Nebolo to tak dávno, čo sa špekulovalo o príchode fabriky divízie pre elektrický pohon nemeckého výrobcu luxusných vozidiel BMW. Ako možný kandidát na investíciu sa Slovensko spomínalo aj pri úvahách o závode čínskeho Qorosu či americkej Tesly Motors.
Krajiny V4 sú totiž v prípade každej automobilky v hre ako možná alternatíva pri rozhodovaní o umiestnení novej výroby. Slovensko ako štát s najvyšším počtom vyrobených áut na jedného obyvateľa, rozšírenou sieťou dodávateľských firiem a výhodnou centrálnou polohou je stále vážnym favoritom na získanie takejto investície.
Napriek tomu v posledných rokoch stráca na atraktivite a minimálne dve veľké automobilové investície ho obišli. Ak krajina nezačne pracovať na svojom imidži a nezmení spôsob, ako lákať investorov, o svoju pozíciu môže prísť.
Britsko-indický dravec
Rozhodnutie o umiestnení novej výroby je pre akúkoľvek automobilku dlhodobý proces, ktorý trvá aj niekoľko rokov. Zakaždým ide o strategickú investíciu, ktorá ovplyvní vývoj firmy na mnoho rokov dopredu. Britskej automobilke Jaguar Land Rover, ktorú vlastní indický producent Tata Motors, sa v posledných rokoch darí. Jej predaje rastú už piaty rok po sebe. Briti sa vďaka značke Range Rover vezú na vlne dopytu po dnes populárnych športovo-úžitkových vozidlách (SUV). Firma sa aj preto rozhodla otvoriť nový výrobný závod v Číne a ďalší je aktuálne vo výstavbe v Brazílii.
JLR je síce silný v prémiovom segmente luxusných vozidiel, ale za trojicou nemeckých automobiliek BMW, Audi a Mercedes výrazne zaostáva. Tie totiž expandujú na nové trhy nielen geograficky, ale aj rozširovaním modelového portfólia. Keďže JLR chce s nemeckými značkami udržať krok, dalo si za cieľ do roku 2020 zvýšiť predaje z vlaňajších 463-tisíc áut na 800-tisíc. Pomôcť má aj chystaná novinka v podobe prvého SUV Jaguar F-Pace.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?