Pandémia koronavírusu zavrela ľudí doma, pred televízor a do online sveta. Prirodzená snaha čo najviac si vynútenú premenu bytov na kancelárie spríjemniť, vyvolala masívny nárast dopytu po spotrebnej elektronike.
Aj preto dnes vieme, že ak má domáce kino v obývačke niečo spoločné s autom v garáži, je to nenápadný mikročip. Drobná súčiastka sa v posledných mesiacoch stala katalyzátorom napätia medzi výrobcami naprieč odvetviami. Pretože, ako to už býva, najdôležitejšou súčiastkou je vždy tá posledná a bez nej žiaden produkt cestu k zákazníkovi nenájde.
Zamestnanci Volkswagenu čakajú na príplatok za pandémiu. Podnik o ňom ale zatiaľ neuvažuje
Globálny nedostatok čipov dnes spôsobuje automobilovému odvetviu obrovské problémy. Málokto si to trúfa povedať nahlas, ale spôsobené straty budú bezprecedentné a výrazne prevýšia výkyvy spôsobené vlaňajšími krátkodobými odstávkami výrobných liniek.
Investori automotivu zatiaľ veria. Argumentujú, že dopyt po autách, ktorý sa prejavil bezprostredne po odznení druhej vlny pandémie, je dostatočne veľký.
Problémy s čipmi tak niektorí označujú za menšie zlo. Nástrojov na zmiernenie vyčíňania vírusu bolo málo a predvídať jeho priebeh či trvanie preto bolo prakticky nemožné.
Dosah výpadku mikročipov možno, naopak, pomerne dôveryhodne vyrátať a postupom času aj vyriešiť. Problémom ostáva čas. Čipy budú automotive trápiť ešte dlhé mesiace a spolu s nimi aj slovenskú ekonomiku, ktorá z výroby automobilov spravila svoju základnú dosku.
Desaťtisíce áut, ktoré nebudú
Tri zo štyroch veľkých automobilových závodov na Slovensku už nedostatok čipov stál viac ako týždeň prerušenej výroby. Dovedna pritom za rok bežnej prevádzky vyrobia zhruba milión vozidiel. Podľa viceprezidenta Zväzu automobilového priemyslu SR Pavla Prepiaka týždenné zastavenie výrobných liniek v slovenských automobilkách znamená výpadok zhruba 20-tisíc vozidiel.
Sú to veľké a dôležité čísla, ktoré nabúrali tohtoročné výrobné plány a uzávierky produkcie robia ťažko predvídateľnými. Len v máji pre chýbajúce čipy na viac ako týždeň prerušil výrobu bratislavský Volkswagen Slovakia, trnavský Stellantis aj nitriansky podnik Jaguar Land Rover Slovakia.
Hoci všetky podniky produkciu obnovili, naďalej ostávajú v strehu. Ďalšia pauza ich môže v prípade meškajúcich dodávok ľahko dobehnúť. V súčte celého roka by tak tohtoročné odstávky skutočne mohli trvať dlhšie než tie vlaňajšie pandemické, keď montážne linky stíchli približne na päť týždňov.
To v prípade Volkswagenu znamenalo pokles vo výrobe o 18 percent, v absolútnych číslach z 377-tisíc áut v roku 2019 na vlaňajších 310-tisíc. Najväčší výrobca automobilov na Slovensku vlani zaknihoval pri obrate 9,75 miliardy eur hrubý zisk 278 miliónov eur. V porovnaní s rokom 2019 ide o pokles približne o 13 percent.
Búrka v predpovediach
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?