Špeciálne požiadavky

Logistika v petrochemickom priemysle je špecifická v celom dodávateľskom reťazci. Napríklad už len doprava produktov od zahraničnej ťažobnej spoločnosti k slovenskému spracovateľovi sa realizuje celkom inak ako doprava väčšiny produktov. Teda nie kamiónmi, železnicou, ale potrubím, prípadne námornými tankermi. V rámci Slovenska sa kvapalné produkty petrochemického priemyslu prepravujú cisternami.

Interná logistika v jeho podnikoch, ktoré predávajú tekutý či plynný veľkoobjemový tovar – benzín, naftu, LPG, CNG a pod., je odlišná pri porovnaní s automobilovým priemyslom, poľnohospodárstvom či strojárstvom. Pokiaľ sú tovary petrochemického odvetvia balené v bandaskách, tlakových nádobách alebo sprejoch, interná logistika prebieha podobne ako v iných odvetviach až na to, že sú tu zvýšené nároky na bezpečnosť, lebo tieto produkty patria medzi nebezpečný tovar – sú horľavé a výbušné.

V rafinérii

Šesť štvorcových kilometrov s tisíckami rúr, potrubí, nádrží, ventilov, 52 komínov, denný dovoz 17-tisíc ton ropy a ročná spracovateľská činnosť šesť miliónov ton ropy – to je základná bilancia fungovania jedinej rafinérsko-petrochemickej spoločnosti na Slovensku. Logistický a výrobný proces spoločnosti Slovnaft sa začína tam, kde sa končí ropovod Družba. Celý proces je však natoľko automatizovaný, že je problém prísť vôbec niekde do kontaktu s ropou. Dokonca aj odber vzoriek na rozbor kvality funguje úplne automaticky.

V závode je niekoľko operačných pracovísk, z ktorých sa riadi celý proces výroby a internej logistiky. Pri šestnástich rôznych produktoch je značný nápor na bezchybné fungovanie logistiky. Automatizácia je kľúčová v oblastiach najviac náročných na manipuláciu, t.j. menšie balenia produktov, ako sú polyméry a mazivá. „Pri polyméroch, ktorých produkcia nadväzuje na ďalšie výrobné procesy v rafinérii a nie je možné ju kedykoľvek zastaviť, je dôležitý aj ich kontinuálny odsun,“ upozorňuje Imrich Tomasek, riaditeľ logistiky v spoločnosti Slovnaft.

„V opačnom prípade by mohlo naplnenie skladovacích priestorov spôsobiť odstavenie väčšieho počtu výrobných jednotiek.“ Príbeh nafty či benzínu pokračuje vo vlakových či kamiónových cisternách. Z nich štvrtina putuje na slovenský trh, zvyšok do zahraničia, najmä do susedných štátov a do Nemecka.

Pri výrobe polyetylénu

Príkladom automatickej prevádzky je pripravovaná logistická infraštruktúra spoločnosti Slovnaft priamo prepojená s výrobnou linkou LDPE 4, kde sa bude vyrábať polyetylén s ročnou kapacitou 220-tisíc ton.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa