Dostať sa sem cez víkend znamená rezervovať si izbu niekedy aj pár týždňov vopred. A to Sielnica rozhodne nepatrí medzi atraktívne dovolenkové lokality. Chodí sa sem výslovne kvôli zariadeniu hotela a jeho službám. Keď prídete do hotelového areálu, najmä do jeho záhrady, zrazu máte pocit, že ste sa ocitli v luxusnom rezorte niekde v Stredomorí – pestovaná zeleň, ležadlá, pohodlné pohovky, odpočívadlá s nebesami. Všetko podľa zahraničných trendov. Kaskády sú príkladom, ako sa za posledné desaťročie posunula úroveň hotelových služieb na Slovensku.
Podobný príbeh má aj hotel vzdialený len niekoľko desiatok kilometrov – Partizán na Táľoch. V deväťdesiatych rokoch ho sprivatizoval jeho vtedajší riaditeľ Michal Kič a urobil z neho rodinný podnik. Už niekoľko rokov ho vedie syn Michal. Návštevníci, ktorí tu dlho neboli, by ho určite nespoznali. Do hotela aj za pomoci eurofondov vlastníci mohutne investovali. V súčasnosti sa tu usilovne stavia, keď majitelia významne rozširujú wellness.
Aj napriek tomu stále nemajú služby na Slovensku, najmä u našincov, dobrý imidž. Nadávať na úroveň služieb domáceho cestovného ruchu akoby už roky patrilo k spoločenskému zvyku.
Paradoxne, reálne to so záujmom našincov o vlastnú krajinu nie je až také tragické. Slovenské hotely a reštaurácie živia predovšetkým domáci hostia. Tvoria až dve tretiny návštevníkov v hoteloch. V dovolenkových regiónoch je ich podiel často 80- až 90-percentný. Pravda, čísla Štatistického úradu SR nerozlišujú účel ubytovania, či ide o pracovný alebo dovolenkový pobyt.
Na porovnanie, v susednom Rakúsku, jednej z turistických veľmocí, je pomer presne opačný. Až dve tretiny hostí tvoria zahraniční turisti a len tretinu domáci. V rekreačných oblastiach majú v rakúskych hoteloch dokonca 80 až 90 percent zahraničných hostí.
Lenka Maťašovská, riaditeľka Oblastnej organizácie cestovného ruchu Vysoké Tatry. Zdroj: Milan David
Hodnotenia nie sú zlé
Ďalším kontrastom je, že kým Slováci na služby vo vlastnej krajine pozerajú negatívne, zahraničná klientela hodnotí slovenské hotely zväčša pozitívne. Nedávno získali ocenenia napríklad od nemeckého rezervačného portálu Hotel.info. Ten má v ponuke 250-tisíc hotelov po celom svete a disponuje dvoma miliónmi hodnotení od používateľov.
Podľa portálu dostali slovenské hotely vôbec najvyššie
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?