Už prvý report štatistikov o finančnom vyjadrení dopĺňa, že produkcia celého automobilového priemyslu bude mať k roku 2014 poznačené – rast. To značí, že ambície slovenskej autobrandže musia naďalej mieriť k plnému využívaniu kapacít. Alebo, ešte radšej, k ich rozširovaniu.

To sa omnoho viac než finálnej výroby áut týka hĺbky produkcie – teda zvyšovania podielu auta „Made in Slovakia“. A to nielen vo vozidlách zmontovaných v Bratislave, Trnave či Žiline, ale aj vo finalizačných závodoch v iných krajinách.

Ponad odhady

Predbežné výsledky hovoria, že linky slovenských fabrík vlani opustilo viac ako 970-tisíc áut, finálne zrejme ešte zopár tisícok pridajú. Sú namieste debaty o dosiahnutí hranice milióna automobilov? Priemysel túto úroveň v podstate už dosiahol, dva roky za sebou chýbala produkcia pár pracovných dní. „Treba zdôrazniť, že akúkoľvek výrobu nad 900-tisíc áut možno považovať za úspech,“ pripomenul nad prvými číslami za vlaňajšok prezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Jaroslav Holeček.

Ešte pred rokom sa podľa neho vôbec nezdalo, že medziročný rozdiel bude taký nízky. Po rekordnom roku 2013, keď sa vyrobilo 987 718 áut, mierili očakávania niekde k úrovni 930-tisíc. Bolo totiž jasné, že prinajmenej dve z troch finalizačných fabrík vyrábajú na dosah kapacitných limitov.

K tomu sa pridala pomerne rozsiahla prestavba liniek v bratislavskom závode Volkswagen Slovakia a navrch ešte dosahy ekonomického poryvu, ktorý zasiahol ekonomiku Ruska, jedného z kľúčových trhov európskeho závodu Kie. Navyše umocneného konfliktom so susednou Ukrajinou.

Slovenský Volkswagen napokon vyrobil takmer štyristotisíc áut. A keďže skoro polovicu tvorili luxusné SUV trojice značiek koncernu, udržal takmer bez zmeny aj tržby, ktoré dosiahli 6,17 miliardy eur. Kii zabrali predajcovia v iných kútoch Európy a strihla si nový výrobný rekord vyše 323-tisíc áut.

Aj trnavský závod PSA Peugeot prekročil štvrťmiliónovú métu a výrazne nad 80-percentnú hranicu využitia, do zóny, keď sa výroba začína rentovať. A takmer miliónová produkcia áut dáva Slovensku nedostižný náskok. Vlaňajších 178 vozidiel na tisíc obyvateľov bolo len dva kusy za rekordnou úrovňou z roku 2013 a udržalo krejine pozíciu automobilovej veľmoci.

Ak vývoj na trhoch, kam osem automobilových značiek – Volkswagen, Audi, Škoda, Seat, Porsche, Peugeot, Citroën a Kia – vyváža autá vyrobené na Slovensku, neprinesie dramatické poryvy, mohla by ostať okolo úrovne 980-tisíc kusov aj tento rok. ZAP SR, ktorému tento odhad patrí, ho pritom označuje za pomerne konzervatívny.

Čakanie na trhy

Na presné finančné vyjadrenie výsledkov automobilovej produkcie vlani si bude treba ešte počkať. Prvé sumárne čísla vlaňajška, ktoré zverejnil Štatistický úrad SR, priradili do kolónky výroba dopravných prostriedkov za rok 2014 index 103. Trojpercentné zvýšenie produkcie voči roku 2013 ide pritom očividne na konto prvej polovice roka, keď výroba v prvých dvoch mesiacoch rástla dvojciferným tempom. Posledný medziročne rastový mesiac bol júl.

Druhá polovica roka je tradične slabšia aj pre celozávodné dovolenky. A v poslednom kvartáli klesla výroba dopravných prostriedkov medziročne o viac ako sedem percent aj v sezónne očistených údajoch. Stále však toto pododvetvie, v ktorom automobilový priemysel dominuje, tvorilo takmer štvrtinu tržieb celého priemyslu v krajine.

Na pohľad výsledky posledných mesiacov extra rozbeh do roku 2015 nevytvorili. Ich vplyv však nemusí byť rozhodujúci, keďže najdôležitejšie obdobie v tomto odvetví netvorí rok, ale životný cyklus modelov. Pretože máva vysoký vplyv na záujem motoristov o to-ktoré auto – čiže predaje. Tento rok budú najväčšie ambície mieriť k novej generácii luxusného Audi Q7, do ktorej nemecká značka vložila nebývalé množstvo technických noviniek a dúfa, že zákazníkov zaujmú.

Predajom by mohol pomôcť aj facelift Peugeotu 208, pre ktorý je Trnava hlavný európsky výrobný závod skupiny PSA Peugeot Citroën a ktorý sa dobre predáva. Hoci bude musieť vykryť postupný dojazd výroby bratranca Citroën C3 Picasso. Kým Trnave príde nový model, budú v hre rôzne stupne útlmu.

