Saldo zahraničného obchodu bolo 3,4 miliardy eur. Ide zatiaľ o predbežné údaje Štatistického úradu SR v bežných cenách, ktoré budú spresnené v polovici marca.

Tieto výsledky potvrdzujú, že slovenské firmy si udržujú výraznú konkurencieschopnosť a priestor na zahraničných trhoch, kam dokážu vyvážať. Rástla pritom závislosť slovenskej ekonomiky od exportu do krajín Európskej únie. Na tieto trhy smerovalo viac ako 85 percent tuzemského vývozu.

Najviac klesol za prvých jedenásť mesiacov minulého roka vývoz ropných olejov a olejov získaných z bitúmenových nerastov, iných ako surových o 384,5 mil. eur, monitorov a projektorov, televíznych prijímačov o 180,9 mil. eur.

Sila autobrandže

O najväčšiu časť exportu sa opäť zaslúžil automobilový priemysel. Za prvých jedenásť mesiacov minulého roka výraznejšie vzrástol vývoz osobných automobilov a iných motorových vozidiel konštruovaných hlavne na prepravu osôb, a to o 1 168,2 milióna eur. Vývoz súčastí áut sa zvýšil o 548,1 milióna eur a nových pneumatík z kaučuku o 333,8 milióna eur.

Na tisíc obyvateľov sa na Slovensku naďalej vyrobí najviac áut na svete. Medziročne je to o päť áut na tisíc obyvateľov viac. „Je to síce rekordné číslo, ale na druhej strane autá, ktoré vyrábajú naše tri automobilky, sú špičkovými loďami jednotlivých firiem na svetovom trhu,“ konštatoval Juraj Sinay, prezident ZAP SR.

Automobilová výroba sa na priemyselnom exporte Slovenska podieľala viac ako jednou tretinou. Sektor zamestnával vyše 80-tisíc ľudí a spolu so subdodávateľmi viac ako 200-tisíc zamestnancov. Trhové podiely v predaji áut vyrobených na Slovensku podľa analytikov Národnej banky Slovenska (NBS) rástli od začiatku roka 2015 najmä v Egypte (hlavne automobily značky Kia), Spojených štátoch, Taliansku a Slovinsku. Menej sa ich podľa zatiaľ dostupných údajov medziročne vyváža do Číny, kam smerujú najviac luxusné SUV modely.

Najvýznamnejším obchodným partnerom pre Slovensko je naďalej Nemecko, kde sa medziročne za obdobie prvých jedenásť mesiacov zvýšil celkový vývoz o osem percent na 14,3 miliardy eur. Rýchle rástol export do Španielska o 34,7 percenta, Francúzska o 18,8 percenta, Spojeného kráľovstva o 12,3 percenta a Spojených štátov amerických o 16,8 percenta. Znížil sa vývoz do Ruskej federácie o 29,5 percenta, Číny o 27,3 percenta a Maďarska o 4,1 percenta.

V súvislosti s uvoľňujúcimi sa ekonomickými sankciami uvalenými na Irán medzinárodným spoločenstvom sa pre Slovensko vytvára v ďalších rokoch priestor nielen na dovoz iránskych produktov, ale hlavne na vývoz slovenských výrobkov do Iránu, najmä z oblasti strojárstva. Priamo zo Slovenska tak môžu do Iránu zamieriť vyrobené automobily značiek Audi Q7, Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne a Kia Sportage. V roku 2014 vyviezlo Slovensko do Iránu tovar v objeme viac ako 12,6 milióna eur. O niečo viac sa firmám darilo v roku 2015, keď export za prvých jedenásť mesiacov narástol na takmer 15,6 milióna eur.

Automobilová výroba sa na priemyselnom exporte Slovenska podieľala viac ako jednou tretinou

Nový export

Služby sa na exporte podieľajú sumou takmer sedem miliárd eur (rok 2014), pričom viac ako polovicu tvoria služby v doprave a cestovnom ruchu. Medzi gigantov slovenského exportu však začínajú prenikať aj firmy, ktorým by na uskladnenie vyrábaného tovaru v hodnote stoviek miliónov eur stačila jedna kancelária. Vývoz antivírusových programov, navigačného a iného softvéru či zdieľaných služieb prináša na Slovensko zhruba miliardu eur. V uplynulých troch rokoch rástol export najväčších štyroch hráčov v tomto segmente o viac ako 11 percent ročne.

Aký podiel predstavujú nehmotné produkty v oblasti hi-tech, nie je možné celkom presne vypočítať. Štatistika zahraničného obchodu, ktorú vedie Štatistický úrad SR, má informácie o exporte fyzických nosičov – magnetických pások, DVD nosičov, „smart“ kariet či optických médií, na ktorých môže, ale aj nemusí byť nahratý komerčný softvér. Ak je softvér zaslaný cez internet alebo ide o počítačový program vyvinutý priamo pre konkrétneho používateľa, spadá pod zahraničný obchod so službami. Ten už sleduje Národná banka Slovenska.

Výrazný rast je však možné vidieť v oboch kategóriách. Štatistici podľa hovorcu Mariána Jánošíka predvlani zaznamenali vyvezené nosiče v hodnote 170 miliónov eur, za prvých jedenásť mesiacov minulého roka to už bolo 186 miliónov eur. S decembrovými tržbami tak môžeme očakávať medziročný nárast takmer o pätinu.

Národná banka eviduje v kategórii telekomunikačné, počítačové a informačné služby v predminulom roku objem exportu v hodnote 724 miliónov eur. „To je 2,1-násobok vývozu v tejto kategórii v porovnaní s rokom 2010,“ upozorňuje analytička Slovenskej sporiteľne Katarína Muchová. Ak vezmeme do úvahy len počítačové služby, dáta NBS za uplynulé dva roky hovoria o približne 13-percentnom náraste objemu vyvezených služieb. To sú čísla, ktoré by zrejme potešili aj top exportérov v oblasti hmotných výrobkov.

Ochrana pre hackermi

Najväčším hráčom, ktorý figuruje v päťdesiatke top exportérov Slovenska už viac ako päť rokov, je výrobca antivírusového softvéru Eset. Predvlani vyviezol programy v hodnote viac ako tristo miliónov eur, do konca tejto dekády chce podľa hovorkyne Zuzany Hošalovej dosiahnuť miliardu dolárov. „Slovensko momentálne tvorí niečo vyše dvoch percent celosvetových tržieb, čiže by sa v podstate dalo povedať, že skoro všetky tržby aj v roku 2020 bude tvoriť export,“ hovorí.

Netreba si pritom predstavovať prúd kamiónov naložených škatuľami s programom NOD32. Firma fyzicky nič neexportuje, predaj zverila distribútorom. Tým garantuje 24/7/365 prístup do online objednávacieho systému, ktorý generuje licencie. Podklady na tlač škatúľ zasiela firma elektronicky, distribútor si sám hľadá najefektívnejší spôsob výroby. „Niektoré naše produkty sú k dispozícii vo viac ako 30 jazykoch, podporujú aj hebrejské a arabské písmo písané sprava doľava. Lokálny distribútor pozná svoj trh a jazyk a vie výzor a text obalu prispôsobiť miestnym zvyklostiam,“ vysvetľuje hovorkyňa Esetu.

Distribútori vychytajú slovné spojenia, ktoré miestny jazyk nepozná, úsmev na tvári v letáku, keď to odporuje tradícii zobrazovania ľudí v reklame na domácom trhu, alebo pre miestnych neprijateľné použitie tváre ženy s ázijskými črtami na trhu severnej Afriky. Kým v Škandinávii a vo Francúzsku podľa Z. Hošalovej rastie predaj elektronických licencií, v Nemecku stále dominuje predaj cez fyzické obchody, napríklad sieť Mediamarkt. Štandardnému retailu sa darí aj v regiónoch, kde nie sú platobné karty úplným štandardom, napríklad na Blízkom východe a v severnej Afrike.

IT firmám a centrám služieb rastie export
(mil. eur)

Slovensko vyváža čoraz viac jednotiek a núl

PRAMEŇ: TREND 200, firmy, Finstat

Zdieľané služby

Exportnou dvojkou v segmente je 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa