Rekordné výsledky najvýznamnejšieho aukčného domu na Slovensku na jubilejnej 100. aukcii naznačujú, že obchod s umením na Slovensku nadobúda nové rozmery. TREND (48/2011) písal o aukcii, na ktorej koncom minulého roku zberatelia za jediný večer minuli 2,7 milióna eur a vo veľkom tiež padali individuálne cenové rekordy mnohých autorov slovenskej moderny. Výnimočné príklepy však dominantne prislúchajú dielam z prelomu 19. a 20. storočia a slovenskej moderny do roku 1950. Pritom najvýznamnejšia perióda domáceho výtvarného umenia 20. storočia – obdobie 60. a 70. rokov minulého storočia stále zaostáva za obchodnými úspechmi rovnakej generácie autorov v okolitých krajinách. Diela Václava Boštíka, Karla Malicha a Zdeňka Sýkoru v Česku už dávnejšie pokorili hranicu 100- aj 200-tisíc eur. Na Slovensku sa v rovnakej vekovej kategórii za posledné roky najvyššie dostali Milan Paštéka, Jozef Jankovič a Milan Laluha, ibaže cenová poloha ich diel osciluje v relatívne nízkom pásme 31- až 44-tisíc eur. Na obrázku je reprodukcia Paštékovho obrazu Čakáreň, ktorý vznikol v roku 1980 a na spomínanej aukcii dosiahol cenu 44-tisíc eur. V ďalšom pásme pod nimi sa zoradili diela Milana Dobeša, Vladimíra Kompánka a Stana Filka (15- až 18-tisíc eur). Významné diela 60. rokov sa predávajú výnimočne aj za 7- až 8-tisíc eur (Alex Mlynárčik, Rudolf Sikora, Vladimír Popovič). Dnes už medzinárodne etablovaného Júliusa Kollera možno získať aj za 5- až 6-tisíc eur a menej. Nízke ceny diel slovenských konceptualistov sú dôvodom, prečo sa na slovenských aukciách a v ateliéroch umelcov začínajú čoraz častejšie objavovať zahraniční zberatelia. Existuje tu teda výrazný priestor na cieľavedomú tvorbu zbierky tohto obdobia, veď špičkové diela sú stále prístupné za veľmi slušné ceny: Milan Adamčiak a Peter Bartoš sa dajú získať za 1 500 – 2 000 eur.

Slovenské umenie 60. rokov  čaká rast cien