Slovensko a Česko medzi sebou už roky súperia, ktorá krajina sa v počte vyrobených áut na obyvateľa ocitne na prvom mieste pomyselného svetového rebríčka.
Na samotnú finálnu produkciu áut je nadviazaná ešte rozsiahlejšia výroba súčiastok a vybavenia na výrobu áut, ktorá zamestnáva ešte výrazne viac ľudí ako samotné automobilky.
Pre Bratislavu aj Prahu by preto hlasovanie európskeho parlamentu o prvom balíku legislatívy Fit for 55, kde sa rozhodovalo aj o zákaze výroby a predaja áut so spaľovacími motormi po roku 2035, malo byť zásadným budíčkom. Otázka totiž je, čo bude s týmito ekonomikami, až sa táto zásadná časť hospodárstva skončí a pretransformuje sa v lepšom prípade na výrobu elektromobilov alebo áut na vodíkový pohon.
Ako hovoria odborníci na automobilový priemysel, predovšetkým elektromobily sú výrazne jednoduchšie ako autá so spaľovacími motormi. Na výrobu elektromobilu už nie sú veľké časti automobiliek, predovšetkým motorárne, ktoré boli ich srdcom a miestom najviac sofistikovanej výroby, potrebné.
Rovnako ako mnoho tisíc ľudí, ktorých práca v nich doteraz živila. Istou výhodou Slovenska môže byť, že tunajšie automobilky sú oproti tým českým viac „montovne“. Zmena produkcie na elektromobily by preto nemusela priniesť výrazné problémy.
Europarlament pre zákaz
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?