Michal Král je v odvetví e-commerce doma – ako zakladateľ a prevádzkovateľ tretieho najväčšieho porovnávača cien na Slovensku Pricemania je v úzkom kontakte so stovkami e-shopov a ich zákazníkmi.
Ako sa darí internetovému trhu z pohľadu internetového cenového prehliadača?
Trh jednoznačne ďalej rastie, aj keď v porovnaní s boomom, ktorý tu bol pred pár rokmi, cítim mierne spomalenie. Čiastočne to súvisí aj s ekonomickou situáciou na Slovensku. Viaceré opatrenia vlády spôsobili zhoršenie podnikateľského prostredia, logicky sa to potom dotýka aj elektronického obchodu. Keď sa rozprávam s prevádzkovateľmi internetových obchodov, málokomu sa dnes darí vytvárať zaujímavý zisk. Obratovo síce rastú, ale často sa im nedarí dostať zo straty. Mnohí majitelia e-shopov sú z toho nešťastní, podnikajú trebárs tri roky, zvyšujú obrat, ale nevedia sa dostať z červených čísel.
Čím to je?
Slovenský trh je malý v porovnaní s okolitými krajinami. Náklady na ľudí, vývoj, technológie sú často porovnateľné napríklad s českými e-shopmi, ale ich trh je štvor- až päťnásobne väčší. Dostupné údaje hovoria o tom, že obrat z internetového obchodu na Slovensku dosiahol vlani 750 miliónov eur, v Česku to bolo 2,5 miliardy eur. Dôvodom je podľa mňa najmä to, že Česi nakupujú cez internet výrazne viac ako my.
Nie je neziskovosť menších e-shopov spôsobená najmä tým, že neustále rastie počet konkurentov?
Konkurencia sa extrémne zvyšuje prakticky vo všetkých odvetviach e-commerce a určite je to jeden z faktorov, s ktorým súvisí tlak na znižovanie cien alebo priemernú maržu v odvetví. Treba zdôrazniť, že úspešné e-shopy spája to, že sa nezamotali do cenovej vojny. Vezmite si tie, ktoré dominujú na slovenskom trhu – Alza, Martinus, Mall, Hej či Parfums. Hoci sú to lídri vo svojich segmentoch, zďaleka v nich nepatria medzi najlacnejšie. Ostatné však predbiehajú vďaka silnej značke, službám, špičkovým webom, tým, ako robia marketing a ako si budujú vzťah so zákazníkom. Vidím veľmi veľa e-shopov, ktoré idú výslovne po cene. Nie je to dlhodobo udržateľná stratégia, pretože ak e-shop pracuje s polpercentnou maržou, logicky nemá prostriedky na rozvoj biznisu, najímanie kvalitných ľudí, investovanie do špičkového webu, do marketingu a logistiky. Veľa e-shopov sa potom krúti v začarovanom kruhu – nízka marža, málo prostriedkov na rozvoj, stagnácia. Tí úspešní pochopili, že s najnižšou cenou sa na trhu nedá dlhodobo uspieť.
Ako je na Slovensku rozdelený trh s e-shopmi?
Ťažko povedať, pretože takmer žiadne štatistiky neexistujú. Vidím, že v každom segmente sú dvaja až traja silní hráči, ktorí dokážu generovať nielen tržby, ale aj slušný zisk, a za nimi štyria až desiati strední hráči, ktorí sa snažia rôznymi spôsobmi vytiahnuť na vrchol. A potom sú tam desiatky e-shopov, ktoré začínajú, končia alebo prežívajú.
Čo im radíte, aby sa im darilo lepšie?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?