Reč je o spoločnosti c2i, ktorá v Dunajskej Strede vyrába komponenty z uhlíkových vlákien pre prémiové automobilky a výrobcov lietadiel. Jej zakladateľ a výkonný riaditeľ Patrick Hessel predal pred rokom za približne 40 miliónov eur tesnú väčšinu vo firme juhokórejskej spoločnosti LG Hausys, ktorá je dcérou gigantu LG s ročným obratom 150 miliárd dolárov. Cieľ P. Hessela je jasný. So silným juhokórejským koncernom za chrbtom vybudovať z c2i globálneho lídra vo výrobe kompozitných materiálov, ktorého tržby budú presahovať stovku miliónov eur.

Stratég namiesto financmajstra

Za posledných desať rokov dosahovala c2i priemerný ročný rast tržieb na úrovni 65 percent. Takáto expanzia však podľa P. Hessela nie je dlhodobo udržateľná. „Uvedomil som si, že nedokážem vybudovať firmu s tržbami vyše sto miliónov eur a unikátnymi technológiami a vývojom bez globálneho strategického partnera,“ vysvetľuje podnikateľ s nemecko-slovenským pôvodom.

Prvé ponuky na kúpu firmy prišli pred približne troma rokmi. No reálne začal hľadať investora pred dva a pol rokom. „Prvých šesť mesiacov som rokoval len s finančnými investormi. Dostal som rôzne ponuky od lokálnych aj medzinárodných fondov, ale vnímal som, že neboli dostatočne zaujímavé,“ ozrejmuje. Problémom nebola len nízka ponúkaná suma, ale aj minimálna pridaná hodnota. Finanční investori nemali prístup k technológiám, na firmu sa pozerali krátkodobo cez peniaze a chýbala im strategická vízia. Padlo teda rozhodnutie týchto záujemcov vylúčiť a sústrediť sa na strategických investorov.

Dominovala Ázia

Pri nich si P. Hessel položil otázku, ktoré firmy potrebujú c2i najviac. Logicky mu vyšlo, že to musí byť veľká nadnárodná korporácia, ktorej chýbajú kompetencie v kompozitných materiáloch na báze uhlíka, čo znamenalo aj vyššiu valuáciu. „Rýchlo som sa pri výbere dostal k firmám z Ázie. Tamojšie spoločnosti totiž často nemajú silnú pozíciu v Európe. Ak chcú rásť, potrebujú miestneho hráča, cez ktorého by sa vedeli dostať k európskym zákazníkom,“ vysvetľuje.

Kupujúceho si c2i vyberalo zo stovky firiem

Vo finále zostali tri spoločnosti. Okrem LG Hausys ešte jedná čínska a jedna japonská. Aj napriek geografickej a kultúrnej blízkosti sa podľa P. Hessela jednotliví záujemcovia od seba líšili. „Japonci boli veľmi precízni, išli do detailov. Číňanov, naopak, detaily až tak nezaujímali, chceli počuť veľké a dlhodobé vízie. Kórejčania boli niekde uprostred, čo mi najviac vyhovovalo,“ hovorí.

Ideálny partner

P. Hessel žiadnemu zo záujemcov nedal pri rokovaniach exkluzivitu, keďže si chcel nechať otvorených viacero možnosti a predaj sa uskutočnil prostredníctvom aukcie. LG Hausys však zakladateľ c2i aj spätne považuje za najlepšiu voľbu. Ich technológie a zákazníci sa neprekrývajú, ale navzájom dopĺňajú. Kým Juhokórejčania majú obrovské know-how pri výrobe termoplastových kompozitných materiálov, vstupom do c2i zase získali prístup k ich technológii karbónových kompozitov. Dunajskostredská firma navyše môže využiť skúsenosti LG Hausys z vývoja plne automatizovanej výrobnej linky na štrukturálne komponenty zo skleneného vlákna vhodnej na masovú výrobu aj na dielce z uhlíkových vláken.

