Očistný kúpeľ neminul ani perspektívne autoregióny v strede Európy. Svetová kríza sa naplno prejavila v autobrandži už koncom minulého a naplno počas prvej polovice roka 2009. Rýchly nárast výrobných kapacít automobiliek a silná závislosť stredoeurópskych montážnych závodov od odbytu za ich hranicami si vybrali prvú daň v podobe osekávania produkcie a dočasného znižovania pracovných zmien. Na Slovensku, ktoré je svetový líder v produkcii osobných vozidiel na tisíc obyvateľov, sa to prejavilo najviac a vo všetkých troch automobilkách. Produkčné počty už vo všeobecnosti neakcelerovali ako po minulé roky. Výnimkou bolo len Poľsko, kde sa celkový počet vyrobených automobilov vrátane osobných v roku 2008 zvýšil medziročne o pätinu – spolu na vyše 950-tisíc kusov (druhé je Česko – 946-tisíc vozidiel) a krajina sa stala najväčším producentom vozidiel vrátane nákladných automobilov spomedzi krajín V4.
Minuloročná produkcia slovenského automobilového tria len mierne prekročila s vyše 575-tisíc vozidiel výrobu z roku 2007 a nenaplnila tak optimistické očakávania o úrovni 620- až 630-tisíc áut. V tomto roku slovenská výroba neprekročí po dvojciferných výpadkoch odbytu na hlavných trhoch ani polmiliónovú úroveň. Odhad Trend Analyses pre jednotlivé automobilky je: Kia – 170-tisíc, PSA – 165-tisíc a VW – 135-tisíc vyrobených kusov. Trojica svetových automobiliek, ktorá sa na Slovensku usadila, patrí v kategórii osobných automobilov medzi špičku. Spolu kontrolujú vo svete až 23 percent produkcie v danej kategórii a ich podiel dlhodobo rastie. Silnou zbraňou slovenských producentov do budúcnosti zostane okrem moderných závodov a vysokej kvality slovenskej produkcie aj prebiehajúce prezbrojovanie automobiliek, čo prinesie okrem nových modelov automobilov aj nové pracovné miesta do brandže.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?