Prečo idete začleňovať CFH do banky?

To rozhodnutie neprišlo z večera do rána, dlho sme analyzovali prostredie. To sa za posledné roky zásadne zmenilo, hlavne legislatíva. Zotrela rozdiel medzi bankovými a nebankovými subjektmi. Niektoré nebankovky z trhu zmizli, pretože ich biznis modely pri ich veľkosti nefungovali. Vidíme, že aj čísla dva a tri na trhu začali mať problém udržať ziskovosť biznisu na Slovensku. Naopak, narástla konkurencia, pretože sa do tohto trhu zapojili aj banky. Bojujú o klienta, majú o ňom informácie a presadzujú sa na trhu čoraz viac. Aj klientske návyky sa za posledné roky výrazne menili. Je to nakoniec aj otázka efektivity a produktivity. Keď sa úrokové marže stenčujú, treba optimlizovať fixné náklady. Bolo to viac ukazovateľov, pre ktoré sme nakoniec dospeli k záveru, že hoci bol biznis model CFH veľmi úspešný v posledných desiatich rokoch – vytvoril naozaj slušný zisk a priniesol nám aj značný počet klientov, veď je to číslo jedna na trhu nebankových spotrebných úverov – treba si túto úroveň udržať a posunúť ďalej konkurenčnú výhodu.

Čo od toho očakávate?

Dva hlavné benefity. Z pohľadu spotrebiteľa – Quatro sú splátky. Ak ich integrujeme do banky, nemusíme zostať len na úverovej strane. Môžeme ísť aj do osobných účtov, depozitov, ponúknuť im celú rodinu produktov, ktorú máme. Veríme, že im tak dáme lepšiu hodnotu. Budeme sa zameriavať na budovanie dvoch značiek – VÚB a Quatro. Quatro ako produkty Quatro splátky, rýchle pôžičky a karta – to bude pre splátkový segment kľúčové. Potom tu je tu nákladová strana a ako alokujeme zdroje. Nemá zmysel prevádzkovať dva systémy, CFH aj banku. Načo riešiť reguláciu dvakrát. Je to otázka ako byť efektívnejší a lepšie umiestniť zdroje.

Šéf VÚB: Bohatstvo Slovákov sa o pár rokov zvýši o polovicu

Alexander Resch Zdroj: Maňo Štrauch

Spomenuli ste, že zvyklosti zákazníkov sa zmenili. Akým spôsobom?

V nebankovom sektore ani tak nie, ale zaznamenali sme, že sa zmenili celkovo vďaka technológiám. Digitálne kanály sú oveľa výraznejšie než v minulosti. U nás tvoria 15 percent našej mesačnej produkcie, ročne v čistom rastú o 25 percent. Mení sa to, ako často klienti chodia do pobočky, na internet, či do mobilu. Do pobočky idete, len ak musíte, alebo potrebujete špeciálnu radu, na internet banking raz-dvakrát mesačne. Ale do mobilu aj denne. A keď sa pozrieme na vývoj platieb v mobil bankingu v poslednom roku, kde máme úplne iné možnosti, integrovali sme funkcionality Viamo. Keď teraz veľká konzultačná spoločnosť hodnotila 115 bánk v 16 krajinách, medzi mobilnými bankami sme boli v prvej päťke. Investovali sme veľa do funkcionalít mobil bankingu, lebo si myslíme, že je to cesta, ako byť úspešný. To ovplyvní aj splátkový biznis. Pripravujeme presun splátok do mobilu. Prídete do obchodu a naskenujete to, čo si chcete kúpiť a prídete k pokladni. Technologická evolúcia zautomatizuje schvaľovanie úverov, budem rád, keď to bude dostupné budúci rok.

To znamená, že nákup na splátky bude bez papierovania?

Teraz idete k predavačovi alebo asistentovi, vyplníte žiadosť, ak máte vernostnú kartu, úver môže byť predschválený. Teraz to budete môcť mať aj vo svojom mobile, aj pre nových zákazníkov. Zoskenujete váš občiansky a to, čo chcete kúpiť, a bude to fungovať.

Šéf VÚB: Bohatstvo Slovákov sa o pár rokov zvýši o polovicu

Alexander Resch Zdroj: Maňo Štrauch

Veľký zisk VÚB za minulý rok spôsobili aj nerozdelené dividendy z CFH za štyri roky. Prečo ste ich tam držali?

V minulosti sme všeobecne väčšinu zisku nechávali v CFH. Vznikla nerovnováha, CFH malo veľa kapitálu, pomer k vlastnému imaniu predstavoval asi 50 percent a robilo to problémy pri konsolidácii. Zjednodušili sme to, aby bola v skupine väčšia rovnováha.

Slovensko smeruje k zlomu, ľudia starnú a menia sa ich potreby

Už nebudú také jednorazové vplyvy, ani nič typu Visa. Kde budete v budúcnosti tvoriť zisky, najmä kým sú úrokové sadzby dole?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa