Príbeh ich biznisu sa začal na severe Dánska. Dvaja mladí študenti odišli zo Slovenska, aby načerpali bohaté skúsenosti v jednej z najmodernejších krajín sveta. To sa im aj podarilo a po rokoch v zahraničí sa vrátili na Slovensko, aby pomohli začínajúcim startupom a novým, inovatívnym biznisovým myšlienkam.
Juraj Gago a Andrej Krúpa na Slovensku založili akcelerátor Perry Talents. Svojím prístupom ihneď zaujali a vzbudili pozornosť. Ročne sa k nim hlásili desiatky startupov, vďaka čomu dnes patria medzi najväčšie akcelerátory v Česku a na Slovensku. Dvaja inovatívni nadšenci sa navyše rozhodli zmeniť slovenské prostredie samospráv a miest. Myšlienku vlastného projektu rozvíjali už počas štúdia v Dánsku.
Dôkladne sledovali, ako komunikujú lokálne samosprávy, a zistili, že ich schopnosť rýchlo reagovať je obmedzená. J. Gago vysvetľuje, že mestá využívali veľa neefektívnych kanálov prepojenia s obyvateľmi, pričom to boli často drahé a komplikované riešenia. „Preto sme sa rozhodli vytvoriť technológiu, ktorá pomôže prepojiť občanov s mestom a lokálnym mestským úradom,“ hovorí spoluzakladateľ Perry Talents.
Zákazníci prišli prví
Tak vznikol nápad na Simplicity. Aplikácia prepája samosprávy, teda mestá a obce, s ich obyvateľmi bez tradičného použitia sociálnych sietí či e-mailov. Funkcionalita je vcelku jednoduchá. Mestá a obce majú prístup k tvorbe obsahu pre aplikáciu a používatelia si ju jednoducho stiahnu do smartfónu. Aplikácia sa vytvára samostatne pre každé jedno mesto. Je teda plne prispôsobiteľná daným potrebám mesta či obce.
Na jednom mieste tak občania majú všetky oznamy, môžu priamo komunikovať s vedením mesta a dokonca posielať podnety. S nápadom sa J. Gago a A. Krúpa postavili pred investorov. Nie však s holými rukami. „Myslíme si, že predtým, ako ide startup získavať investíciu, mal by si overiť svoj produkt a zarobiť prvé zdroje,“ tvrdí J. Gago s tým, že od začiatku bolo stratégiou overiť si technológiu, získať platiacich zákazníkov a až neskôr hľadať zdroje na ďalšiu expanziu do zahraničia.
Čo
na to TREND?
PLUS
• robustná technológia
• skúsený tím
• overený produkt
• rýchla škálovateľnosť
MÍNUS
• tvorba obsahu závisí od klientov
• finančne náročná udržateľnosť mobilných aplikácii
• neexistuje vo forme webovej aplikácie
Hoci zákazníkov získali pomerne rýchlo, pred investorov sa postavili len pred pár mesiacmi. Počas pandémie Covidu-19 niesli komunikačnú ťarchu mestá a obce omnoho viac než bežne. Preto potrebovali inteligentné riešenie, ako sa spojiť s obyvateľmi rýchlo a bez obmedzení.
Aplikácia Simplicity dokázala na Slovensku presvedčiť desiatky miest. Prekvapivé je, že taký výrazný úspech zaznamenal nápad s aplikáciou aj v USA. Riešenia Simplicity dnes využívajú stovky miest po celom svete a aplikáciu má do dnešného dňa k dispozícii viac než milión používateľov.
Expanzia na nové trhy
Aplikácia Simplicity aktuálne získala jednu z najväčších pre-seed investícií v strednej Európe. Hodnota investície nemôže byť zverejnená, ale podľa informácií TRENDU sa suma pohybuje na úrovni jedného milióna eur. Táto suma je výnimočná preto, lebo má slúžiť len na otestovanie produktu na trhu. Väčšinou sa podobné investície pohybujú na úrovni niekoľko desaťtisíc eur. Startup Simplicity však prekvapil sumou, ktorá je často viditeľná až v ďalších štádiách financovania.
Startup pritom už tvoria profesionáli z celého sveta a ich tím sa stále rozširuje. „Aktuálne pracuje na Simplicity skúsený tím zložený z viac ako tridsiatich profesionálov zo Slovenska, z Izraela a USA,“ približuje J. Gago.
Ešte predtým, ako startup podpísal investíciu, jeho produkt mal dohodu s tridsiatimi mestami, ktoré za služby platili. Na základe dobrých výsledkov na Slovensku sa mu podarilo získať investíciu od kapitálového fondu Zero Gravity Capital. Neskôr sa podľa informácií TRENDU pridali ďalší anjelskí investori.
Financie majú byť určené na expanziu do zahraničia a posilnenie amerického trhu. Ako hovorí druhý zo zakladateľov A. Krúpa, už v raných štádiách firmy vedeli, že medzinárodný investor pomôže v rozvoji kľúčových zahraničných trhov.
„Naši partneri z investičného fondu majú obrovské skúsenosti s investovaním a budovaním startupov, no najmä pôsobia na kľúčových trhoch v USA a Izraeli,“ dodáva. Vo fonde, ktorý do Simplicity investoval, pôsobí aj známy investor Roy Ramon. Ten na margo startupu hovorí, že v ňom vidí obrovský potenciál.
„Videl som mnoho začínajúcich firiem v Európe či v USA. Technológia, ktorú vymysleli v Simplicity, môže pre Slovensko znamenať obrovský úspech,“ tvrdí R. Ramon. Investor ďalej dodáva, že ak pôjde všetko podľa plánu, potenciál škálovateľnosti je priam neobmedzený. „Môžeme byť svedkami zrodu slovenského jednorožca,“ tvrdí. Znamenalo by to, že valuácia firmy by mohla presiahnuť jednu miliardu dolárov.
Konkurencia Facebooku?
Na Slovensku komunikuje väčšina obcí a miest hlavne cez sociálnu sieť Facebook. Simplicity chce hrať prvú ligu a nastaviť Facebooku zrkadlo. „Sústreďujeme sa len na komunitu, ktorá žije v meste. Facebook je služba, ktorá spája kamarátov alebo susedov. Obyvateľom chceme zjednodušiť prístup k informáciám v meste a pomôcť mestu zdigitalizovať služby, ktoré mu neskôr ušetria čas i peniaze,“ konštatuje A. Krúpa a dodáva, že Facebook síce nie je ich konkurentom, oni však vytvárajú jeho alternatívu.
E-maily nahradili osobné správy cez aplikáciu, podnety na opravu lavičiek alebo zlé vyprázdnenie smetných košov nahrádzajú doterajšie komentáre na Facebooku. To všetko na jednej platforme, ktorá je pre mestá zadarmo. Z čoho teda Simplicity generuje tržby a zisk?
Biznisový model je založený na modeli SaaS (softvér ako služba), pri ktorom mestá platia mesačný poplatok až po využití viacerých modulov alebo prekročení limitu zaslaných správ. Na Slovensku dnes aktívne využíva aplikáciu viac ako stotisíc ľudí. „V roku 2021 očakávame desaťnásobný nárast. Máme skvelý tím a so samosprávami komunikujeme na týždennej báze. Berieme si cenné rady a podnety. Sme vďační že aj primátor Bratislavy rozumie dôležitosti inovácií a mobilných technológií,“ hovorí J. Gago.
Na Slovensku využíva aplikáciu vyše 100-tisíc ľudí
Mesto Žilina takisto integrovalo riešenie od Simplicity pre svoju externú komunikáciu. Ako vysvetľuje primátor Žiliny Peter Fiabáne, výhodu vidí v jednoduchosti používania aplikácie.
„Vďaka aplikácii dokážeme lepšie spolupracovať s našimi občanmi a prinášať im transparentné a zmysluplné informácie,“ hovorí. Mladí podnikatelia si uvedomujú, že ich čaká dlhá cesta. „Chceme na Slovensku vytvárať pracovné miesta, združovať schopných a talentovaných ľudí, ktorých je na Slovensku mnoho. Radi by sme dokázali, že aj v našej krajine je možné napísať úspešný svetový príbeh,“ dodáva A. Krúpa.
Boj o Ameriku
V USA je situácia iná. Firme sa podarilo získať poradcov, ktorí sú súčasne primátori či starostovia miest. „V USA spolupracujeme s mestami v Silicon Valley, momentálne je platforma nasadená vo viac ako dvadsiatich mestách v USA. Mesto Menlo Park, kde ma základňu aj Facebook, bolo naším prvým platiacim klientom v USA,“ hovorí o expanzii do zámoria A. Krúpa. Podľa neho je cieľom získať sto amerických miest v Kalifornii a následne pokračovať ďalšími štátmi.
„Predpokladáme, že do konca roka 2021 bude Simplicity nasadené v 250 mestách mimo Slovenska,“ hovorí A. Krúpa. Najväčšie problémy im stále robí pandémia koronavírusu, keďže je obmedzené cestovanie. Nápad však podporila investícia, aká na Slovensku nemá obdobu. Ďalšie kolá financovania budú preto rádovo vyššie. Keďže konkurencia je minimálna, šanca na svetový úspech je vysoká.
Čo
je Simplicity a Perry Talents?
Startup Simplicity založili podnikatelia Juraj Gago, Andrej
Krúpa a Miloš Kohout. Simplicity je mobilná aplikácia určená pre
mesto, v ktorej obyvatelia nájdu všetko, čo potrebujú, na jednom
mieste. Dokážu zaplatiť za parkovací lístok, nahlásiť pokazenú lavičku
alebo v reálnom čase dostať správu o blížiacom sa nebezpečenstve
alebo o novom proticovidovovm opatrení. Startup získal jednu
z najväčších pre-seed investícií v regióne a podľa
investorov je na najlepšej ceste stať sa veľkou úspešnou firmou. Firme sa
ozývajú aj mestá v Brazílii či Mexiku. Zakladatelia sa však chcú
sústrediť na americký trh, kde vidia veľký potenciál. Pomôcť im majú
státisíce eur od investorov.
Perry Talents je akceleračný program, ktorý založili podnikatelia Juraj
Gago a Andrej Krúpa. Je to neziskový projekt, ktorý dáva startupom
možnosť zúčastniť sa na štvormesačnom programe v Bratislave
a Prahe. Počas neho dostanú startupy mentoring od profesionálov
z odboru a môžu sa uchádzať o investície. V súčasnosti
ide o jeden z najväčších akcelerátorov na Slovensku
a v Česku, do ktorého sa každoročne prihlasujú desiatky
startupov. Tie najlepšie nápady dostanú kompletný mentoring od skúsených
podnikateľov. Následne sa môžu uchádzať o investíciu.