Sociálne siete na internete sú realitou. Je to spontánna aktivita ľudí, ktorí používajú online nástroje na nadväzovanie kontaktov a na základe vlastnej skúsenosti získavajú, čo potrebujú – informácie, pomoc, nápady, produkty a silu vyjednávať jeden s druhým. Títo ľudia sa bez zábran a bez servítky vyjadrujú k produktom ktorejkoľvek firmy na blogoch, prerábajú reklamy na YouTube, píšu články do Wikipédie a spájajú sa do skupín, ktoré na Facebooku či Twitteri nesú názov výrobku či firmy – a nič sa s tým nedá robiť. Tento jav sa nazýva spodná vlna a manažér, ktorý o ňom ešte nepočul, alebo ho odmieta brať do úvahy, by mal vážne rozmýšľať nad svojou rezignáciou. Spodná vlna je totiž nezastaviteľná. Keď dávnejšie známa americká speváčka Barbra Streisandová trvala na tom, aby bol jej dom zo záberov kalifornského pobrežia, ktoré boli voľne dostupné na internete, odstránený, dosiahla pravý opak. Z inkriminovanej stránky tieto zábery síce zmizli, ale vďaka publicite si užívatelia záber včas skopírovali a umiestnili kade-tade. Stačilo do Google Image Search zadať dotaz „dom Barbry Streisand“ a výsledkom boli odkazy na stovky stránok... (dnes už len zopár). Odstrániť totiž niečo z internetu je márne. Pre niektoré firmy to môže byť zničujúce. Spodná vlna je totiž nekompromisná. Ale dá sa pochopiť jej filozofia, dá sa do nej vstúpiť, dá sa využiť (zneužiť?) vo svoj prospech. Práve o tom je kniha dvoch špičkových výskumníkov z Forrester Research, ktorá bol vyhlásená za jednu z najlepších kníh o marketingu za rok 2008. Sú v nej presne cielené rady podporené skutočnými príkladmi, ktoré presviedčajú, že spojenie so sociálnymi médiami naozaj funguje. Kniha je rozdelená do troch častí. V prvej jednoduchým spôsobom autori opisujú, čo je spodná vlna, a poukazujú na základné nástroje, ktoré treba na jej pochopenie. V druhej vysvetľujú, ako s ňou opatrne narábať. Tretia pomôže prakticky ju využiť na dosiahnutie úspechu v rámci svojej spoločnosti. Dvanásť kapitol týchto častí je popretkávaných ukážkami, príkladmi, diagramami a informáciami, o ktorých nie sú zatiaľ nijaké zmienky ani v najlepších marketingových učebniciach.

Spodná vlna

Charlene Li, Josh Bernoff: Spodná vlna. Vydalo vydavateľstvo Eastone Books Bratislava 2010. Počet strán 312, cena 15,99 €. Publikáciu distribuuje Eastone Group, a.s., Bulharská 70, 821 04 Bratislava. Každý, kto má TREND a Profit predplatený priamo v redakcii, si knihu môže objednať s 10-percentnou zľavou, doručenie do 2 až 4 týždňov.