Slovenský závod koncernu Volkswagen síce vlani opäť prekonal hranicu 10 miliárd eur v tržbách, ale podstatnejšie je, že dokázal zefektívniť svoje fungovanie a stal sa konkurencieschopnejším. To sa na pozadí pandémie nového koronavírusu a plánov nemeckej skupiny masívne investovať ukazuje ako kľúčová výhoda. Aj preto sa bratislavský podnik profiluje v tomto roku lepšie než väčšina ostatných závodov skupiny, tvrdí šéf Volkswagenu Slovakia Oliver Grünberg, ktorý je nominovaný v ankete TRENDu Manažér roka 2020.
Zamestnanci v bratislavskom Volkswagene si opäť prilepšia. Pomohol by im aj nový model
Máte za sebou náročný minulý rok a ešte náročnejší je ten súčasný. Ako ich hodnotíte zo svojej pozície s odstupom času?
Od začiatku minulého roka sme sa riadili mottom: Strechu treba opravovať vtedy, keď svieti slnko. V podniku Volkswagen Slovakia sa to potvrdilo. Už vlani sme silno šliapli na brzdu, čo sa týka nákladov, a v tomto roku nasledovalo pre koronakrízu brzdenie až na podlahu.
Boli ste dobre pripravení?
Áno. A to napriek tomu, že sme, samozrejme, nemohli vedieť, čo sa na nás valí. Pandémia nového koronavírusu nás zastihla vo fáze, keď sme aj bez nej stáli pred veľkými úlohami. Od značky Volkswagen sme dostali ambiciózny cieľ, a to zvýšiť efektivitu v našom závode o 30 percent do roku 2025. Súčasne prebiehajú veľké zmeny smerom k elektromobilite. Vďaka konzekventným a rýchlym opatreniam sa nám však podarilo nájsť dobrú odpoveď na krízu.
Škoda Karoq sa čoskoro začne montovať ako ďalší model v slovenskom závode. Aké rozhodnutia a kroky ste museli podniknúť vlani, aby k jej prideleniu pre podnik došlo?
Spoločne so značkou Škoda sme dokázali presvedčiť koncern, že je to správne rozhodnutie, pretože sme okrem iného dobre nastavení z pohľadu efektivity aj produktivity. Montáž modelu Karoq je dôležitý úspech, z ktorého sa tešíme. Ale takisto si uvedomujeme, že z dlhodobej perspektívy musia kvôli zabezpečeniu vyťaženia celého závodu nasledovať ďalšie projekty. S produkciou Karoqu sa nám už teraz podarilo zaistiť asi päťsto zamestnancom ich miesta.
Pokroky v redukcii nákladov
Čo bolo pre podnik najťažšie v minulom roku?
Manšaft bol tri roky v nábehovom režime. Všetky SUV z Bratislavy prešli technicky extrémne náročným vynovením. To si vyžadovalo iné nastavenie, aké medzičasom potrebujeme. Vlani sme prepli do režimu efektivity. Prirodzene, zmena nastavenia nebola pre všetkých zúčastnených úplne ľahká.
Čo má zamestnancov presvedčiť, že sa všetky snahy vyplatia?
Zamestnanci sami zažili v predchádzajúcich mesiacoch prvé pozitívne efekty. Svoje sľuby dodržiavame. Počas pandémie koronavírusu sme udržali všetkých zamestnancov na palube. Rovnako sa nezmenili ani platové podmienky, hoci sme sa ako podnik dostali pod veľký tlak. Som presvedčený, že naše snahy o zabezpečenie pracovných miest sa prejavia aj v ďalších rokoch.
Podnik vlani opäť dosiahol rekordné tržby. Naplnili ste všetky očakávania skupiny, čo sa týka závodu?
Verím, že sme dokázali výrazne prekonať očakávania koncernu. Obrat pritom nie je rozhodujúcou veličinou. Tá sa u nás v princípe určuje na základe objemu vyrobených vozidiel. Obrat zostal na konštantnej úrovni aj napriek nižšiemu počtu vyrobených vozidiel, a to vďaka zvyšujúcemu sa podielu veľkých a drahších SUV. Najviac sme určite zapôsobili pokrokmi v redukcii nákladov. Za náležité úsilie a skvelý výkon by som sa chcel poďakovať celému tímu.
Ak by bratislavský podnik získal nové modely, možno to pripisovať práve tomu, že sa vám ho darilo zefektívniť a udržiavať konkurencieschopný?
