V článku sa dočítate:
- Prečo sa vlastne americká a európska Visa znovu spájajú
- Aká technológia v budúcnosti nahradí platobné karty
- Koľko miliónov od Visy dostanú slovenské banky
Jej členovia, ktorí sa počítajú na zhruba tri tisícky bánk, sa po odkúpení Visa Europe dostanú k zaujímavej odmene. Celkovo by mala Visa medzi európske banky rozptýliť darček v podobe hotovostnej odplaty vyše 12 miliárd eur. K tomu ešte treba pripočítať akcie zväčšenej Visy.
Slovenské banky si z hotovostného balíčka uhryznú zhruba stovku miliónov eur. Nejde o žiadnu malinu: vlani dosiahol čistý zisk celého sektora na Slovensku takmer 630 miliónov eur. Banky však zároveň zaplatili bankový odvod viac ako sto miliónov eur, ďalších 33 miliónov odviedli do novovznikajúceho rezolučného mechanizmu SRM (Single Resolution Mechanism - spoločný záchranný fond pre banky) na prípadnú záchranu európskych bánk.
Inými slovami, nečakaný stomiliónový balík nepokryje ani všetky extra náklady, ktoré si pre banky za uplynulé roky vymyslela slovenská vláda a Európska komisia.
Od seba k sebe
Visa, ktorá od seba európsku časť oddeľovala len v roku 2007 pred vstupom na burzu, sa opäť stane jedným telom. Chce tak lepšie konkurovať svojmu hlavnému globálnemu rivalovi, spoločnosti MasterCard. Kartový gigant Visa, podobne ako aj MasterCard, pôvodne vznikol ako združenie bánk, ktoré sa spojili, aby ich klienti mohli platiť svojimi kartami v sieťach iných bánk. Siete sa postupne rozširovali do zahraničia, čo zjednodušovalo platby kartou. A tiež pohlcovali menších konkurentov.
Z formy podobnej družstvu sa Visa začala meniť pred ôsmimi rokmi (MasterCard sa zmenil zo združenia bánk na akciovku pred desiatimi rokmi). Visa najprv oddelila európsky biznis a ten začal niesť názov Visa Europe. Na burzu šla len zvyšná „veľká“ Visa. Hoci neboli technicky prepojené, stále používali spoločný výskum a vývoj, korporátnu značku a operovali tak, aby klienti mohli používať Visa karty po celom svete.
Visa Inc. pred investormi pociťovala hendikep – príjmy z Európy nedostávala, len poplatok za použitie značky, zisk sa delil medzi
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?