Napätie v obchode medzi Európskou úniou a Čínou naberá na sile. Po tom, čo Únia začala nahlas spochybňovať čínske obchodné praktiky a obviňovať tamojšiu vládnu garnitúru z neférových dotácií, ktoré krivia trh, dostala prvú reakciu.

Konflikt mali na strane starého kontinentu potichu vyriešiť dodatočné clá na dovážané čínske autá. Teraz však prichádza s podobnou rétorikou samotná Čína a hrá ešte tvrdšie. Údajne v prípade, že by EÚ svoje hrozby naplnila, zavedie podobné colné prirážky na európske autá s najvyššou maržou.

Takáto matematika však európskym automobilkám nijako nevychádza, keďže Čína je najväčším automobilovým trhom na svete. Navyše podobné sankcie by sa citeľne
dotkli Slovenska.

Ohrozené Slovensko

Bezmála polovicu slovenského vývozu do krajín mimo EÚ tvorili v roku 2022 automobily. Vlani sa tento pomer ešte viac zvýšil. Hoci najväčším obchodným partnerom Slovenska naďalej zostáva Nemecko, sme závislí aj od kúpyschopnosti Číňanov.

A to viac, než si mnohí európski politici uvedomujú. Čína je totiž tretím najväčším trhom na vývoz vozidiel z EÚ po Spojenom kráľovstve a Spojených štátoch. Nebolo to tak vždy, v roku 2002 mal vývoz automobilov do Číny hodnotu asi jednej miliardy eur.

Do roku 2009 sa tento objem zvýšil na päť miliárd eur a rast sa ďalej zrýchľoval. V rekordnom roku 2022 sa už z Únie do Číny vyviezlo takmer 400-tisíc áut v hodnote zhruba 25 miliárd eur. Európe však prekáža, že v rovnakom roku sa opačným smerom, teda z Číny do EÚ, doviezlo viac ako 560-tisíc áut.

Lenže ich hodnota bola len necelých desať miliárd eur. Tento nepomer je dôvodom, prečo Únia spochybňuje čínske obchodné praktiky. Zároveň však do tohto konfliktu ide s relatívne vysokou stávkou. Čína sa údajne chystá na autá s veľkoobjemovým motorom dovážané z Európskej únie zaviesť až 25-percentné clo.

Sú to najpredávanejšie modely prémiových značiek s vysokými predajnými maržami, ktoré sú pre automobilky najziskovejšie. To by malo obrovský vplyv na automobilový priemysel a výrobcov na Slovensku.

Vozidlá z tejto kategórie patria k najpredávanejším v portfóliu dvoch tunajších závodov. Modely Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne či Land Rover Defender sú lídrami v predaji automobilových skupín Volkswagen Group a Jaguar Land Rover, pričom sa veľkou časťou podieľajú na ziskovosti podnikov.

Volkswagen Slovakia vlani aj vďaka týmto modelom zvýšil počet vyrobených áut takmer na 330-tisíc, dosiahol rekordné tržby dvanásť miliárd eur a zvýšil zisk pred zdanením o pätnásť percent, na 319 miliónov. Ako najväčší exportér v krajine vlani vyviezol pätinu áut práve do Číny.

Nitra v šachu

Čína si je podobných faktov dobre vedomá, a preto avizuje úder na citlivé miesta európskeho automobilového priemyslu. Tunajšie automobilky nebudú jediné. Čínske clá výrazne ovplyvnia aj výrobcov ako Toyota, Mercedes-Benz či BMW, ktorí vyrábajú vozidlá s viac ako 2,5-litrovým objemom motora.

Pritom len samotný Mercedes vytvára v Číne približne šestnásť percent svojich celosvetových príjmov. V súčasnosti je clo na dovoz osobných automobilov z Európy pätnásť percent, ale podľa pravidiel Svetovej obchodnej organizácie existuje priestor takmer na jeho zdvojnásobenie.

Ako uviedol hlavný expert Čínskeho centra pre automobilové technológie a výskum Bin Liu, zvýšenie má opodstatnenie najmä z ekologického hľadiska. Argumentuje, že vysokoobjemové motory produkujú výrazne viac emisií oxidu uhličitého.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa