Ako som sa nudil, vzal som do ruky svoj iPhone a v snahe trochu sa pobaviť oslovil som Siri (virtuálna asistentka): „Siri, can you tell me a joke?“ Skúsili ste to už niekedy? Pobavila vás Siri svojím zmyslom pre humor? Tie vtipy sú často postavené na dvojzmysloch. Nie vždy im rozumiem, ale niekedy sú celkom dobré. Siri pohotovo odpovedala: „Two silk worms challenged each other to a race. They ended in a tie.“

Rozosmial som sa. Ale ak by mi ten vtip povedal kamoš, bolo by to podpriemerné. Sranda spočíva práve v tom, že ten vtip povedala Siri, súčasť operačného systému iOS. Svoj pôvodný koncept hádžem do koša. Zajtrajšok nie je cool. Zaujímavejšia je vízia pohybu trhu z hľadiska dlhšej perspektívy. Napadlo mi, kedy sa, naopak, Siri zasmeje na mojich vtipoch. Odpoveď ma ako advokáta veľmi zaujíma.

Dokedy budú mať živí advokáti z mäsa a kostí pridanú hodnotu? Však ak sa Siri bude vedieť smiať, znamená to, že bude chápať sarkazmus, dvojzmysel a škodoradosť. Vedeli ste, že vtipy vznikajú prevažne zo škodoradosti? Aby sa mohlo povedať: „Ale no tak, to bol iba vtip.“ Nie nadarmo sa hovorí, že škodoradosť je vlastná ľuďom a že ľudí od zvierat odlišuje smiech.

Máme sa už teda báť? Nie, v žiadnom prípade. Predovšetkým v súčasnosti ešte nie sme schopní skonštruovať všeobecnú umelú inteligenciu, ktorá by dokázala pochopiť zložité väzby formujúce pravidlá správania. Umelá inteligencia zatiaľ zostáva zameraná len na riešenie konkrétne vymedzených problémov. Aj keď, na rozdiel od počítačového programu, funguje rovnako ako mozog na báze neurónovej siete, stále sa učí veľmi málo z toho, čo musíme chápať my.

Rozdiel je len v tom, že to, čo sa naučí, vykonáva rýchlo a bezchybne. To však nie je hrozba, ale výzva, na ktorú sa musíme pripraviť a využiť ju. Som presvedčený, že tak ako v mnohých iných oblastiach bude sa umelá inteligencia využívať aj v práve. Pôjde o inteligentných asistentov pomáhajúcich nám vykonávať určité úlohy lepšie. Pokiaľ však niekto spracúva iba rutinné zadania bez vysokej pridanej hodnoty, mal by sa mať na pozore. Siri už čaká na svoju príležitosť.

My však našim klientom poskytujeme právne služby, kde je pridaná hodnota osobného ľudského vkladu celkom zásadná. Asistentov prijmeme radi. Domnievame sa, že výborný právnik nie je ten s dobrou technickou znalosťou práva, ale ten, ktorý vie rozpoznať v texte právnej normy jej hlbší význam. Vnútornú logiku.

Pre právnika je nutné dôsledné poznanie fungovania spoločnosti a ľudskej povahy. Excelentní advokáti o sebe často pochybujú. Lebo je to ľudské a lebo vedia, že rozpoznať ten pravý zmysel noriem je niekedy zložité. Siri a jej nástupcov sa nemusíme báť. Aj v prípade, ak umelá inteligencia preberie niektoré úlohy, zostáva mnoho tém, na ktorých pochopenie musíte byť jednoducho ľuďmi.

Musíte vedieť nielen logicky myslieť, ale aj cítiť. Siri tomu nerozumie. Mal som tú česť rozprávať sa v podstate s géniom v oblasti IT a ten ma ubezpečil, že v 21. storočí tomu ani rozumieť nebude. A ja sa bavím ďalej. „Siri, can you tell me a joke about lawyers?“ „I am not a lawyers fan.“ Nechápem, ale možno je to tak lepšie.

Alexander Kadela
managing partner Advokátskej kancelárie Relevans