Určite. Efektivita hrá rozhodujúcu rolu. Ale je tu ešte jeden aspekt. Koncern si upravil stratégiu prerozdelenia projektov výroby vozidiel v nasledujúcich rokoch v dôsledku pandémie koronavírusu a s tým spojeného oslabeného vývoja trhov. A tu sme s predošlými úspechmi v oblasti konkurencieschopnosti dostali ďalšiu šancu.
Nakoľko sú avizované investície pre slovenský podnik dôležité a čo bude od nich závisieť?
Investície vytvárajú a udržiavajú pracovné miesta. Prinášajú technický pokrok a s ním zabezpečenie budúcnosti. Je to tak dnes a nikdy to nebolo inak.
Dopyt nevyzerá beznádejne
Čo bude kľúčové z pohľadu ďalšieho vývoja v automotive a v slovenskom podniku a čo by mu pomohlo?
Slovensko nemôže ako výrobný závod v žiadnom prípade stratiť atraktivitu. To znamená okrem iného oporu v legislatíve. V posledných rokoch museli podniky v dôsledku rôznych zákonov siahnuť hlboko do vrecka. A navyše sa to dialo narýchlo a neplánovane. To by sa už nemalo opakovať. Konkurencieschopnosť Slovenska v tejto oblasti v posledných rokoch veľmi utrpela. Pozitívny signál vidíme v zámere vlády uzákoniť kurzarbeit ako trvalé a systematické riešenie na podporu zdravých podnikov v nepredvídateľných krízových časoch. Ďalej hrajú dôležitú úlohu kvalifikovaní zamestnanci. Tu by sme si priali úpravy v odbornom vzdelávaní.
Ak by váš podnik získal nové modely, čo by bolo vašou prioritou a čo by mohli očakávať zamestnanci?
Prípadné nové modely sú dôležité, ale z našej strany si vyžadujú aj veľké úsilie. Každý jednotlivec musí preukázať osobnú iniciatívu a zasadiť sa za každodennú optimalizáciu podniku. Na druhej strane majú kolegovia spoľahlivého zamestnávateľa, ktorý im ponúka v krízových časoch bezpečný prístav.
Je priestor na ďalší nábor, prípadne zvyšovanie platov v podnikoch Volkswagenu na Slovensku?
Vývoj miezd do ďalších rokov sme dohodli s našimi odbormi vlani v rámci kolektívnej zmluvy. V aktuálnej situácii nie je jednoduché dohodnuté zvyšovanie miezd uskutočniť. Ale aj to patrí k spoľahlivému zamestnávateľovi, že v takejto situácii nájde spôsob, ako dodržať sľub. A to robíme. Či budeme v najbližšom čase opäť prijímať nových zamestnancov, to závisí od vývoja dopytu na svetových trhoch. To pre nás aktuálne nevyzerá úplne beznádejne.
Čo by mohlo v ďalšom období podnik ohroziť? Pracujete aj s vlastným krízovým scenárom?
Sme závislí od dopytu klientov po celom svete. Z tohto uhľa pohľadu sú hospodárske krízy každého druhu, prirodzene, potenciálne problematické pre vyťaženie závodu. Ako podnik sme vždy pripravení na neistotu a na to najhoršie. Teraz dúfame, že čo najrýchlejšie prekonáme následky koronakrízy. Ešte sa budeme musieť venovať téme brexitu. Keď prebehne konštruktívne, dalo by sa to dobre zvládnuť. Takisto dúfame, že sa neprehĺbi hospodársky konflikt medzi Čínou a USA, keďže približne polovica vozidiel smeruje z Volkswagenu Slovakia na tieto trhy.
Ako je na tom Volkswagen v aktuálnom roku? Čo sa podarilo prinavrátiť do normálu a, naopak, o čom ste si mysleli, že to pôjde ľahšie, ale nedeje sa to?
Volkswagen Slovakia bojuje s koronakrízou veľmi dobre. To však vychádza z toho, že aj Slovensko si ako krajina v tomto smere počína veľmi dobre. V tejto chvíli ideme potiaľ, pokiaľ dovidíme – flexibilne sa prispôsobujeme aktuálnym podmienkam. Ešte stále však vládne veľká neistota a prognózy sú veľmi nestále. Musíme byť zodpovedajúco agilní a flexibilní. Ale Bratislava sa ukazuje aj v tomto roku lepšia než väčšina ostatných závodov.
Manažovať začal v lakovni
Aká je vaša predstava o podniku v najbližších piatich rokoch? Vidíte priestor na rozširovanie závodu a produkcie?
