Škoda Elroq bude patriť medzi cenovo dostupnejšie elektrické vozidlá, pričom jej základná cena je 33 810 eur. Vzhľadom na ponúkanú technológiu, veľkosť a výbavu, vytiahla značka v segmente cenovo príťažlivých elektromobilov eso z rukáva. Aktuálne navyše ponúka zľavu 2 300 eur pre bežných zákazníkov a pre firemných odberateľov môže cena klesnúť pod 25-tisíc eur bez dane. Už pri týchto číslach je zrejmé, že sa Elroq začína približovať k cenovej hladine modelu Karoq, ktorý je z hľadiska priestorovej ponuky jeho ekvivalentom. Výber medzi oboma modelmi tak môže byť skôr otázkou osobných preferencií než ceny. Chcete benzín či diesel? Siahnite po Karoqu! Zaujíma vás elektromobil? Prichádza Elroq.

Pri prvej testovacej jazde na medzinárodnej prezentácii som si náročky vyskúšal verziu s najmenším akumulátorom, pre ktorú platí uvádzaná „cena od“. Z hľadiska výbavy síce išlo o variant Sportline, ktorý navyše zahŕňal množstvo drahých príplatkov, no z hľadiska pohonu ide o to najlacnejšie, čo viete kúpiť. Práve v cenníku sú skryté dve negatíva tohto vozidla, ktoré sa inak hľadali ťažko. Prvým, menej podstatným, sú naozaj drahé príplatkové balíky. Ponúkajú rozsiahlu výbavu, no obsahujú jej toľko, že by mohlo ísť rovno o výbavové stupne. Viaceré stoja tisíce eur. V minulosti ste si jednotlivé prvky výbavy mohli vyberať viac individuálne.

Napríklad balík Maxx obsahuje sofistikované technológie, auto je vďaka nemu schopné napríklad zaparkovať, aj keď z neho vodič vystúpi a na manéver dozerá cez mobilný telefón. Pôsobivé, ale dosť málo využiteľné… Tento balík ďalej obsahuje napríklad trojzónovú klimatizáciu a sedadlá s masážnou funkciou. Moje odporúčanie? Ušetrených šesťtisíc eur radšej investujte do niečoho iného, lebo bez týchto detailov vydržíte a auto zásadne nevylepšia.

Bez tepelného čerpadla

Naopak, určite možno odporúčať priplatiť si niečo viac než 1 200 eur za tepelné čerpadlo, ale možné to je len pri verziách 60 a 85. Tie už majú štartovaciu cenu položenú o tisíce eur vyššie. Pre základnú verziu 50 je to veľký deficit. Tepelné čerpadlá v elektromobiloch zvyšujú účinnosť kúrenia a zároveň obstarávajú aj termálny manažment batérie, napríklad jej predohrev pred nabíjaním. Sú tri- až štyrikrát efektívnejšie ako tradičné odporové výhrevné telesá, čím sa znižuje spotreba a zlepšuje dojazd v zime asi o osem až desať percent. Tepelné čerpadlo sa môže využívať aj v lete na chladenie. Jeho obľuba rastie a začína sa stávať štandardom.

Technické parametre

Motor 1x elektromotor
Pohon zadné kolesá
Max. výkon 125 kW (170 k)
Max. krútiaci moment 310 Nm
Kapacita akumulátora 52 kWh
Pohotovostná hmotnosť 1 949 kg
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 9,0 s
Max. rýchlosť 160 km/h
Objem kufra VDA 470 l
Dojazd WLTP 375 km
Spotreba WLTP 16,5 kWh/100 km
Cena od 33 810 eur

Počas jazdy v ideálnych teplotných podmienkach na Malorke sa reálna spotreba pohybovala v rozmedzí od 17 do 18 kWh/100 km. Výrobcom uvádzaný dojazd je 375 km (WLTP), v praxi by som ho v členitom prostredí odhadol na približne 320 km.

Dobrá dynamika a manévrovateľnosť

Vozidlo je dobre odhlučnené, riadenie je vo variante Sportline progresívne – pri nižších rýchlostiach ľahké, pri vyšších pevnejšie. Adaptívny tempomat aktívne reaguje na dopravné značenie či klesanie, dokáže spomaliť pred obcou a odporučiť jazdný režim B, čím sa snaží o väčšie zapojenie rekuperácie. Podvozok pôsobí komfortne, podobne ako pri modeli Enyaq, a to aj vo verzii Sportline so zníženým podvozkom a 20-palcovými kolesami. 

Nabíjanie je možné s maximálnym výkonom 145 kW, čo znamená, že z 10 na 80 percent sa batéria dostane asi za 25 minút. Elektromotor s výkonom 125 kW umiestnený na zadnej náprave zrýchľuje z 0 na 100 km/h približne za deväť sekúnd a maximálna rýchlosť je 160 km/h. Dynamika je dostatočná, zadný náhon zlepšuje ovládateľnosť a vozidlo má vďaka nemu aj výborný polomer otáčania, čo je prínosom v meste a pri manévrovaní v úzkych uličkách. Na otočenie stačí Elroqu priestor menší o viac než desať percent oproti tomu, ktorý potrebuje Karoq. 

Novinky

Nová éra Jaguara
Predstaveniu prvého konceptu novej éry Jaguaru sprevádzalo množstvo emócií. Minimalistický dizajn, maximalistický prístup ku kvalite materiálov – to má byť nová definícia značky. Sériové vozidlo s architektúrou Jaguar Electric Architecture (JEA) sa bude vyrábať v Spojenom kráľovstve a na trh príde koncom roka 2025. Cena sa má začínať na úrovni 100-tisíc libier.

Verzie Dustera v číslach
Dacia Duster je tretie najpredávanejšie SUV v segmente. Najčastejšie vyberanou verziou je Journey s 39 percentami predaja, nasledovaná verziou Extreme s 37 percentami. Po pohone 4x4 siaha 31 percent zákazníkov.

Elektrický papamobil
Pápež František má nový papamobil a je to opäť Mercedes triedy G. Vatikán však kráča s dobou, takže ide o elektrický model G 580 EQ. Hlava katolíckej cirkvi tu má k dispozícii nastaviteľné sedadlo, ale aj odnímateľnú strechu, ktorá ho chráni najmä v prípade zlého počasia.