Fico si pomýlil dobu
Smer-SD na čele s Robertom Ficom nezadržateľne padá. V komunálnych voľbách veľká časť voličov ukázala, že namiesto istôt a stability starých pomerov si želá zmenu a čerstvý vietor. Smer nedokázal udržať žiadne krajské mesto a prišiel o svoje tradičné bašty v Žiline, Nitre, Košiciach, ale aj v Humennom. Získať Bratislavu sa ani nepokúsil a nepriamo deklarovaná podpora Ivovi Nesrovnalovi sa ukázala ako toxická, čo aj sám neúspešný kandidát priznal.
Pozície Smeru sa oslabili aj v okresných mestách a hoci stále zostáva najúspešnejšou stranou komunálnych volieb (20 percent primátorov a starostov), presviedčať verejnosť, že je to úspech, sa dá len veľmi ťažko. Dokáže víťaziť už len zo zotrvačnosti v menších mestách a obciach, kde žije prevažne seniorský elektorát sociálnej demokracie a tamojšie prostredie nie je schopné generovať alternatívnu ponuku.
Kým v roku 2012 vyhlásila sociologička Oľga Gyárfášová, že voliči Roberta Fica tvoria vekovú a sociálnu vzorku Slovenska, dnešné výsledky ukazujú celkom inú realitu – Smer už dokáže oslovovať väčšinou len starších voličov v menších obciach a aj tam postupne stráca.
Robert Fico pôsobil v povolebnom štúdiu TA3 ako teleportovaný z inej doby. Porážku dlhoročného smeráckeho primátora Jozefa Dvonča v Nitre takmer plačlivo označil za neúctu k štandardným politikom a jeho mladého premožiteľa v osobe Mareka Hattasa nazýval chlapcom. Namiesto sebareflexie nad vlastnými výsledkami usedavo zdôrazňoval, že komunálky sú debaklom opozície, ktorá v regiónoch prakticky neexistuje. V tom má pravdu, ale to nič nemení na fakte, že Smer môže byť na tom čoskoro rovnako biedne.
Český vzor (keď sa to hodí)
Predseda Smeru nebol schopný prejaviť ani zlomok sebakritiky,
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?