udalosti. Podľa prieskumu zahraniční turisti najviac oceňujú na Slovensku po prírodných scenériách jeho tradície a originalitu.

Marketingové združenie

Aj z tohto poznatku vychádzalo niekoľko hotelov, ktoré spolu vytvorili asociáciu Historické hotely Slovenska (HHS). Vznikla v roku 2009 spojením siedmich hotelov a dnes má o dvoch členov viac. Za veľký úspech treba považovať, že bola hneď akreditovaná európskou prestížnou inštitúciou Historic Hotels of Europe (HHE) a už 1. januára minulého roka sa stala jej plnoprávnym členom. Je jednou z jej najmenších asociácií, zaujímavé je však to, že v tomto, ako v jednej z veľmi mála oblastí turizmu, Slovensko predbehlo susedné Česko, tam takéto združenie ešte len čaká na svoj vznik.

Historické hotely Slovenska sú podľa ich výkonného sekretára Michala Čuridla marketingovým združením, nie profesijnou organizáciou typu združenia hotelov a reštaurácií SR. Ich základným konceptom je, aby vďaka spolupráci dosiahli viac, než by sa im podarilo ako jednému hotelu. Tak získavajú náskok pred konkurenciou. V zahraničí podobné združenia fungujú už desiatky rokov, v susednom Rakúsku je ich dokonca štyridsať.

Na európskej úrovni

Podľa Adriany Hurovej, riaditeľky košického hotela Bankov, aj tam vedeli, že podobné zastrešenie, aké existuje v mnohých európskych krajinách, a uvedomovali si, že na Slovensku chýba. Preto myšlienku vzniku HHS uvítali. „Vidina členstva v európskej asociácii bola pre nás veľkou motiváciou. Propagácia nášho hotela je tak zaručene efektívnejšia, ľahšie cielená na zákazníka, ktorého chceme osloviť,“ konštatuje. Ako súčasť Historic hotels of Europe majú členovia zabezpečenú marketingovú podporu a prístup na trhy západnej Európe a zámorí, ktorú by si individuálne hotely v nijakom prípade nemohli dovoliť. Dôležitá je tiež výmena skúseností z oblasti služieb, obchodu a najmä marketingu, ktorá opäť dáva členom HHS výhodu. Majú lepší prístup k informáciám, kľúčovým pre ďalšie smerovanie hotelierstva a turizmu. Na európskej úrovni bola spustená aj aplikácia pre iPhone, z ktorej ťažia aj slovenskí členovia. Ide o finančne veľmi náročnú technológiu, pre jednotlivé hotely nedostupnú. Najbližšie sa plánuje spustenie internetového rezervačného systému. Na Slovensku HHS nedávno vydali svojho sprievodcu a začali predávať darčekové poukážky, ktoré sú platné v členských hoteloch.

Združenie sa stalo aj zakladajúcim členom Združenia cestovného ruchu SR a spolu s Asociáciou sprievodcov teraz pracujú na novom produkte – pripraviť tematické pobyty na Slovensku s ubytovaním v jednotlivých členských hoteloch.

Každý len za seba?

V cestovnom ruchu vo svete všetko stojí na spolupráci, a tá sa na Slovensku (ale nielen v tejto oblasti) ťažko rodí. Aj preto získavanie nových členov ide ťažšie, Napríklad z bratislavských oslovených piatich hotelov neprejavil o vstup do asociácie ani jeden. Pritom aj v tomto prípade platí, že viac členov znamená viac peňazí na spoločný marketing a propagáciu.

„Po dlhých rokoch spoločného plánovania prišla zrazu sloboda. Tak sa každý snažil byť sám sebou, slobodný a nezávislý. V turizme však môžeme obstáť, len ak vieme ponúknuť konkurencieschopný produkt, a ten dokážeme pripraviť len vzájomnou spoluprácou,“ hovorí prezidentka Historických hotelov Slovenska Daniela Miháliková. Aj A. Hurová zdôrazňuje, že presadzovanie potrieb skupiny je z časového a finančného hľadiska omnoho efektívnejšie, nehovoriac o strategických možnostiach a plánoch.

Okrem nedostatku tradície aj tu zrejme funguje slovenský „folkór“, čakať, až urobí niečo niekto druhý, a myslieť si, že turistov má priviesť štát. „Samozrejme, že je najľahšie obviniť štát, ktorý celé roky cestovný ruch hanebne zanedbával, avšak otázka spolupráce stojí alebo padá na každom jednom z nás,“ konštatuje D. Miháliková.

skúsenosti zo Zahraničia

V zahraničí sa historickým budovám venuje veľká pozornosť. Napríklad vo Francúzsku majiteľovi pamiatkovo chránenej budovy štát prepláca až do 80 percent nákladov na rekonštrukciu. Dánsky tourist board, teda obdoba SACR, bol dokonca iniciátorom založenia asociácie historických hotelov v krajine. Vlani v máji sa v Saudskej Arábii uskutočnila konferencia s názvom International Conference for Urban Heritage in the Islamic Countries a jednou z nosných tém bolo prevádzkovanie hotelov v historických budovách ako odvetvie turizmu a úloha štátu v ňom.©