Žilinská Kia bude v čakaní na rozbeh výroby novej generácie bestselleru Sportage, ktorého potenciál naznačil už príbuzný Tucson od Hyundaiu, sledovať najmä vývoj v ruskej ekonomike. Vlani jej pokles vykompenzovali predajcovia v iných krajinách, pokles na najväčšom azbukovom trhu sa však zďaleka neskončil.

Sila, šanca a hrozba produktivity

Vplyv automobilového priemyslu na slovenskú industriálnu sféru aj celú ekonomiku ukazujú čísla za posledný plne reportovaný rok 2013. Možno povedať, že ak sa v ňom nejaký ukazovateľ v priemysle vyvíjal pozitívne, bola za tým automobilová výroba. Autobrandža vlani prečnievala ostatný priemysel o hlavu, keď mala na celkových tržbách podiel vyše 28 percent. Tie produkovala iba šestina všetkých zamestnancov priemyselných podnikov.

Trieda 29 priemyselnej klasifikácie NACE, teda výroba motorových vozidiel, návesov a prívesov, vykázala predvlani pre firmy s 20 a viac zamestnancami tržby vyše 21,35 miliardy eur. Zvýšenie o 1,3 miliardy predstavovalo presne rovnaké tempo, akým rástla aj výroba v kusoch.

Pre automotive odvetvie na Slovensku, na rozdiel od väčšiny zvyšnej Európy, už takmer nemá význam porovnávať čísla s krízovými rokmi. Jeho tržby boli v roku 2013 nielen skoro 2,2-krát vyššie než po nástupe krízy v roku 2009, ale aj 56 percent nad predkrízovým rokom 2008, keď doznieval produkčný boom. Podiel 35 percent na exporte priemyslu iba potvrdzuje, že automobilová brandža má charakter slovenskej ekonomiky, teda silu jej vývozu, pevne v rukách.

Slovenské závody automobiliek

Slovenská autovýroba kulminuje

n – nedostupný údaj
PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťami, zostavila TREND Analyses

Pri neustále rastúcich objemoch sa začala prebúdzať tvorba pridanej hodnoty, čo je dobrá správa. Nielen pre jej dvaapolmiliardovú nominálnu výšku, ale najmä 9,72-percentné tempo rastu, ktoré predbehlo tržby. Navyše potiahlo podiel pridanej hodnoty na tržbách autobrandže k dvanástim percentám. Tým sa produktivita práce, komplexnejšie vyjadrená pridanou hodnotou na zamestnanca, od priemeru priemyslu doslova odtrhla. Jej vyše 40-tisíc eur na pracovníka značilo deväťpercentný medziročný nárast a potvrdilo, že autopriemysel si dokáže zarobiť na vyššie mzdy. Tento ukazovateľ mala automobilová výroba predvlani skoro štvrtinu nad priemerom celého slovenského priemyslu.

V tomto roku by ho mohla citeľne potiahnuť prinajmenej jedna výrazná aktivita – štart výroby v novej karosárni bratislavskej fabriky Volkswagenu. Podľa dosiaľ dostupných informácií a faktu, že by mali jej linky produkovať karosérie takých náročných nájomníkov ako Audi Q7 a dokonca aj chystaného Bentley Bentayga, pre ňu prívlastok high-tech rozhodne nepreháňa.

Po prvé materiálmi, ktoré v nej automobilka bude spájať, pretože luxusné SUV majú karosérie nielen z vysoko pevnostných ocelí, ale aj s vysokým podielom hliníka a jeho zliatin, horčíka. Po druhé, dielce z týchto materiálov a aj ich rôzne kombinácie bude spájať štvorciferný počet robotov rôznymi inovatívnymi spôsobmi. To sľubuje výrazné zvýšenie hodnoty pridávanej na Slovensku.

Podobný prístup by však podľa najvyšších manažérov mala uplatniť celá brandža. Ako zdôrazňuje J. Holeček, odvetvie si udrží silnú pozíciu nielen tým, že priamo zamestnáva vyše 70-tisíc ľudí a ovplyvňuje prácu ďalšieho zhruba trojnásobku tohto množstva. Vplyv bude závisieť od prehĺbenia dodávateľských sietí, znie imperatív brandže.

Chýbajúci inžinieri

S tým súvisí aj podpora od verejnej sféry ekonomiky. Okrem prílevu kvalifikovaných pracovníkov, ktorému má pomôcť duálne vzdelávanie, už autopriemysel ukazuje aj na vysoké školy. Nedostatok inžinierskych talentov označilo vo vlaňajšom prieskume konzultačnej spoločnosti KPMG a ZAP 62 percent podnikov ako hlavnú bariéru rozvoja inovácií.

A zvyšovať inovatívnu schopnosť tunajších dodávateľov je ako dôležitý prvok posilňovania konkurencieschopnosti nie ambícia, ale nutnosť. I nevyhnutná podmienka toho, aby sa na Slovensku pevnejšie ukotvili desiatky tisíc pracovných miest v automobilovej výrobe. Môže vytvoriť podmienky i na to, aby automobilový priemysel prinášal prácu aj ďalším regiónom krajiny.

Autor je priemyselný analytik.

Partner projektu TREND Focus Automotive 2015:

Slovenská autovýroba kulminuje