Slovenský automobilový priemysel nesleduje medzinárodný vývoj vo svojej brandži. Takýto komentár sa môže zdať rovnako prehnaný ako nespravodlivý. No tvrdenie, že automobilovej výrobe na Slovensku sa darí nad pomery iných európskych krajín, znesie aj číselné porovnania.
Odvetvie so štvorkolesovým produktom tradične hýbe aj veľkými číslami slovenskej ekonomiky. Na prelome rokov dokonca obrátila pohľady makroekonómov na jej vyhliadky, keď Európska komisia vo svojej prognóze v recesívnych výhľadoch zlepšila očakávania iba pri jednej krajine. Už neočakávané poskočenie hrubého domáceho produktu koncom minulého roku ukázalo, že silný automotive sektor je pre slovenskú ekonomiku prínosom.
Ani makroekonómovia však nemajú ako vysvetliť, prečo sa brandži práve medzi Tatrami a Dunajom tak darí navzdory celoeurópskemu vývoju. Jedna odpoveď by bola. Automobilky, ktoré na Slovensku vyrábajú, sledujú dianie na trhu pozorne, premýšľajú a na základe toho zaraďujú do svojej ponuky autá, o ktoré majú zákazníci záujem. Najmenej dve v tom patria v ostatných rokoch medzi európsku špičku. Čo v kombinácii s ich dobrými skúsenosťami s tunajšou výrobou zákonite prináša nové projekty a investície do výroby modelov, ktoré majú silné šance uspieť na trhu. Potom to naozaj môže vyzerať, že na Slovensku sa v automobilovom priemysle priaznivo skrížili viaceré výnimky z pravidiel.
Nie veľké oči, ale plány
Pri takej značnej zhode prajných okolností neprekvapuje, že Slovensko sa vlani s výrobou 639-tisíc nových áut stalo európskou krajinou s najväčším počtom vyrobených áut na tisíc obyvateľov. Stodevätnásť vozidiel na tisíc hláv pomohlo o päť áut predbehnúť Česko a zanechať ďaleko v závese Slovinsko. Medziročný rast takmer o pätnásť percent prekonal aj trúfalé 13-percentné očakávania z minuloročnej jari.
Zabrali pritom iba dve z troch automobilových tovární, trnavský závod PSA Peugeot Citroën pri svojej dobrej pozícii v aliancii iba pribrzdil pokles výroby. Razancia rastu žilinskej Kia Motors Slovakia sa však udržala, nehovoriac o dynamike Volkswagenu Slovakia, ktorému nechýbalo veľa k medziročnému zvýšeniu produkcie o polovicu. A to len od konca leta štartoval sériovú výrobu malých áut Volkswagen Up!, Škoda Citigo, SEAT Mii, v novembri prešiel na dvojzmennú prevádzku. Silné predaje trojice luxusných SUV so značkami Volkswagen, Audi a Porsche, ktoré fabrika vyrába, cez vývoz postrčili celú ekonomiku. Viac než deväťpercentný podiel Volkswagenu Slovakia na vlaňajšom celkovom slovenskom exporte hovorí za všetko.
Akokoľvek pozitívne vyzerajú výrobné čísla sektora za minulý rok, stále pôsobia iba ako nádych pred rastom, aký automobilové fabriky ohlasujú na tento rok. Bez viditeľnej snahy o bombastické vyhlásenia ukazuje skladačka odhadnutých objemov výroby s letopočtom 2012 na prekonanie deväťstotisícovej hranice. Čo by značilo medziročné zvýšenie o štyri desiatky percent. A nejde o nepremyslenú „streľbu“ odhadov od boku. Všetky tri automobilové továrne a spolu s nimi aj veľká časť dodávateľov sa na očakávané tohtoročné vzopnutie už najmenej rok pripravujú a investujú do toho veľké sumy peňazí.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?