Staré drevené okná, žlté linoleum a náhodne rozmiestnené kvety na chodbách nepôsobia dojmom firmy s globálnymi ambíciami. Napriek tomu spoločnosť Sta-pa dokázala so svojimi produktmi uspieť nielen v potravinárskom segmente na čiernom kontinente. Medzi jej zákazníkov sa totiž radí aj bratislavský Volkswagen alebo rakúsky výrobca obalov Vogel & Noot Verpackungstechnik.

Neisté dobrodružstvo

Na začiatku afrického príbehu novomestskej strojárskej firmy stála šťastná náhoda. Ako hovorí spoluzakladateľ spoločnosti Stanislav Pleva, na prelome milénia získali zákazku od slovenského závodu potravinárskeho koncernu Nestlé v Prievidzi.

Fabrika potrebovala zautomatizovať dovtedy ručné balenie bujónov. „Sedelo tam päť žien, ktoré to museli ukladať do škatule. Vyvinuli sme pre nich stroj, urobili prvý prototyp a ten sa okamžite ujal. Jeho návratnosť bola pol roka,“ vysvetľuje S. Pleva. Nestlé objednalo ďalšie dva stroje a tým si pokrylo svoje výrobné kapacity. Zdalo sa, že táto kapitola sa pre firmu zvyknutú na jednorazové zákazky skončila.

Zhodou šťastných náhod sa však krátko potom uskutočnilo v závode v Prievidzi stretnutie technických riaditeľov Nestlé z celého sveta. Medzi prítomnými bol aj zástupca koncernu pre západnú a strednú Afriku. Pri prehliadke slovenského podniku ho stroj od tuzemského výrobcu okamžite zaujal. V afrických fabrikách totiž riešili podobný problém s balením ako Slováci.

V roku 2002 sa firme ozvali z centrály Nestlé vo Švajčiarsku a postavili jej majiteľov pred sizyfovskú voľbu. Buď predajú know-how na výrobu týchto strojov, alebo ich môžu pre Nestlé začať vyrábať. „Nikto z nás nehovoril ani po anglicky ani po nemecky. Váhali sme, či predať know-how, nejsť do rizika a získať peniaze na ruku, alebo sa pustiť do dobrodružstva,“ spomína S. Pleva.

Slovenské stroje balia bujóny v Afrike

Zdroj: archív S. Plevu

Do biznisu v Afrike sa slovenskí strojári pustili aj napriek tomu, že neovládali cudzie jazyky

Noví zákazníci

Spoločnosť mala v tom období dostatok iných zákaziek od firiem ako Coca-Cola, Emerson alebo bývalý Obal – Vogel & Noot. Nebola teda existenčne odkázaná zobrať biznis od Nestlé. Navyše dosť riskantný. Podľa S. Plevu sa obávali, či

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa