V staroveku bola najväčšou svetovou knižnicou Veľká alexandrijská knižnica. Nijaká iná už nedosiahla porovnateľný pohľad na kultúru a poznanie. Až kým neprišiel po viac ako dvoch tisíckach rokov internet. Kým v klasickej knižnici potrebujete dobrého knihovníka, ktorý vám poradí, na internete v konkurze najúspešnejších knihovníkov víťazí Google. Larrymu Pageovi a Sergeyovi Brinovi sa podarilo vytvoriť vyhľadávač, ktorý ako prvý využíval počítačom navrhnutý algoritmus na vyhľadávanie reťazcov. Prišli s automatizovaným nástrojom, ktorý podľa stanoveného algoritmu (PageRank) umožnil indexovať miliardy webových stránok bez potreby dodatočnej ľudskej kontroly. Nielen v technológii sa však skrýva úspech ich firmy. Ide o jej filozofiu, postoje, taktiku. Práve o tom je kniha, ktorá mapuje jednotlivé rozhodnutia a motivácie úspešných zakladateľov Googlu.

Autor sa založeniu firmy venuje len okrajovo – boli o tom napísané iné knihy. Zameriava sa na to, kam Google smeruje a čo dvoch spomínaných mužov poháňa vpred. Predstavuje spoločnosť ako geniálne dieťa dvoch skvelých jednotlivcov a rozpletá pozadie obchodných rozhodnutí Googlu vo svete ambícií a predstáv jeho zakladateľov. Pomocou rozhovorov so súčasnými aj s minulými zamestnancami, konkurentmi, obchodnými partnermi a vyšším manažmentom Googlu, no najmä vďaka interview s oboma osobnosťami odhaľuje tajomstvo podstaty fungovania firmy. Objasňuje pritom množstvo mylných predstáv, ktoré medzi verejnosťou kolujú.

Naznačuje tiež, kam orientujú svoju pozornosť. Nie je tajomstvom ich láska k vesmíru a známa je aj ich spolupráca s NASA, angažovanie sa v automobilovom priemysle – konkrétne vo výrobe automobilu, ktorý by nezaťažoval životné prostredie. Alebo angažovanie sa v biotechnológiách. Mnohí si všimli, že firma Google už dávnejšie nie je iba o vyhľadávaní na internete. Aj v tom tkvie jej úspech. Čitateľ, ktorý má trochu prehľad o práci s ľuďmi, o riadení firmy a podnikaní, nájde v knihe viac posolstiev a inšpirácií. Čitateľa bez týchto skúseností zas očarí čítanie o zaujímavých ľuďoch.

Sonda do mysle géniov

Richard L. Brandt: Ako uvažujú Larry Page & Sergey Brin. Vydalo vydavateľstvo Eastonebooks, Bratislava 2010. Počet strán 164, cena 10,99 €. Publikáciu distrubuuje Eastone Books, Bulharská 70, 821 04 Bratislava. Každý, kto má TREND alebo Profit predplatený priamo v redakcii, si knihu môže objednať s 10-percentnou zľavou, doručenie do 21 dní až 4 týždňov.