Z maniakov nalepených celé dni na počítačových monitoroch pri video hrách môžu vyrásť gambleri. Alebo úspešní výrobcovia hier. Tá druhá skupina je na Slovensku síce malá, ale s viacerými úspechmi na konte. Dnes ťažia slovenské vývojárske firmy najmä zo spolupráce so svetovými menami.
Z koníčka do biznisu
„Hry sme začali robiť už na strednej škole. Hlavne zo zábavy. Neskôr, keď už vyzerali celkom dobre, rozhodli sme sa skúsiť to v komerčnej sfére. A podarilo sa,“ začína rozprávanie Peter Adamčík z 3Division. Klasický príklad toho, ako koníček prerastie v živobytie, narúša trhová neistota. Ak sa hra nechytí, hodiny, dni, týždne a mesiace jej vývoja sú stratené. Na Slovensku sa týmto spôsobom živí pár firiem.
Najväčší podľa počtu pracovníkov je bratislavský Cauldron. Vznikol v roku 1996. A hneď druhá hra zakladateľov – Spellcross – sa stala hráčskou legendou. „Dodnes nám chodia maily, aby sme spravili pokračovanie. Ale nenašli sme dosť odvážnych vydavateľov, ktorí by to financovali,“ tvrdí jeden zo spolumajiteľov Marián Ferko.
Potvrdzuje, že Cauldron je vývojová firma. Sama už vývoj hier pod svojou značkou nefinancuje. To robí vydavateľ. Napriek tomu, že pôvodne vyvíjala hry za vlastné. „Je to veľké riziko,“ odpovedá M. Ferko na otázku, prečo sa do pokračovania hry nepustia sami, keď už to raz zvládli. Teraz sú nároky trhu iné, hra by bola podľa neho niekoľkonásobne drahšia a musela by na nej aspoň rok pracovať celá šesťdesiatka zamestnancov firmy. Rozpočet na vývoj počítačovej hry je podľa tohto manažéra ako rozpočet na film. Aspoň milión eur.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?