Prelom prišiel o štyri roky spolu s nástupom elektrických parkovacích bŕzd a ich systémov, ktoré začali automobilky masovo nasadzovať do svojich modelov. Konkrétnych projektov bolo zrazu tak veľa, že centrála potrebovala kapacitne rozšíriť podporu týchto aktivít.
„Našou výhodou bolo, že sme boli vtedy pripravení na túto výzvu. Mali sme vyškolených ľudí, základný tím a na to sme nabaľovali ďalšie aktivity,“ hovorí riaditeľ oddelenia Rudolf Ivan. Ďalším dôležitým míľnikom pre zvolenských vývojárov bolo, keď sa začali zaoberať aj softvérom, ktorý je dôležitou súčasťou elektrických parkovacích bŕzd a ich systémov. Vďaka tomu tamojšie oddelenie skokovo narástlo na 70 ľudí a do konca minulého roka tím ešte zdvojnásobilo.
Zvolenské vývojové centrum naďalej rastie a od budúceho roku bude zodpovedať už za celý vývoj produktu. „Budeme zodpovední za konkrétnych zákazníkov, za priamy kontakt s nimi. Budeme takpovediac v prvej línii,“ dopĺňa R. Ivan. V realite to bude vyzerať tak, že zákazník, v tomto prípade automobilka, si od Zvolenčanov vypýta ponuku na vývoj konkrétneho komponentu v rámci brzdových systémov. Vo Zvolene ju spracujú a ak budú úspešní, budú robiť celý vývoj až po uvedenie do sériovej výroby.
Nie sú jediní
Dôležitým faktorom v prípade zvolenského Continentalu bol sebavedomý lokálny manažment, ktorý sa nebál vypýtať si nové projekty a bojovať za ich umiestnenie v krajine. „Slovenským manažérom často chýba sebadôvera a jasný cieľ. Aby neboli v úlohe štatistu, ale mali motiváciu a snahu meniť veci. Ak si za tým manažér ide, je to len otázka času, kedy sa to podarí,“ dôvodí R. Ivan.
Riaditeľ oddelenia výskumu a vývoja Continental Automotive Systems Slovakia - Rudolf Ivan Zdroj: Ivan Fleischer
Aj vďaka ich proaktívnemu prístupu sa Zvolenčanom podarilo presadiť v rámci koncernu vznik komisie, ktorá sa zaoberá aj ich nápadmi. „V prípade, že je inovácia posúdená ako zmysluplná, vieme naše nápady dostať do projektov a získať prostriedky i čas na ich vývoj, aby sa naši ľudia mohli projektu venovať naplno,“ vraví.
Zvolenský podnik nie je na Slovensku osamotený. Nový kompresor pre veľké chladiace boxy vyvíjajú a vyrábajú v Embracu Slovakia v Spišskej Novej Vsi. Elektronika a softvér pre domáce spotrebiče najväčšieho európskeho výrobcu BSH Hausgeräte majú pôvod v Michalovciach – v BSH Drives and Pumps. Sú to spoločnosti, ktoré majú alebo si na Slovensku budujú vlastné technologické centrá.
A ukazujú, že výskum a vývoj sa v čoraz väčšej miere presadzuje aj v tunajších fabrikách. Okrem dcér zahraničných koncernov nemožno zabúdať ani na slovenské firmy s produktmi z vlastného vývoja, ako sú prešovský výrobca registračných pokladníc a výpočtovej techniky Elcom, bratislavský producent špičkových rezacích strojov MicroStep alebo jediný slovenský systémový dodávateľ pre automobilky Matador.
Dominantným odvetvím, kde sa výskumu a vývoju darí najlepšie, je na Slovensku strojárstvo
Prevláda automotive
Dominantným odvetvím, kde sa výskumno-vývojovým aktivitám darí najlepšie, je na Slovensku strojárstvo, špeciálne automobilový priemysel. Podľa prieskumu PwC medzi automotive dodávateľmi z mája tohto roka má nejakú formu vlastného vývoja zhruba tretina firiem, keď ich počet medziročne mierne vzrástol.
Takmer desiatka respondentov uviedla, že
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?