Väčšia aktivita podnikateľov, ktorí sa rozhodli brať zodpovednosť do vlastných rúk, je aj otázka výmeny generácií. Mladí ľudia, ktorí si vybudovali firmy sami, cítia, že v krajine, kde chcú žiť, mnoho vecí nefunguje, hovorí pre TREND Lenka Surotchak.
Na Slovensku možno vidieť akoby zvyšujúcu sa angažovanosť ľudí v rôznych spoločenských oblastiach. Zväčša ide o iniciatívy, ktoré majú poukázať, že niečo nefunguje a malo by to fungovať inak, lepšie. Dá sa v tejto chvíli hovoriť o akejsi pozitívnej zmene v spoločnosti, alebo ide len o bublinu, ktorá neskôr spľasne?
Naozaj si myslím, že ide o významnú zmenu. My sme tento rok prvý raz robili prieskum filantropie elít. Vybrali sme si tisíc ľudí na Slovensku, o ktorých sme si povedali, že posúvajú túto krajinu kvalitatívne aj kvantitatívne dopredu. Neboli to len ľudia z biznis prostredia, ale aj z akadémie, kultúry, vedy, z médií či mimovládneho sektora. Pýtali sme sa ich, ako vnímajú túto krajinu, ako vnímajú spravodlivosť, problémy a akoby oni mohli prispieť k nejakej zmene. Keďže v minulosti sa takýto prieskum nikdy nerobil, nie je to s čím porovnávať. Veľmi ma však zaujali odpovede týchto ľudí. Na otázku, ako vnímajú Slovensko, odpovedali päťdesiat na päťdesiat, že sme na tom celkom dobre. Ale pri konkrétnej otázke na spravodlivosť, percento nespokojných bolo už okolo 80 percent. Keď sme sa ich spýtali, čím prispievajú do spoločnosti nie ako firmy, ale ako osoby, vyšlo nám, že väčšinou ide o sociálne slabšie skupiny. Ale pri otázke, do čoho by investovali, keby chceli túto krajinu posunúť významným spôsobom dopredu, jednoznačne vyhralo vzdelávanie, druhá bola korupcia a tretia s veľkým rozdielom bola nová ekonomika. Až za ňou sa ocitli sociálne veci či zdravotníctvo. A to nie preto, že by boli títo ľudia necitliví, ale skôr chápu, že ak sa táto krajina má skutočne zmeniť k lepšiemu, pomôžu tomu len vzdelaní ľudia. A keď my nezmeníme vzdelávanie...
... nemáme šancu zmeniť aj ostatné dôležité veci.
Áno, možno tak. Tieto výsledky pritom korešpondujú s ostatnými prieskumami, ktoré sme nedávno robili. Jeden bol medzi IT firmami. Presne na nedostatok kvalifikovaných ľudí tieto firmy upozorňovali. A pritom samy spoločnosti robia viacero aktivít, ako sú duálne vzdelávanie či preškoľovanie. Stále to nestačí. Kým naše deti nenaučíme, aby mali rady matematiku, fyziku, vedeli kriticky myslieť a tímovo pracovať, nebudú mať dostatočné zručnosti 21. storočia. V Pontise aj preto teraz uvažujeme, ako firmám a ľuďom pomôcť so vzdelávaním, či už cez nejaký venture filantropy fond alebo niečo iné, aby sme využili aj ich know-how. Zistili sme napríklad, že ako nadácia sme za posledných päť rokov investovali do vzdelávania cez fondy približne 1,2 milióna eur. Ale keď sme sa na to lepšie pozreli, urobili sme skôr kompenzačné veci. To znamená, že sme len nahradili nedostatok v systéme. Keď chýbalo kúrenie v škole, tak sme jej pomohli a podobne. Ale to nie je riešenie.
Dlhodobo spolupracujete s firmami. Je vidieť na ich správaní konkrétnu zmenu napríklad v tom, že pomáhať chce viac firiem ako v minulosti, ponúkajú väčšiu pomoc, prípadne mení sa ich preferencia pri výbere fondu, do ktorého chcú investovať? V minulosti to bolo aj o marketingu, kedy si firma vyhodnotila, že pomoc chorým deťom jej dá viac bodov ako trebárs investícia do vzdelávania.
Firmy sa za tých pätnásť rokov naučili, čo im podpora filantropie môže dať. Preto dnes idú skôr do strategickejších a dlhodobejších projektov. Je to aj tým, že spoznávajú témy, ktoré si vybrali. Dá sa to opísať na príklade nadačného fondu Slovak Telekomu, ktorý je určený na pomoc nepočujúcim. Na Slovensku de facto neexistovala platforma pre nepočujúcich. Vytvorili sme grantový program pre jednotlivé organizácie, ktoré začali spolu komunikovať. Uvedomili sme si, že jedna z tých tém je pomoc nepočujúcim podnikateľom. Toto sme robili nejaký čas s veľkým úspechom. Neskôr sme však zistili, že nepočujúci ľudia sa necítia dostatočne integrovaní do spoločnosti. Majoritná spoločnosť im nerozumie, nevedia sa dohovoriť na úradoch. Prišli sme s programom Mobilný pedagóg, kde špeciálne pedagogičky navštevujú deti so sluchovým postihnutím priamo doma. Tak, aby boli podchytené už v rannom veku. Prišli sme tiež s online podporou takzvaného mobilného asistenta, ktorý dokáže dohodnúť veci za vás pri hľadaní si práce či u lekára. Spustili sme to tento rok a ide o úžasnú službu. Je to de facto pre nich online tlmočník. Toto sme pritom nevedeli pred siedmimi rokmi, keď sme fond spúšťali, prišli sme na to postupne.
Čiže vy hovoríte, že s tým, ako sa prirodzene mení samotná téma, mení sa aj pomoc tých, ktorí chcú pomáhať.
Áno, pretože časom prichádzate na veci, ktoré ste si úplne na začiatku neuvedomili, čiže sa s ňou tá firma zžíva. To je prvý faktor. Druhý faktor je, že je oveľa väčšia ochota spolupracovať. Firmy si prizývajú ďalších k svojej téme. Kedysi to fungovalo tak, že existovala veľká konkurencia, kto bude robiť danú tému pre vlastný PR benefit. Toto dnes necítime. V súčasnosti vidieť, že firmy majú úprimný záujem riešiť konkrétny problém.
Čím to je?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?