Motor 1,0 TSI považujem za jednu z najlepších pohonných jednotiek, aké priniesla éra downsizingu. Je výborne vyvážený a má plynulý priebeh výkonu – nezrýchľuje s výrazným turbo efektom. Namiesto toho ponúka lineárne zrýchlenie, je predvídateľný, kultivovaný a dobre odhlučnený. Vibrácie trojvalcového motora sú efektívne odfiltrované.
Po viac ako päťtisíc kilometroch absolvovaných v rámci dlhodobého testu bola priemerná spotreba na úrovni 6,9 l/100 km. Značnú časť sme najazdili na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h, čo pre tento motor zákonite nie je optimálne pracovné prostredie. Správa sa však aj tam čitateľne a kultivovane. Je pomerne tichý a dokáže poskytnúť slušnú agilitu aj pri trojciferných rýchlostiach. Medzi 120 a 130 km/h zvláda zrýchľovanie bez väčších problémov, a to aj v stúpaniach. Krútiaci moment je pri všetkých bežných situáciách dostatočný a v kombinácii so sedemstupňovou DSG prevodovkou dokáže pohon efektívne reagovať na požiadavky vodiča.
Pri rýchlosti 130 km/h motor točí necelých tritisíc otáčok, čo je stále prijateľná hodnota. Celkovo hodnotím jazdný komfort ako veľmi príjemný a naladenie prevodovky DSG na bežné používanie ako bezproblémové. V hustejšej mestskej premávke sa spotreba zvyčajne pohybuje okolo hranice 6 l/100 km. Pri pokojnej jazde mimo mesta môže klesnúť na približne 5 – 5,5 litra. Pri dôslednej ekonomickej jazde sa dá bez problémov dosiahnuť aj spotreba pod päť litrov.
Zaujímavá alternatíva
Aj pri diaľničnej rýchlosti je motor tichý a viac počuť aerodynamický hluk. Ani ten však nie je prehnane rušivý. Vzhľadom na štandardy segmentu je odhlučnenie slušné. Motoru ťažko niečo vyčítať. Možno by sa od litrového TSI dala očakávať ešte o niečo nižšia spotreba, no pri dlhých jazdách po diaľnici si motor pýta viac paliva.
Kamiq je dostupný aj s motorom 1,5 TSI v kombinácii so sedemstupňovou DSG prevodovkou. Cenový rozdiel oproti testovanej verzii nie je výrazný, 1 530 eur. Tento príplatok sa oplatí zvážiť najmä vtedy, ak plánujete častejšie jazdiť po diaľnici alebo auto viac zaťažovať. V našom prípade bol automobil väčšinu času nezaťažený, inak by to malo vplyv na spotrebu aj celkový jazdný komfort.
Univerzálny crossover
V porovnaní s inými crossovermi v tomto segmente má Kamiq príjemne naladený podvozok. Aj po dlhodobom teste môžem potvrdiť, že jazdný prejav je vyvážený a ponúka dobrý kompromis medzi komfortom a tuhosťou. Kamiq sa dobre ovláda aj pri nízkych rýchlostiach, napríklad pri tesnom parkovaní. Stopový priemer otáčania 10,1 m je skôr priemerný, avšak v praxi vozidlo pri parkovaní ťaží aj z kompaktných rozmerov.
- Škoda Kamiq Drive Plus 1,0 TSI DSG7
- Motor benzínový trojvalec
- Pohon predné kolesá
- Max. výkon 85 kW (115 k)
- Krútiaci moment 200 Nm
- Prevodovka samočinná sedemstupňová
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,2 s Max. rýchlosť 195 km/h
- Batožinový priestor 400 l
- Spotreba WLTP 5,6 – 5,9 l/100 km
- Cena vozidla 28 142 eur
Jazdné vlastnosti sú čitateľné – v zákrutách cítiť mierne náklony, no nie sú výrazné ani rušivé. Riadenie je presné a dobre nastavené. Kokpit vodiča je prehľadný, všetky ovládacie prvky sú dobre umiestnené a intuitívne dostupné.
Jediná výraznejšia slabina vo výbave je sledovanie mŕtveho uhla, ktoré by pri tejto cenovej kategórii už mohlo byť v štandardnej výbave. Najmä pri mestskom crossoveri. Adaptívny tempomat funguje spoľahlivo a je príjemne nastavený. Najväčšou výhradou z môjho pohľadu ostáva šramotenie v palubnej doske – občas sa objavujú drobné pukavé zvuky, ktoré môžu najmä na diaľnici alebo na horšom povrchu vyrušovať.
Pri jazde mimo spevnených ciest si Kamiq so svetlou výškou 188 mm počína celkom dobre. Podvozok je slušne odpružený a odhlučnený, takže nerovnosti zvláda komfortne. Samozrejme, s pohonom jednej nápravy to nie je terénne vozidlo, no dobre zvládne aj menej náročné nespevnené cesty. Kamiq možno považovať za univerzálne vozidlo, ktoré vďaka kombinácii praktických doplnkov a vyvážených jazdných vlastností dokáže obslúžiť väčšinu potrieb bežného vodiča.
- Krátke správy
Zradné tempomaty
Štandardný aj adaptívny tempomat boli jedinými asistenčnými systémami, ktoré podľa štúdie publikovanej v magazíne Transportation Research Interdisciplinary Perspectives viedli k zvýšeniu rizika nehody. Klasický tempomat o 12 percent, adaptívny o 1,8 percenta. Dôvodom bolo, že vodiči majú pri jazde s tempomatom tendenciu znížiť ostražitosť.
Auto bez pedálov
Koncept Renault Filante má všetky ovládacie prvky ručné. „Jednou z výhod je, že odľahčíme auto,“ povedal Sandeep Bhambra, riaditeľ pre pokročilý dizajn Renaultu. Druhým aspektom je inkluzívnosť voči hendikepovaným vodičom.
Najlacnejší e-Volkswagen
Nemecká značka zverejnila skicu svojho najlacnejšieho elektrického modelu. Koncept bude debutovať čoskoro a sériové vozidlo by sa na trh malo dostať v roku 2027 so štartovacou cenou okolo 20-tisíc eur. Špekuluje sa, že model pravdepodobne dostane označenie ID.1 a štúdia bude mať názov ID.Every1.