Polovičný počet uchádzačov
Na prelome júna a júla školy najintenzívnejšie hľadajú nové pracovné sily na nasledujúci školský rok. „Hľadáme človeka do školského klubu. Inzerát máme od apríla, prišlo zatiaľ nula životopisov,“ píše na sociálnej sieti Roman Baranovič, riaditeľ Cirkevnej základnej školy Narnia v Bratislave.
„Každý rok je to horšie, je takmer nemožné nájsť učiteľov techniky, matematiky či informatiky,“ pripája sa riaditeľ bratislavskej Základnej školy Pavla Marcelyho Gabriel Kalna. „Máme stabilný tím, takže sa netrápime hľadaním nových kolegov, ale poznám situáciu – na trhu je veľký nedostatok kvalitných učiteľov,“ dodáva riaditeľka Súkromnej základnej školy Marie Montessori Gabriela Cabanová.
Skúsenosti riaditeľov potvrdzuje štatistika. Z údajov portálu Edujobs, ktorý prevádzkuje spoločnosť Profesia, vyplýva, že počet voľných pozícií v školách je už v polovici tohto roka vyšší (2 047) než za všetky mesiace roku 2016 (1 808). Počet záujemcov, ktorí na niektorú z ponúk zareagovali a poslali na ňu škole životopis, pritom klesol na polovicu.
Najväčší nedostatok cítia základné školy, a to predovšetkým na druhom stupni. Chýbajú fyzikári, matematikári, učitelia informatiky a techniky. Ak sa aj nejaký nový absolvent pedagogiky nájde, zväčša sa dlho neohreje. „Tento rok mi odišiel šikovný učiteľ, pretože sa mu narodil syn. Aby pokryli výpadok príjmu v rodine, rozhodol sa odísť do komerčnej sféry,“ hovorí G. Kalna.
Na trhu je nedostatok pracovnej sily a súkromné firmy dokážu ponúknuť učiteľom výrazne vyšší plat než školy. Priemerná mzda v hlavnom meste vlani podľa Štatistického úradu SR stúpla na 1 533 eur mesačne v hrubom. Začínajúci učiteľ podľa platových tabuliek dostane mesačne aj s osobitným príplatkom 805 eur brutto. „Noví učitelia informatiky už z univerzít prakticky vôbec neprechádzajú do škôl,“ nazdáva sa G. Kalna.
Riaditeľ košickej Základnej školy na Starozagorskej ulici Alexander Suchan hovorí, že problém nedostatku učiteľov nevnímajú z pohľadu kvantity, ale kvality. „Keď vypíšeme inzerát, prihlási sa do desať uchádzačov, no použiteľná je tak tretina uchádzačov,“ vysvetľuje. Často ide podľa neho o učiteľov, ktorí za dvadsať rokov vystriedali viac ako desať škôl, nespĺňajú podmienky praxe či kvalifikácie.
„Kvalitní učitelia si našli svoje miesto a viac nehľadajú. Najväčší problém je asi s učiteľmi informatiky,“ dodáva. Prehlbuje sa aj nedostatok špeciálnych pedagógov, školských psychológov a logopédov, ktorí by sa dokázali kvalifikovane venovať deťom so špeciálnymi potrebami. „Je ich každý rok viac, majú problémy s artikuláciou a celkovo s komunikáciou,“ hovorí o žiakoch A. Suchan.
Viac pre absolventov
Ministerstvo sa pri riešení nedostatku učiteľov spolieha na
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?