Rozklad slovenského civilného letectva, ktorý sa v septembri 2009 začal bankrotom postupne zdecimovávaných SkyEurope Airlines a v októbri toho istého roku prerušením letov Seagle Air, pokračoval aj vlani. Trenčiansku charterovú firmu Seagle Air finančne zruinoval najmä nerealizovaný nereálny kontrakt s talianskou spoločnosťou SkyOne Italy Airlines na prenájom troch lietadiel na päť rokov. Spoločnosti nezostalo ani 1 660 eur na podanie konkurzného návrhu na súd a vo februári sa naň zozbierali niekdajší zamestnanci. Krach spoločnosť oficiálne priznala až v apríli 2010.

V máji prišla o licenciu Air Slovakia, najstaršia slovenská firma (založená v roku 1993). Klincom do rakvy bol kontrakt s Albanian Airlines. Napriek veľkým a dlhodobým plánom po pár týždňoch lietadlá stiahla a s Albanian Airlines sa vzájomne obviňovali, kto komu koľko dlhuje. Išlo vraj o milión eur. Indický majiteľ Air Slovakia z Londýna nemal jasnú víziu, ale sľuboval reštrukturalizáciu, no nenašiel investorov.

Peripetie Danube Wings

Na trhu zostali iba Danube Wings, obchodné meno spoločnosti Vip Wings, ktorá sa v médiách spája s veľkoprivatizérom Vladimírom Poórom. Aj táto spoločnosť zápasila s financiami v dôsledku nereálneho obchodného plánu. Po pár týždňoch museli vrátiť Českým aerolíniám prenajatý Boeing na stratové „gastarbeiterské“ linky najmä z Popradu na Britské ostrovy. Vzdali sa aj nezmyselných letov z Popradu do zahraničia a linky z Bratislavy do Bruselu, po ktorej europoslanci, politici aj štátni úradníci volali, ale keď ju konečne dostali, lietali naďalej z Viedne. V lete odlietali chartery, letné spoje na Jadran, finančne údajne výnosné vnútrotalianske linky, ale postupne rezignovali zo stratových zahraničných liniek, kde bolo málo cestujúcich. Na zimu im zostali už iba dve denné linky medzi Bratislavou a Košicami. Napriek redukciám však v roku 2010 prepravili 86,8 tisíca cestujúcich, kým na počet destinácií v bohatšom roku 2009 iba 77,8 tisíca. Tento rok koncom zimy prenajali jedno z troch lietadiel ATR-72 do Rovníkovej Guiney, čoskoro sa však vrátilo, lebo nájomca neplatil. Rozhodli sa opäť vrátiť k Boeingom a chceli by vstúpiť na tohoročný letný charterový trh.

Traja nováčikovia

Vlani prišli na trh traja nováčikovia. Najprv slovenská organizačná zložka českej charterovej spoločnosti Travel Service ovládla charterový trh. Potom vznikol Air Explore s menšinovým bulharským kapitálom. Koncom mája priviezol 170-miestny Boeing 737--400 a do konca roka odviezol 56-tisíc cestujúcich. Zameral sa na zahraničné charterové spoločnosti, ktoré potrebovali náhradnú alebo doplnkovú kapacitu. V zime lietal pre talianske cestovné kancelárie. V máji má priviezť druhý Boeing.

S českým kapitálom vznikli Central Charter Airlines Slovakia, dcéra ostravských Central Charter Airlines. S dvomi Boeingmi 737 obsadila zhruba desatinu bratislavského trhu. Jeden na sklonku letnej sezóny však museli vrátiť a druhý im lízingová spoločnosť odobrala začiatkom roku 2011. Po krátkom neúspešnom prenájme u Illyrian Airways v Kosove totiž nebolo peňazí na lízing. Pretože materská firma zmenila akcionárov, názov i zameranie najmä na pravidelné linky z Brna a Karlových Varov, slovenskej dcére bez lietadla i jasnej perspektívy hrozil zánik. V apríli 2011 však získala holandského investora a do sezóny chce priviezť lietadlo.

Do obchodného registra boli zapísané aj Slovakian Airlines. Tromi B-737-500 chcú vstúpiť na charterový trh a neskôr (zrejme na budúci rok) aj na pravidelné linky. ©