Význam spoločenskej zodpovednosti v podnikaní neustále narastá. Volajú po nej zákazníci, partneri aj samotní akcionári. Firmy sa aktívne snažia o podporu verejnoprospešných projektov, skvalitňovanie pracovného prostredia zamestnancov aj znižovanie uhlíkovej stopy zelenými investíciami. „Biznis stratégia a CSR stratégia by nemali byť oddelené svety. Naopak, spoločenská zodpovednosť by mala biznis hnať dopredu, určovať jeho priority a ďalšie smerovanie,“ myslí si výkonná riaditeľka Business Leaders Forum Ivana Vagaská.

Najväčšie výdavky vynaložila Nadácia Volkswagen Slovensko aj vlani na podporu výučby nemčiny pre deti.
Neprehliadnite

Firemné nadácie zareagovali na koronu adresnou pomocou

Historický balík peňazí

Z pohľadu peňazí, ktoré smerujú na podporu verejnoprospešných projektov, bol rok 2019 historicky najúspešnejší. Najdôležitejším mechanizmom na podporu neziskových organizácií je takzvaná asignácia dane, teda možnosť poukázať jedno, dve či v prípade ľudí aktívnych v dobrovoľníctve až tri percentá dane z príjmov na potreby rôznych nadácií a neziskových organizácií. Občania a firmy vlani zo svojich daní poukázali v prospech tretieho sektora spolu viac ako 73 miliónov eur. Tento balík peňazí tak medziročne stúpol o sedem percent.

S krízami automaticky prichádza prepad poukázaných peňazí
 

Prvý raz od zavedenia asignačného mechanizmu pritom väčší objem peňazí pochádzal od fyzických osôb než od firiem – prekonali ich o 731-tisíc eur. „Tento nárast je spôsobený vyšším výnosom dane z príjmov fyzických osôb, čo je spojené s rastom príjmov fyzických osôb,“ vysvetľuje Zuzana Thullnerová z neziskovej organizácie Centrum pre filantropiu (CPF).

pracovnici
Zdroj: Shutterstock

Objem peňazí, ktoré poukázali zo svojich daní tretiemu sektoru právnické osoby, sa medziročne takmer nezmenil a dosiahol približne 36,1 milióna eur. Pokles však badať v percentuálnom zastúpení firiem, ktoré časť svojich daní poskytli. V roku 2018 sa podiel asignujúcich právnických osôb medziročne prepadol z 27,5 na 21 percent a predbežné údaje Inštitútu finančnej politiky (IFP) ministerstva financií hovorí hovorí len o dvojpercentnom zlepšení v roku 2019. Od roku 2018 navyše dramaticky stúpol počet právnických osôb, ktoré asignovať nemôžu vôbec. „Medzi rokmi 2014 a 2017 bola v platnosti daňová licencia, čo spôsobilo, že subjekty, ktoré predtým vykazovali nízku až nulovú daňovú povinnosť, museli zaplatiť tak-zvanú daňovú licenciu. Preto im vznikla možnosť asignovať, ktorú však nevyužili,“ konštatuje rezort financií. V roku 2018 daňová licencia platiť prestala, množstvo právnických osôb tak o možnosť asignovať daň prišlo.

Tretí sektor pred krízou rástol

Financie z asignačnej dane v posledných rokoch pomáhali tretiemu sektoru rásť a neziskových organizácií a nadácií, ktoré sa o percentá z daní uchádzajú, je z roka na rok viac. Peniaze bolo vlani možné poukázať 15 483 organizáciám, čo je v porovnaní s rokom 2018 nárast o 568 subjektov. Na vrchole rebríčka najväčších prijímateľov asignácie sa dlhodobo umiestňuje nadácia Pontis. Tá spravuje viacero nadačných fondov, napríklad pre spoločnosti Mercedes Benz Financial, Dell či Johnson Controls. V prvej päťke najväčších príjemcov sa umiestnili aj Nadácia Volkswagen Slovakia, EPH, Adeli alebo Nadácia SPP. Práve veľké firemné nadácie sú tradične najväčšími prijímateľmi asignácie. Zo štatistík CPF vyplýva, že prvých 20 najúspešnejších organizácií, ktoré predstavujú 0,13 percenta z celkového počtu uchádzačov, získalo vlani viac než 24 percent z celkového objemu peňazí.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa