Keď sa trh pred tridsiatimi rokmi otváral, robili všetko, čo vedeli. Firmu mali v rodinnom dome, pričom dcéry vtedy nemali ani päť rokov. Idea manželov Homolovcov podnikať v autoservisnom segmente mala opodstatnenie. Prvé zariadenia, ktoré predali, boli valcové skúšobne bŕzd a detektory vôle náprav.

Rastúci dopyt z ich firmy vytvoril jedného z lídrov trhu. Zakladateľ firmy Igor Homola pracoval vo Výskumnom ústave zváračskom ako skúšobný komisár pre zváranie a v roku 1989 sa stal asistentom riaditeľa. Vo voľnom čase opravoval v garáži autá.

Lang-Demackova Kristina, Huljak Peter, Medeko Cast
Neprehliadnite

Medeko využilo situáciu. Napriek pandémii má líder v zlievaní z Považia za sebou rekordný rok

Podnikanie mal v rodine, rovnako ako manželka Gabriela. Časom založil firmu Homola Marketing, ktorá sa zaoberala zváračstvom, montážou a opravami, ale aj obchodom a organizovaním konferencií. Gabriela robila popri hlavnom zamestnaní asistentky na vysokej škole pre firmu účtovníctvo. Obrat bol v štartovacom roku 1990 zhruba 360-tisíc korún.

 Neskôr sa manželia dostali k veľkej rakúskej firme, ktorá dodávala autoservisnú techniku do východnej Európy. Od toho momentu sa podnikanie Homolovcov priblížilo k tomu, čo vo firme dominuje. Komerčné banky vtedy takmer neexistovali.

Rodinná firma Homola, autoservisná technika.
Zdroj: TONY ŠTEFUNKO

„Napriek tomu vládla neuveriteľná chuť slobodne podnikať a tvoriť nové hodnoty,“ hovorí G. Homolová. Pracovití ľudia si zakladali firmy a v oblasti autoservisov nastal obrovský boom.

„Zo zahraničia sa začali dovážať nové, ale aj jazdené autá, ktoré vyžadovali opravy. A to bol štart rastu nákupu autoservisnej techniky. V istom momente sme mali pocit, že zdvihák bude pomaly v každej kuchyni,“ potvrdzuje rýchly rozbeh konateľka firmy.

Rýchlo do firmy získali partnerov aj spolupracujúce spoločnosti a rozširovali sieť mimo Bratislavy. „Po ôsmich rokoch od začatia spolupráce s rakúskou firmou sa sortiment rozširoval o dodávateľov z Talianska, Nemecka či Francúzska.“

Keď zákazníci potrebovali nový výrobok, ihneď ho zaradili do programu. Dnes majú 130 dodávateľov. Centrála v Bratislave sa ukázala ako nedostatočná, zákazníci pribúdali po celom Slovensku a ďalšia prevádzka vznikla v polovici deväťdesiatych rokov v Košiciach. Potom otvorili Ružomberok. Dnes má firma viac ako 70 zamestnancov a pokrytý celý trh.

Rodinná firma Homola, autoservisná technika.
Zdroj: TONY ŠTEFUNKO

Kríza a úvery

Kúpu priemyselných priestorov v Košiciach a v Ružomberku či vybudovanie prevádzok s dobrým personálnym obsadením dodnes považujú vo firme za kľúčové rozhodnutie. Takým bolo aj presťahovanie prevádzky v Bratislave do nových priestorov v roku 2002.

Neboli len svetlé chvíle. Ťažké obdobie nastalo v roku 1998, keď došlo k devalvácii koruny a spoločnosť mala neuhradené faktúry v zahraničnej mene. Ponaučením bolo nastavenie nových procesov.

S množstvom predaných produktov rástla aj potreba opráv a služieb. Servisní technici predstavujú asi 60 percent zamestnancov spoločnosti a dodnes firma Homola stavia aj na ich školení. „S predajom tovaru poskytujeme dovoz, montáž, uvedenie do prevádzky, zaškolenie, záručný a pozáručný servis, kalibrácie a revízie,“ potvrdzuje G. Homolová.

Vo firme prešli takmer všetkým a výnimkou nebolo ani horšie obdobie počas recesie po roku 2008. Vtedy sa firma nakrátko dostala do červených čísel. „Do straty sme sa dostali z dvoch dôvodov. Finančná kríza nám zobrala 50 percent predaja. Navyše sme predtým investovali do novej skladovej haly, na čo sme si zobrali vysoký úver s päťročnou splatnosťou.“

Rodinná firma Homola, autoservisná technika.
Zdroj: TONY ŠTEFUNKO

To spôsobilo prepad zisku. Na záchranu sme rozšírili služby, aby sme nemuseli nikoho prepustiť. Získali sme oprávnenie na revízie technických zariadení pre elektro, tlak a zdvih. Ponaučením bolo nepreceňovať finančné sily a neriskovať.

Servisní technici predstavujú asi 60 percent zamestnancov spoločnosti
 

Rozšírenie biznisu

To sa vyplatilo. Firma zvyšuje tržby aj zisk. V roku 2019 dosiahli rekordných deväť miliónov eur. Čistý zisk bol 400-tisíc eur. „Vždy sme kládli dôraz na kvalitné služby, tovar a servis. Preto sú našimi klientmi značkové servisy ako Mercedes, Porsche či Volvo. Veľkými zákazníkmi sú aj nákladné servisy, dopravné podniky a špedičné firmy, ako aj stanice technickej a emisnej kontroly.“

Firma nikdy nechcela zaspať na vavrínoch. Homolovcom sa oplatila aj expanzia do kalibračných služieb. „Vizionárom bol manžel, neustále prichádzal s nápadmi. Každá činnosť bola logickým krokom. Do autoservisov predávame veľa meracích zariadení. Tie bolo treba po čase kalibrovať.“

Rodinná firma Homola, autoservisná technika.
Zdroj: TONY ŠTEFUNKO

Kalibračné laboratórium síce vzniklo na pôde spoločnosti pred dvadsiatimi rokmi, ale až časom ho dokázala využiť naplno ako samostatnú službu. „Laboratórium predstavovalo veľký skok a kvalitatívny posun v portfóliu.“

Do firmy sa časom pridali obe dcéry. Po náhlom úmrtí Igora Homolu v roku 2015 sa však všetky tri podnikateľky museli postaviť k biznisu akoby odznova. Mladšia Ela je aktuálne na rodičovskej dovolenke, ale predtým riadila zahraničné oddelenie a oddelenie marketingu. Staršia Dana vedie mzdové a personálne oddelenie a hlavnú prevádzku v Bratislave.

Vlaňajšok zamiešal karty celému sektoru, hoci servisné služby mohli v obmedzenom režime fungovať. „Mali sme šťastie, že portfólio tvoria produkty a služby nevyhnutné pre chod hospodárstva, v dôsledku čoho sme nepocítili odklon od bežnej práce.“

Práve naopak, vo firme sa všetci ešte viac zomkli a učia sa fungovať v nových často sa meniacich podmienkach. Vlani sa firme Homola podarilo dodať technológiu pre viaceré linky staníc technickej kontroly a zariadiť dva nové značkové servisy najmodernejšou technológiou. Aj preto spoločnosť v súčasnosti veľmi dobre napreduje.

Rodinná firma Homola, autoservisná technika.
Zdroj: TONY ŠTEFUNKO
Rodinná firma Homola, autoservisná technika.

Generačný presun

Tridsať rokov je dlhý čas na bilancovanie. Hlavným posunom je podľa G. Homolovej to, že pracoviská servisov vyzerajú ako operačné sály, lebo zákazníci vyžadujú kvalitnú technológiu a servis. „Už to nie je pracovník zamazaný od oleja, hoci princíp autoservisného podnikania sa nezmenil.“

Trh s autami sa len tak ľahko nesaturuje. Elektromobily síce môžu ovplyvniť, aká servisná technika a technológie sa budú pri opravách používať, ale u Homolovcov rátajú aj s tým.

Juraj Mačaj z Firmy roka 2020 podľa TRENDU, ktorou sa stala spoločnosť Agromačaj.
Neprehliadnite

Na vrchole rebríčka najlepších stoja rodinné firmy

„Tridsať rokov sme boli na pulze doby. Už dnes sa dodávajú náradia a prístroje pre elektromobily. Ďalšou výzvou budú vozidlá na vodíkový pohon,“ naznačuje G. Homolová.

Najväčšou výzvou bude nástupníctvo. „Ako rodinná firma máme šťastie, že máme nasledovníčky. Mojím cieľom je odovzdať firmu v dobrej kondícii a so spoľahlivými partnermi,“ uzatvára G. Homolová.