Automobilový priemysel síce nepopierateľne podporil vzostup hospodárstva, ale rozhodnutia o jeho budúcnosti sú v rukách zahraničného kapitálu. Keby však cestovný ruch získal väčšiu vážnosť, stal sa prioritou, mohol by výrazne a pozitívne ovplyvniť miestnu a regionálnu ekonomiku, prispieť k riešeniu nezamestnanosti a mať stabilizačný vplyv na celé hospodárstvo.

Tieto vyjadrenia sa uvádzajú v štúdii Predpoklady a priority rozvoja cestovného ruchu na Slovensku v kontexte európskej konkurencieschopnosti, ktorú koncom roka 2014 zverejnil kolektív pedagógov Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pod vedením Andreja Malachovského. Zadávateľom bolo Ministerstvo dopravy a regionálneho rozvoja SR.

Adresný marketing

Autori štúdie si uvedomujú, že Slovensko nikdy nebude destináciou, v ktorej budú ľudia tráviť svoju hlavnú dovolenku, a to ani v zime, ani v lete. Môže však byť cieľovým miestom na druhú dovolenku alebo na krátkodobé pobyty a predĺžené víkendy.

Na to je potrebné podstatne zlepšovať informovanosť o krajine a o možnostiach tráviť tu dovolenku. To by mala byť v prvom rade najmä úloha štátneho tourist boardu a v druhom organizácií cestovného ruchu.

Pri obmedzených zdrojoch, ktoré národný tourist board, teda Slovenská agentúra pre cestovný ruch má, je dôležitá otázka, na ktoré trhy má svoje propagačné a informačné aktivity zameriavať. „Tu je potrebné si uvedomiť, aká je veľkosť trhu, na ktorý cielime naše aktivity, a aké percento ich obyvateľov sem prichádza.

Pri obmedzených finančných zdrojoch to znamená poznanie, že je potrebné robiť adresný marketing na trhoch, ktoré sú manažérsky a marketingovo zvládnuteľné, a nevenovať sa nedosiahnuteľným cieľom na vzdialených a obrovských trhoch, kde nie je možné adresne zacieliť marketingové aktivity. Pre cieľové miesto je to zásadné poznanie,“ uvádzajú autori štúdie.

Pár bilbordov v blízkych poľských mestách prinesie viac peňazí ako návštevy z Číny

Toto odporúčanie podporil na konferencii TRENDU Horeca Manažment 2016 Jozef Ivanič, majiteľ hotelov Forton a Lesná v Starej Lesnej: „Aj keď sa kompetentní radi chvália napríklad 95-percentným prírastkom čínskych turistov v roku 2014 oproti 2013, treba sa pozrieť, z akého základu vychádzali, a najmä na fakt, koľko nocí na Slovensku strávili.

Priemerná dĺžka prenocovania sa totiž u Číňanov pohybuje okolo jedného dňa, keďže zámorskí turisti majú väčšinou návštevu Slovenska len ako 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa