Slovenský vedec chystá revolúciu v doprave

Branislav Sitár Zdroj: Maňo Štrauch

Píše sa rok 2008. O projekte samojazdiaceho auta spoločnosti Google vie len pár zasvätencov. Luxusný elektromobil Model S od automobilky Tesla má ešte rok do premiéry. Slovák Branislav Sitár si práve v tomto roku podáva celoeurópsky patent na úplne nový dopravný systém pod názvom Automatický Transportný Systém (ATS). V jeho samotnom jadre sú práve samojazdiace elektrické autá vybavené softvérom, senzormi a kamerami, schopné pohybovať sa samostatne, bez zásahu človeka, keďže sú riadené centrálnym počítačom a navádzané prvkami zabudovanými priamo do vozovky.

Presun do roku 2010. Google prezentuje svoje samojazdiace autá pre verejnosť, v prémiových modeloch veľkých automobiliek sa objavujú prvé asistenčné prvky ako parkovací asistent. Na Slovensku B. Sitárovi v tomto roku štátna agentúra odmieta projekt na prvú fázu vývoja ATS kvôli formalite, keď na jednej strane jeho žiadosti chýbal v tabuľke jeden stĺpec. Táto skúsenosť ho na roky odradí od akejkoľvek snahy ďalej riešiť projekt ATS na Slovensku.

Začiatok roka 2016. Automobilka Tesla prostredníctvom softvérového updatu zavádza do novších verzií modelov S a X funkciu Autopilot, ktorá z jej vozidiel robí čiastočne samojazdiace autá. Zakladateľ Tesla Motors Elon Musk oznamuje, že plne autonómne vozidlá prídu do dvoch rokov.

Na vývoji vlastných samojazdiacich áut pracujú všetky veľké automobilky. Google sa sporí s regulátormi, či je vôbec potrebné mať v aute volant. Na vlastnom aute pracuje údajne aj technologický gigant Apple. V tejto atmosfére B. Sitár oprašuje svoj projekt.

Posledným argumentom je preňho rozhovor v TRENDE s Guyom Kawasakim, ktorý označil samojazdiace autá za budúcnosť mobility. Slovenský vedec oslovuje okrem univerzít aj významné slovenské firmy z oblasti IT, bezpečnosti a automotive. Cieľom je podobne, ako sa to podarilo projektu lietajúceho auta z dielne firmy AeroMobil, priniesť revolučnú novinku v doprave práve zo Slovenska.

Slovenský vedec chystá revolúciu v doprave

Zdroj: Maňo Štrauch

Celoeurópsky patent

Ak by bol za projektom ATS hocikto iný, bolo by ho možné považovať za naivný. Branislav Sitár je však vedec, ktorý má viac ako štyridsaťročné skúsenosti s pôsobením v zahraničí. Už takmer dvadsaťpäť rokov pracuje pre Európsku organizáciu pre jadrový výskum (CERN), kde zastával funkciu viceprezidenta Rady CERN a vlani dokonca kandidoval na post prezidenta tohto špičkového laboratória. Okrem toho spolupracuje aj s vedeckým inštitútom GSI v nemeckom Darmstadte a na Slovensku je profesorom na Fakulte matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského.

„Predstava o fyzikoch je taká, že sedia za počítačom a tvoria teórie. To robia teoretici. Ja som typický predstaviteľ experimentálnej fyziky. My spracúvame dáta z CERN-u a študujeme predovšetkým jadrá antihmoty, ale zároveň vyvíjame a konštruujeme nové detektory, detekčné metódy, novú elektroniku a všetko, čo k tomu treba,“ vysvetľuje B. Sitár.

Jeho skupina má v CERN-e na starosti vývoj a konštrukciu čítacích komôr pre experiment Alice, ktorý skúma podmienky vo vesmíre v jednej milióntine po Veľkom tresku. S presnosťou na stotinu milimetra musel jeho tím ukladať vlákna, ktoré sú päťkrát tenšie ako ľudský vlas.

Slovenský vedec chystá revolúciu v doprave

Zdroj: archív B. Sitára

Nápad na vývoj systému so samojazdiacimi autami dostal B. Sitár pred desiatimi rokmi, keď sa o tejto technológii začalo obšírnejšie hovoriť. „Moji kolegovia, ktorým som o tomto nápade vtedy hovoril, mi povedali, že to bude reálne tak o

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa