Medzinárodný deň kávy sa oslavuje na začiatku októbra. Štatistici pri tejto príležitosti vydali správu, že ročná spotreba tohto nápoja na Slovensku sa medziročne zvýšila o osem percent na 2,8 kilogramu na osobu.

„Ak je na prípravu dobrého espressa podľa odborníkov potrebných sedem až deväť gramov mletej kávy, tak každý Slovák vypil priemerne denne aspoň jednu šálku,“ spočítal Róbert Vlačuha, riaditeľ odboru štatistiky životnej úrovne ŠÚ SR.

Z jedného platu 100 kilogramov

Káva na Slovensku začala získavať na popularite hlavne po Nežnej revolúcii. Ešte v roku 1990 pripadalo na jedného Slováka 1,4 kilogramu ročne. O desať rokov neskôr sa už spotreba pražených zŕn dostala prakticky na súčasnú úroveň. V posledných dvoch desaťročiach osciluje okolo troch kilogramov na hlavu. Rekordný bol rok 2014, keď na každého Slováka vrátane detí pripadali 3,6 kilogramu kávy.

Až doteraz pritom platilo, že domáca šálka kávy je čím ďalej dostupnejší pôžitok. V roku 1989 stál stogramový balíček praženej kávy 24 korún. Za priemernú mzdu, ktorá vtedy predstavovala 3 170 korún, tak bolo možné zakúpiť si len 132 takýchto balíčkov, čiže 13,2 kilogramu kávy. Pred desiatimi rokmi by človek mohol svoju priemernú mzdu premeniť už na 68 kilogramov a vlani by mu priemerný príjem stačil skoro na metrák kávy.

Treba dodať, že v sa priebehu rokov menila veľkosť balenia, pre ktoré štatistici cenu kávy zisťujú. Aktuálne je to 250 gramov mletej praženej zmesi štandard. V auguste sa predávala priemerne za 3,60 eura, teda o 19 percent drahšie ako pred rokom. Aktuálne zdražovanie, ktoré je rýchlejšie ako rast miezd, tak prvýkrát po viac ako troch desiatkach rokov prinieslo zníženie cenovej dostupnosti kávy.

To sa už začalo odrážať v spotrebiteľskom správaní. Podľa Pavla Mikušiaka, predsedu Predstavenstva spoločnosti CBA, sa Slováci nedokážu kávy vzdať. Snažia sa ju však zohnať lacnejšie. „Podstatne viac ľudí kupuje lacnejšie značky a oveľa viac vyhľadáva zľavové akcie,“ pozoruje P. Mikušiak. Podiel kávy predanej v zľave tvorí v CBA až polovicu celkového predaja.

Nárast podielu akciových predajov potvrdzuje aj reťazec predajní Billa. „V posledných mesiacoch evidujeme pokles objemu predaja kávy takmer vo všetkých podkategóriách s výnimkou zrnkovej kávy,“ odpovedala na otázku TRENDU hovorkyňa firmy Kvetoslava Kirchnerová.

Západ miluje kávu viac

V celoeurópskom porovnaní je chuť Slovákov na kávu stále skôr podpriemerná. V západnej Európe si ju ľudia doprajú približne dvakrát častejšie. Napríklad Rakúšania skonzumujú na osobu viac ako sedem kilogramov kávy ročne. Najväčšími milovníkmi kávy na svete však nie sú Taliani, ktorí dali svetu pojmy ako cappuccino, latté macchiato či ristretto, ale severania. Ročná spotreba kávy sa vo Fínsku blíži k dvanástim kilogramom na hlavu.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa