Podnikateľskí začiatočníci neobjavili Ameriku. Kaviarenský koncept je vo svete známy, primiešali však doň štipku vlastného ducha a pokúšajú sa s ním preraziť. Pri šírení značky pritom chcú využiť výhody franšízingového partnerstva. Prvá lastovička na seba nenechala dlho čakať. Coffee Brothers mieria do chorvátskeho Splitu a vo výhľade majú, samozrejme, aj viaceré slovenské lokality.

Prebúdzanie domorodcov

Kaviarničky Coffee Brothers sú jedným z nových pôvodných domácich franšízingových konceptov. Slovenský trh nimi príliš neoplýva. Podľa prezidenta Slovenskej franchisingovej asociácie (SFA) Jozefa Šétaffyho pod Tatrami v súčasnosti pôsobí viac ako 160 konceptov, z toho približne jednu tretinu „spískali“ domáci podnikatelia. Vo vyspelých ekonomikách to býva opačne. Prevahu majú spravidla domáce franšízingové koncepty nad zahraničnými, čo vyjadruje mieru invenčnosti a aktivity podnikateľov v danej krajine. V Spojených štátoch sú napríklad zhruba štyri pätiny prevádzok v obchode a službách franšízové, na Slovensku len pätina.

Bariéry rozvoja franšízingu na Slovensku sú predovšetkým v myslení ľudí. „Naši ľudia často ešte nevedia oceniť hodnotu duševného vlastníctva, možnosti a výhody využitia úspešnej značky a jej know-how,“ myslí si J. Šétaffy. K rozvoju tejto formy podnikania podľa neho neprispieva ani súčasné, nie príliš priaznivo nastavené podnikateľské prostredie.

Slováci majú na poli franšízingu čo doháňať. A vyzerá to tak, že sa začínajú prebúdzať. „Situácia sa zlepšuje. V poslednom období sme zaregistrovali rekordný nárast počtu vzniku a rozvoja pôvodných slovenských franšízingových konceptov,“ hovorí prezident franšízingovej asociácie. TREND sa bližšie pozrel na trio začínajúcich konceptov so slovenským rukopisom.

Ambiciózni kávičkári

Chalani z Coffee Brothers z úvodu článku s franšízingom neotáľajú. Istú skúsenosť s ním už majú, keď nejaký čas pracovali v realitnej kancelárii pôsobiacej na báze franšízingovej licencie. Fungovanie a životaschopnosť vlastného konceptu malých kaviarničiek, v ktorých okrem kávy ponúkajú tiež čaj či čokoládu, odskúšali vlani, a tak podľa R. Fridricha majú otestované aj sezónne vplyvy na biznis.

Jeden rok sa vo franšízingu považuje za minimálne obdobie, počas ktorého by mal mať poskytovateľ licencie na trhu aspoň jednu úspešnú prevádzku. Čím dlhšie koncept pôsobí, tým má podľa J. Šétaffyho väčšiu bonitu a dôveryhodnosť, čo súvisí aj s pozíciou značky na trhu, teda s jeho marketingovou hodnotou. „Máme už prehľad o celom roku, ako sa dá kedy zarobiť. Vieme, že koncept nie je stratový vzhľadom na minimálne výdavky oproti iným prevádzkam,“ tvrdí R. Fridrich.

Coffee Brothers od franšízingu očakávajú najmä to, že im pomôže s rozšírením značky na trhu. Od začiatku rozmýšľali „vo veľkom“ a nechceli naveky ostať pri dvoch kaviarničkách. „Uvedomili sme si, že to nezvládneme sami už len na celom Slovensku. Chceme nájsť rovnocenných partnerov, ktorí budú šikovní, zdatní a budú mať rovnaké priority ako my,“ približuje R. Fridrich. V biznise stavili na kvalitný produkt a servis. Gro filozofie spočíva v prístupe k zákazníkovi. „Keď človek príde k nám, očakáva, že sa porozpráva. Ak mu barista nezlepší deň, aspoň mu ho neskazí,“ nazdáva sa R. Fridrich.

K dvom vlastným bratislavským kaviarničkám pridávajú Coffee Brothers tento rok zdokonalenú tretiu, ktorá

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa