Bilancie vývoja globálnych automobilových trhov budia optimizmus. Dopyt po nových autách vlani stúpol o štyri percentá a výhľady sľubujú podobné tempo rastu aj v roku 2012. Severná Amerika zvýšila absorpčnú schopnosť o 10 percent, Čína po prvýkrát prekročila hranicu 10 miliónov nových registrácií, India a Rusko tiež hlásia medziročný progres dopytu.
Len západná Európa ako jediný z veľkých trhov opäť spadla do mínusu. Krajiny EÚ 27 a EZVO v roku 2011 narátali o 1,4 percenta menej nových registrácií ako rok predtým. Prepad dopytu postihol všetky významnejšie trhy (V. Británia, Francúzsko, Taliansko, Španielsko) s výnimkou toho najväčšieho – nemeckého. Ten vzrástol o takmer deväť percent. Opäť sa potvrdila povesť Nemecka ako motora európskej ekonomiky. Nielen vitalitou autotrhu. Koncerny Volkswagen, BMW a Daimler napredovali. Najmä Volkswagen si verí. Fascinuje razantnosťou, s akou sa jeho produkcia zmocňuje trhových preferencií na starom kontinente aj v perspektívnej Číne. No ostatní veľkí európski hráči zápasili s poklesom predaja.
Našťastie automobilový priemysel na Slovensku nemusí kalkulovať s úzkym – navyše poddimenzovaným rámom európskych odbytísk. Jeho produkciu nasáva dopyt globálnych trhov. Vlani sa v krajine vyrobilo 639-tisíc automobilov, čím opäť získalo renomé krajiny s najvyššou produkciou na tisíc obyvateľov v Európe. A jeho potenciál nie je ani zďaleka na hrane. Zatiaľ čo fabriky Volkswagenu (Bratislava) a Kie (Žilina) zvyšovali produkciu, z výrobných pásov závodu PSA Peugeot Citroën (Trnava) zišlo menej áut ako v roku 2010. No celá slovenská automobilová trojka v roku 2012 prešla na výrobu nových modelov a ráta s rastom produkcie. Dohromady až na 925-tisíc vozidiel.
Ak raz budeme môcť napísať, že niektorý z nových modelov doma aj vyvinuli, potom sa bude dať hovoriť o plne využitej príležitosti. Zatiaľ však Slovensko ostáva skôr objektom ako subjektom automobilovej výroby. To, že sa migrujúce investície do výroby áut zastavili práve tu, si zaslúžilo optimálnou polohou, motivačnou daňovou politikou, disciplinovanou a lacnou pracovnou silou, ochotou za vlastné budovať infraštruktúru, dotovať tvorbu pracovných miest... No čo ak pominú niektoré konkurenčné výhody? Napríklad z titulu harmonizácie daní v rámci EÚ. Všetci vieme, čo táto ekonomika potrebuje – vyššiu mieru vymožiteľnosti práva, menej korupcie a klientelizmu. A špeciálne v prospech automobilovej výroby rozvoj vedomostnej spoločnosti a v tomto rámci viac investícií do vedy a školstva s dôrazom na technické odbory.
Komentár vyšiel v prílohe TOP v motorizme v aktuálnom vydaní TRENDU 14/2012.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.