Tento výsledok nás v tomto ukazovateli stavia na prvé miesto na svete. Automobilový priemysel tvorí 43 percent HDP slovenského priemyslu. Podiel odvetvia na exporte predstavuje 26 percent. Krajina má z odvetvia primárny úžitok v pracovných miestach, ktoré vytvára. Je ich viac ako 200-tisíc, a to priamo u seba alebo v iných odvetviach. Taká je stručná vizitka automotive brandže na Slovensku.
Verím, že nielen pre tieto čísla dnes už nikto nepochybuje o dôležitosti automobilového priemyslu pre krajinu ani o nevyhnutnosti jeho ďalšieho rozvoja v záujme konkurencieschopnosti ekonomiky. Primárne potrebuje kvalifikovanú odbornú pracovnú silu. Zväz automobilového priemyslu (ZAP) SR sa podieľal na príprave zákona o odbornom vzdelávaní a aktívne sa zapája do transformácie celého odborného školstva. Rovnako dôležité sú pre automotive inovácie. Podpora systému aplikovaného výskumu a vývoja pre potreby praxe je tiež jednou zo strategických oblastí záujmu členov ZAP.
Jaroslav Holeček, prezident ZAP SR Zdroj: Shutterstock
Ďalší rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku bytostne závisí od rozvoja lokálnych subdodávateľov. V súčasnosti dosahuje podiel importu komponentov na výrobu automobilov takmer 60 percent. Náš cieľ je znížiť tento ukazovateľ na 40 percent, a to práve rozvojom a lokalizáciou subdodávateľov u nás. To zníži najmä logistické náklady a zvýši flexibilitu dodávok.
ZAP SR sa v uplynulom období snažil presviedčať širokú politickú a odbornú verejnosť o tom, že automobilový priemysel je dôležitou súčasťou hospodárstva, a preto mu treba vytvoriť vhodné podmienky na rozvoj. Štúdie, ktoré sme vypracovali v spolupráci s Ekonomickou univerzitou v Bratislave, PwC a KPMG, hovoria jasne o potrebách brandže získavať kvalifikovanú pracovnú silu, posilňovať výskum a vývoj, rozvíjať výrobu v oblastiach, ktoré v krajine ešte stále chýbajú. Príkladom je výroba nástrojov a náradia, kováčne a zlievarne, spracovanie nových materiálov, zvýšené kapacity na strojné obrábanie. Ďalší dôležitý prvok pre rozvoj priemyslu je diaľničná infraštruktúra. Značný vplyv má aj flexibilita pracovnej sily a s ňou súvisiaca flexibilita Zákonníka práce a tiež neprimerane vysoké ceny energií.
Veľakrát sa stretávam s otázkou, či je automobilový priemysel u nás dostatočne stabilné odvetvie a či sa zo Slovenska nestane druhý Detroit. Ak by sme pre to nič neurobili a žili len zo súčasných úspechov, mohlo by sa to stať. Preto v ZAP SR hovoríme o vízii a strategických cieľoch, ktoré ak sa naplnia, môžu tomuto priemyselnému odvetviu priniesť dlhodobú stabilitu.
Autor je prezident ZAP SR
Partner projektu TREND Focus Automotive 2015: