Ukončenie spolupráce so zápasníkom Attilom Véghom zo strany slovenského zastúpenia francúzskej automobilky Renault vyvolalo rozsiahle debaty medzi odbornou, ale aj laickou verejnosťou. A. Véghovi sa totiž vypomstilo, že v nedávnych prezidentských voľbách podporil neskoršieho víťaza Petra Pellegriniho.
Problém nebol v tom, koho zápasník podporil, ale v tom, že šlo o politický názor a Renault je apolitický, pričom to isté žiada od influencerov, ktorí sú so značkou spájaní. Po tomto bol A. Végh zo strany niektorých fanúšikov podrobený kritike. On im za to poslal vulgárne vyjadrenie.
Po jeho reakcii sa ozvali aj ďalšie značky, ktoré vyhlásili, že so zápasníkom nebudú v spolupráci pokračovať. Najskôr to bol výrobca bagiet Pierre Baguette a neskôr aj pivovar Heineken, ktorý spolupracoval s A. Véghom pri propagácii značky Corgoň. Obe firmy sa vyjadrili v podobnom duchu, že sú apolitické a od svojich partnerov vyžadujú kultivovanosť komunikácie na verejnosti.
Príklady zo zahraničia
Prípadov, keď značky rozviazali spoluprácu so známymi celebritami, je hneď niekoľko. Hovorí sa, že aj zlá reklama je reklama, no ak je spôsobená činmi známych osobností, jej efekty sú krátkodobé.
Zaujímavý prípad sa odohral v Spojených štátoch, keď CEO spoločnosti Goya, ktorá produkuje predovšetkým zeleninu v konzervách, pred voľbami verejne podporil Donalda Trumpa. Táto podpora rozdelila spoločnosť a sociálnymi sieťami sa začali šíriť výzvy na bojkot produktov značky.
Kauza bola taká virálna, že D. Trump sa rozhodol ešte viac ju vyostriť. S produktmi sa fotil, čím značke robil reklamu zadarmo. Odhaduje sa, že táto publicita mala hodnotu 57 miliónov dolárov, pričom len desať miliónov pripadalo na pozitívnu reklamu. Firme výrazne stúpol predaj produktov. Po niekoľkých týždňoch sa na všetko zabudlo a predaj spoločnosti sa vrátil do normálu.
Ak nastanú podobné situácie, pre značku je to veľmi nebezpečné a nie vždy ide o pozitívny príbeh. Podľa odborníčky na influencerský marketing Tamary Gončarovej sa napríklad americká rodina Kardashianovcov-Jennerovcov zruinovaním kampaní a značiek preslávila.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?