Tohtoročným laureátom ceny sa takmer jednohlasne stal Ondrej Štefánik s románom Som Paula. Za víťazstvo si odniesol sumu 10-tisíc eur pred zdanením. Autor má za sebou už jednu zbierku poviedok a jeden ďalší román, pracuje v reklamnej brandži. O tom, že písaním kníh sa na Slovensku uživí len málo autorov a autoriek, svedčí aj fakt, že medzi staršími víťazmi nájdeme nielen zamestnanca sociálnej kurately (Vlado Balla), ale aj predajcu svetielkujúcich tykadiel na vianočných trhoch (Víťo Staviarsky).

TREND preto zaujímalo, ako cena Anasoft litera vznikla, či pomáha autorom predávať ich knihy, ako aj to, ako je financovaný trh s kvalitnou domácou beletriou.

Už dvanásť rokov

S nápadom udeľovať literárnu cenu zo všetkých za rok vydaných kníh na základe výberu nezávislej poroty prišli zakladatelia o. z. ars_litera Katarína Balcarová Kucbelová a Marek Turňa. Na spoluprácu oslovili softvérovú spoločnosť Anasoft, ktorá s ich návrhom súhlasila. Podľa pôvodnej dohody síce mala byť generálnym partnerom literárnej ceny len na jeden, maximálne na dva roky, napokon však vydržala až dodnes.

Slovenská próza žije, a nie zle. Ako je financovaný trh s beletriou

Zdroj: Maňo Štrauch

„Očakávali sme, že po preukázaní životaschopnosti a zmysluplnosti tejto literárnej ceny nebude pre ňu problém nájsť si iného veľkého partnera, ktorý by nás nahradil a ktorého predmet činnosti by z hľadiska marketingu užšie zapadol do charakteru ceny. Keďže nový partner sa doteraz nenašiel, rozhodli sme v projekte pokračovať i naďalej,“ hovorí generálny riaditeľ spoločnosti Anasoft Stanislav Čekovský.

Celková finančná podpora softvérovej firmy sa nekončí na sume desaťtisíc eur pre víťaza, ale pohybuje sa okolo jej trojnásobku. Financovaný je z nej galavečer odovzdávania cien aj produkčné náklady na sprievodné podujatia. Anasoft litera totiž nezahŕňa len literárnu cenu, ale aj týždenný literárny festival s hudbou, divadelnými predstaveniami a diskusiami, desiatky čítačiek kníh po celom Slovensku, polročnú propagáciu nominovaných autorov, ako aj prezentáciu súčasnej prózy v školách či v knižniciach. Na tieto aktivity prispieva aj štát a samospráva, a to cez rôzne granty. Sumou tritisíc eur napríklad prispelo aj Združenie vydavateľov a kníhkupcov SR.

„Vzhľadom na to, že za posledné roky sa zlepšila situácia v oblasti kultúrnych grantov, v našom rozpočte dnes prevažujú tieto príspevky nad financiami generálneho partnera. Bolo by veľmi zvláštne žiadať od súkromnej softvérovej firmy, aby ťahala všetky aktivity spojené s podporou slovenskej literatúry,“ hovorí Jana Ondiková, koordinátorka projektu z občianskeho združenia ars_litera.

Ceny v zahraničí

Na porovnanie, najvýznamnejšou francúzskou literárnou cenou je Goncourtova cena, ktorá sa vyhlasuje už od roku 1903. Rozhoduje o nej desaťčlenná akadémia, pričom každý autor môže túto cenu dostať len raz. Odmena je symbolická, len niekoľko eur, avšak víťazný autor zarobí na následných tantiémach z predaja. V Česku funguje od roku 2002 ocenenie Magnesia Litera, ktorá sa aktuálne odovzdáva v jedenástich kategóriách, pričom hlavná cena je spojená s odmenou minimálne 100-tisíc českých korún.

Slovenská próza žije, a nie zle. Ako je financovaný trh s beletriou

Zdroj: Maňo Štrauch

Dobrý marketing

Predstavenie desiatky nominovaných kníh prebieha každý rok na jar a vyhlásenie víťaza o pol roka neskôr, pričom tento rok to bolo v septembri.

„Stáli čitatelia slovenskej literatúry majú väčšinu z desiatky prečítanú už pred vyhlásením nominovaných autorov. Bežnému čitateľovi zase výber pomôže lepšie sa zorientovať na trhu,“ vysvetľuje PR manažérka Anasoft litery Simona Fochlerová a dodáva, že polročný interval vytvára dobrý predpoklad na to, aby sa o kvalitných knihách hovorilo čo najdlhšie. Výsledkom sú recenzie, čítania v rozhlase, portréty autorov v novinách, úryvky z kníh na webe.

Občianske združenie spolupracuje aj s kníhkupectvami, aby aj ony dokázali z ceny vyťažiť maximum. Ide napríklad o vystavenie finálových kníh na jednom mieste, ich viditeľné označenie, prípadne potlač nálepkou alebo distribúciu brožúr o finalistoch. „Ak by tieto propagačné aktivity kníhkupectvá nerobili, podotýkam bezplatne, išli by tak vlastne samy proti sebe,“ zdôrazňuje J. Ondiková.

Impulzom ďalšej podpory predaja knihy môže byť aj jej úspešné sfilmovanie. To bol aj prípad knihy 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa