TREND navštívil tri Slovenky v troch mestách – v Bratislave, Piešťanoch a Banskej Bystrici –, ktoré vyrábajú autorské šperky a ich práca rozšírila povedomie o tomto umeleckom remesle aj u nás.
Umelci v sieti byrokracie
Hany Kašičková má dielňu v Bratislave. Výrobu umeleckých šperkov študovala na Vysokej škole výtvarných umení (VŠVU). Študentov tam viedli skôr ku galerijnému šperku, ten však nie je primárne určený na nosenie a považuje sa najmä za zberateľský kúsok. A keďže na Slovensku nie je rozšírené zbierať šperky, uživiť sa týmto druhom umenia je takmer nemožné.
„Navyše som nebola vyučený zlatník a klenotník, ktorý trénuje technológiu. Pre prácu s kovom som však zahorela a pri šperku som zostala,“ hovorí Hany.
Keď chce umelecký šperkár rozbehnúť vlastnú dielňu, ani tu, tak ako v mnohých odvetviach, nejde o jednoduchý krok. Do výbavy a náradia investuje tisíce eur. Pre ručné spracovanie šperku je potrebná napríklad lupienková zlatnícka pílka, spájkovacia pištoľ, ale aj finančne náročnejšie stroje ako ultrazvuková čistička, valcovačka či stojanová leštička.
Hany Kašičková Zdroj: Maňo Štrauch
Vyštudovaných umelcov škola na byrokratickú časť práce nepripraví a na rozdiel napríklad od ekonómov sú o pár krokov pozadu. Ona sama však medzery dohnala priamo v praxi.
Prvú dielňu mala v komore pri kuchyni. Prvý mikroateliér mal tri krát jeden a pol metra. Neskôr presunula výrobu do väčších priestorov. Dnes si prenajíma 43 štvorcových metrov. Väčšie priestory umožňujú Hany stretávať sa so zákazníkmi osobne. Jej šperky nie je možné objednať cez e-shop ani nájsť v žiadnej kamennej predajni. „Ak majú ľudia záujem o šperk odo mňa, je ideálne ma navštíviť. Spoločne hovoríme o tom, o čom má šperk vypovedať, a kreujeme vizuál,“ približuje.
Udržateľnosť v šperku
Ak sú ochotní vyrozprávať Hany svoj príbeh, naplnia aj slogan, ktorý nesie jej značka – Autorský šperk s príbehom. Takto „zhmotnila“ už stovky príbehov. Jeden z najsilnejších je prsteň pre matku, ktorá prišla o dieťa. Kameň vložila na vnútornej strane, aby pripomínal niekoho, kto neprišiel, ale ani neodišiel.
Podľa Hany je dôležité, aby boli klienti ochotní dať si poradiť. „Keďže pracujeme s finančne náročnejším tovarom, chápeme, že niekto potrebuje viac podnetov a času, aby sa rozhodol,“ hovorí. Hodnotu šperku netvorí len cena za drahý kov. Asi 30 percent sumy je materiál a zvyšné percentá sú spojením hodnoty know-how, realizácie a značky.
V tvorbe Hany Kašičkovej dominujú najmä prstene. Vytvorila niekoľko kolekcií, z ktorých sa dá vybrať podľa predlohy. Jej šperky vo väčšine prípadov vznikajú v spolupráci so zákazníkmi podľa ich požiadaviek. Aj pri šperkoch je na vzostupe personalizácia.
Klientela sa z roka na rok zväčšovala. Tvrdí, že najmä vlastná skúsenosť dokáže v prípade pozitívnej referencie pritiahnuť zástup klientov. Sú medzi nimi napríklad manželka bývalého prezidenta Martina Kisková, filmová producentka Wanda Adamík Hrycová či herečka a spisovateľka Kristína Tormová.
Šperky pre konkrétnych zákazníkov vytvára Hany pravidelnejšie od roku 2004. Kým kedysi predala jeden až dva šperky mesačne, v súčasnosti sa stáva, že za mesiac si zákazníci odnesú aj okolo 25 kúskov. Ich odporúčanie je najefektívnejším marketingom.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?