Je to paradox, že na Slovensku s bezkontaktnými kartami začínal MasterCard, no trh sa zmenil tak, že práve Visa má teraz až 80 percent na kartovom trhu. Ako sa do tejto pozície dostala?
Visa mala ešte v roku 2005 trhový podiel presne opačný. No v roku 2006 sa vo Vise rozhodli mať pre strednú Európu lokálneho človeka, vtedy som prišiel ja. V tom čase sme sa ako Visa Europe odčlenili od ďalšej časti sveta a stali sa asociačnou spoločnosťou. Je nezisková – aj keď máme príjmy, tie spätne prerozdeľujeme. To perfektne zapadlo do toho, kam banky ťahali svoj biznis. Potrebovali kartovú spoločnosť, ktorá tu vidí potenciál a zainvestuje do trhu. Ale aj stabilnú platformu, ktorá umožňuje kumulovať transakcie a znižovať náklady. Asociačný model najlepšie spĺňal ich očakávania.
Čakali ste vtedy, že sa zo Slovenska stane krajina, ktorou sa budete niekedy hrdiť?
Vedeli sme, že Slovensko je perfektná krajina. Objemom transakcií je len na úrovni 0,5 percenta celkových objemov vo Visa Europe, a preto je to výborný trh – na to, aby sme tu niečo testovali. Dialóg o trhovom spustení tu bol jednoduchý, lebo ak päť veľkých bánk prijalo nejaké riešenie, takže to bolo trhové rozhodnutie. Na Slovensku ani nebola konkurenčná domáca schéma, akú má Švédsko, Holandsko, Nemecko či Fínsko. V strednej Európe sa vôbec domáce schémy nevyvíjali, pre banky bolo jednoduchšie vydať karty, ktoré fungujú nielen doma, ale aj v zahraničí. Visa videla tento trh ako trh s veľkým potenciálom, kde má zmysel spúšťať novinky.
Vám na tomto trhu nahralo, že došla kríza, banky šetrili a skúšali nahradiť výpadky v príjmoch po prijatí eura?
Je to síce skôr otázka na banky, no kríza mohla byť akcelerátorom. Pre niektoré banky to iste bola výzva viac sa venovať kartám, lebo tam je potenciál obrovský. Keď sa v bankovníctve niečo deje, mohli chcieť zainvestovať tam, kde možno kompenzovať výpadky v iných výnosoch.
V začiatkoch krízy už prevládali Visa karty. No to zrejme nestačilo, aby ste v Londýne presvedčili, že do noviniek treba investovať práve tu.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?