Som optimista, že v nasledujúcich rokoch budeme naďalej úspešní. Priestorovo kvôli tomu nemusíme závod rozširovať.
Aké plány a vízie máte ešte v Bratislave a všeobecne do budúcnosti ako manažér? Vidíte sa stále na Slovensku aj v najbližších rokoch?
V Bratislave sa mi veľmi páči. Máme skvelý manšaft, sme dobrý tím. Napredujeme, veci sa hýbu a dajú sa robiť zmeny. Ale do dôchodku z Bratislavy pravdepodobne nepôjdem.
Aký je váš štýl riadenia? Sústrediť sa na ľudí alebo viesť firmu ako svoju vlastnú?
Samozrejme, Volkswagen Slovakia vediem ako svoju vlastnú firmu. A práve to očakávam od každého jedného manažéra, ako aj od každého jedného kolegu. To však znamená načúvať zamestnancom. Väčšinou zamestnanci vedia v detaile oveľa viac a majú dobré nápady, keď sa ich človek spýta. Len im treba načúvať.
Sám sa javíte ako lojálny manažér vo vzťahu k skupine Volkswagen aj z predchádzajúceho pôsobenia. Čomu ste sa venovali predtým?
Vo Volkswagene som začal pracovať hneď po štúdiu v Braunschweigu. V prvých rokoch vo Volkswagene som si urobil doktorát a pomaly som preberal viac zodpovednosti. Volkswagen som opustil len na veľmi krátky čas. Ale mal som veľké šťastie, že ma prijali naspäť len pár mesiacov po mojom odchode.
Aká bola vaša prvá skúsenosť s manažmentom?
Moja prvá skúsenosť s vedením personálu bola lakovňa so 150 zamestnancami. Na začiatku sme mali obrovské problémy dostať požadovaný objem výroby na akceptovateľné náklady. Pomaly, s veľkou dávkou usilovnosti a trpezlivosti, ale aj popri niekoľkých tvrdých rozhodnutiach sme ten spôsob našli. Vlastne nič veľmi odlišné od mojej terajšej úlohy. Len aktuálne vediem takmer stonásobne viac zamestnancov.
Preberanie zodpovednosti
Čo z manažmentu využívate v súkromí a čomu sa venujete mimo práce?
Plánujem a organizujem. Aj v súkromnom živote som prísny optimalizátor. To, samozrejme, občas koliduje s predstavami oboch mojich dcér a manželky, ale aj v tomto prípade vždy dospejeme k dobrým riešeniam. Voľný čas trávim s rodinou a užívam si tento balans.
Uvažovali ste niekedy aj o vlastných biznisoch?
Moji rodičia mali vlastný biznis. Počas môjho štúdia bola krátka fáza, keď sme spolu zvažovali, či by som mal prevziať vedenie rodinného podniku. V konečnom dôsledku som rád, že sme sa vtedy rozhodli inak. Za podnikateľské nastavenie môžem vďačiť celkom jasne svojim rodičom.
Nová investícia Volkswagenu si hľadá cieľ. Mieri aj na nás
Čo považujete doteraz za svoj najväčší manažérsky počin?
Úspešné vybudovanie a nábeh fabriky Volkswagen v ruskej Kaluge bol určite najnezabudnuteľnejší čas mojej kariéry.
Čo charakterizuje váš typ riadenia?
Na jednej strane musím vidieť situáciu z vtáčej perspektívy a podľa toho nasmerovať svoje rozhodnutia. Úlohu zohrávajú často aj strategické aspekty. Na druhej strane idem rád a často do hĺbky detailu. Chcel by som podrobne poznať a porozumieť problémom v shopfloore a na jednotlivých oddeleniach. Úskalie toho je, že niekedy popritom preberám za zamestnancov až príliš veľa zodpovednosti. Ale v tomto smere sa snažím zmeniť.
(Fotografie vo výrobe vznikli v januári tohto roku, teda pred zavedením bezpečnostných opatrení.)
- Oliver Grünberg (50)
Predsedom Predstavenstva Volkswagen Slovakia zodpovedným za technickú oblasť je od roku 2019. Absolvoval štúdium fyziky na Technickej univerzite v Braunschweigu, kde získal doktorát zo strojárstva. V rokoch 2007 až 2009 viedol oblasť výroby vozidiel v závode Volkswagen Group Rus v meste Kaluga. V roku 2010 zastával pozíciu managing director a director technical affairs v Škoda Auto India. V roku 2017 pôsobil ako technický riaditeľ a zástupca generálneho riaditeľa vo Volkswagen Group Rus v ruskej Kaluge.