Z hľadiska zákazníkov sa môže c2i oprieť o celú skupinu LG, ktorá je dnes jedným z lídrov pre dodávky komplexných riešení v oblasti elektromobility od batérií cez elektromotory až po softvér a nové materiály na znižovanie hmotnosti. „LG organizuje približne raz za dva mesiace vlastné technologické výstavy priamo v centrálach svetových automobiliek. My ako c2i sme automaticky súčasťou týchto akcií, vďaka čomu máme prístup k novým potenciálnym klientom,“ vysvetľuje P. Hessel. LG Hausys, naopak, môže využiť kontakty slovenskej spoločnosti na nemecké a britské prémiové automobilky, keďže dnes sa sústreďujú predovšetkým na domáce juhokórejské značky.

Práve sila skupiny LG a veľký potenciál synergií presvedčili P. Hessela, aby predal v c2i krehkú majoritu v podobe 50,1 percenta spoločnosti, čo bola jedna z podmienok kupujúceho. Pôvodne totiž uvažoval len o vzdaní sa minoritného podielu. Dôležité však podľa neho bolo, že sa mu podarilo udržať silnú nezávislosť firmy, keďže riadenie zostalo v jeho rukách. LG Hausys zároveň vložilo desať miliónov eur ako equity do c2i, čo podnik finančne posilnilo a stabilizovalo. A v neposlednom rade získal prostriedky aj P. Hessel, čo mu aj do budúcnosti umožní podieľať sa na financovaní spoločnosti.

Čas na stabilizáciu

Obdobie od transakcie využil P. Hessel na stabilizáciu spoločnosti, posilnenie manažmentu a nastavenia procesov a systémov, vďaka ktorým bude schopná pretransformovať sa na veľký podnik a pokračovať v expanzii. „V minulosti sa nám nepodarilo paralelne k veľkému rastu budovať aj systémy a procesy. S tým súvisí aj zmena firemnej kultúry všeobecne v tom zmysle, kde je hlavný fokus na dodržiavanie sľubov. Keď niečo povieme, že sa spraví, že sa to aj reálne urobí. Inak sa to pri takej veľkosti firmy so štyristo zamestnancami ani nedá,“ tvrdí.

Spojenie s LG nakopáva inovátora c2i k prudkému rastu

Zdroj: Maňo Štrauch

Kľúčovým rozhodnutím v tomto smere bolo vytvorenie pozície zástupcu výkonného riaditeľa, ktorým sa stal Francúz Jean-Michel Condamin. Do c2i prichádza zo spoločnosti Zodiac, ktorá je jedným z najväčších dodávateľov pre letecký priemysel. Na starosti bude mať operatívne riadenie spoločnosti, kým P. Hessel sa zameria viac na stratégiu a budovanie vzťahov so zákazníkmi a s LG. Okrem toho firma hľadá aj ďalších nových členov manažmentu napríklad na pozíciu finančného riaditeľa.

Aj preto c2i v minulom roku prvýkrát v histórii zaznamenala medziročný pokles tržieb. Vynahradiť by si to mala spoločnosť už v tomto roku. Vlani totiž získala množstvo nových veľkých kontraktov, ktoré postupne nabiehajú v aktuálnom a budúcom roku. Napríklad pre Porsche bude dodávať celú zadnú kapotu pre jeho nový superšport, pre Airbus zase celé toaletné kabíny do lietadla A320.

Nové kontrakty pre elektroautá

Spoločnosť c2i ťaží aj z masívneho nástupu elektromobility v automobilkách, kde veľká hmotnosť batérií a spoločné platformy naprieč značkami zvyšujú tlak na znižovanie hmotnosti jednotlivých modelov.

Čisto finančný partner nevedel firme ponúknuť vyššiu pridanú hodnotu

Dunajskostredská firma takto získala kontrakt na dodávku karbónových komponentov pre elektromobil Jaguar I-Pace, ako aj pre chystaný prvý čisto elektrický model od Porsche. Vďaka tomu by tržby c2i mali v tomto roku stúpnuť o viac ako päťdesiat percent. Spoločnosť aj preto rozširuje svoj závod a prijať plánuje približne sto nových zamestnancov.

Vývojové centrum nebude

Nie všetko však pri tejto transakcii vyšlo. Jedným z hlavných cieľov c2i po vstupe LG Hausys bolo vybudovanie vlastného výskumno-vývojového centra so zameraním na automatizáciu výroby karbónových dielcov. Požiadavky na výrobcov kompozitných materiálov z uhlíkových vlákien sa totiž zvyšujú, zároveň sa však výroba štandardných karbónových dielcov stáva pod tlakom na znižovanie marží v automotive segmente málo profitabilná. „Prežijú len tie firmy, ktoré budú schopné dosiahnuť kritickú veľkosť vďaka automatizácii výroby a priniesť inovácie v technológiách a materiáloch,“ myslí si P. Hessel.

Spojenie s LG nakopáva inovátora c2i k prudkému rastu

Zdroj: Maňo Štrauch

Na vybudovanie centra chcel využiť prostriedky z eurofondového programu na výskum a inovácie. Na príprave projektu pracovali rok a pol, investícia sa mala vyšplhať na desať miliónov eur a vzniknúť malo 25 vysokoodborných pracovných miest vo výskume a vývoji. Napriek tomu projekt c2i, na rozdiel od množstva pofidérnych žiadostí, financie z eurofondov nezískal.

LG preto nakoniec rozhodlo, že výskumno-vývojové centrum vybuduje v domovskej Južnej Kórei. „Je to škoda. Slovensko sa mohlo stať globálnym centrom excelentnosti v oblasti karbónových komponentov. Naše vlastné prostriedky totiž nestačili na financovanie tohto typu projektu, kde ide prakticky o aplikovaný výskum, inak by sme už nemali peniaze na chod firmy,“ objasňuje P. Hessel. Tým padli aj plány na masovú výrobu, keďže tá vychádzala z vlastného výskumu a vývoja nových technológií. 

Patrick Hessel

Narodil sa v Nemecku, strednú školu absolvoval v Paríži , manažment na London School of Economics a priemyselné systémy študoval na Cambridgeskej univerzite. Jeho mama pochádza zo Slovenska, otec preniesol biznis z Nemecka, vyše 20 rokov má vo Vrábľoch továreň na káblové zväzky.

P. Hessel získal od otca nevyužívaný areál v Dunajskej Strede. Z nuly tam vybudoval firmu c2i, ktorá vyrába karbónové dielce pre špičkové automobilky ako BMW, Volkswagen, Porsche, Bentley, Aston Martin alebo Jaguar Land Rover. Jeho zákazníkmi sú aj najväčšie koncerny v leteckom priemysle Boeing a Airbus.

Spoločnosť c2i založil v októbri 2005, zlomový moment však prišiel so zákazkou na športiak Porsche 918 Spyder. P. Hesselovi sa vtedy podarilo získať rakúskeho investora, ten mal 40-percentný podiel vo firme. Vďaka tomu mohla spoločnosť preinvestovať do technológií, rekonštrukcie haly a profesionálneho manažmentu päť miliónov eur a presvedčiť Porsche na podpis kontraktu. Tento podiel pred dvoma rokmi P. Hessel naspäť odkúpil v rámci prípravy na obchod s LG Hausys.

Prostriedky z predaja akcií c2i využil na investíciu do AeroMobilu. Na jej čele stojí spoluzakladateľ Juraj Vaculík. Tvorca myšlienky a dizajnér Štefan Klein z projektu pred rokom vycúval. Väčšinu jeho podielu vo firme odkúpil práve P. Hessel.

AeroMobil začal vlani prijímať predobjednávky na prvých päťsto lietajúcich áut, a to v cene od 1,2 do 1,5 milióna eur v závislosti od konfigurácie. Chce ich dodať v roku 2020. P. Hessel pred troma rokmi získal titulu EY Podnikateľ roka.

LG Hausys

Jedna z piatich hlavných dcérskych firiem juhokórejského koncernu LG. Zameriava sa na výrobu plastových a termoplastových materiálov pre interiéry, IT a elektroniku a automobilový priemysel. Globálne pre ňu pracuje približne 4 700 ľudí. Ročné tržby sa pohybujú na úrovni troch miliárd USD.

Ideálny investor podľa P. Hessela

  • strategický partner
  • silná globálna značka
  • technologický líder v príbuznej oblasti
  • podobná zákaznícka báza
  • silné finančné zázemie
  • vízia globálneho líderstva
  • synergie s existujúcimi produktmi
  • ochota pomôcť posilniť interné procesy a systémy

Partneri projektu

Spojenie s LG nakopáva inovátora c2i k prudkému rastu
logo_relevans___rgb___green___cliam_b_velke
logo_relevans___rgb___green___cliam_b_velke