Martin Villig, s ktorým sa TREND zhovára, predtým pracoval ako manažér v Skype a spoločnosti Fortumo. V Taxify zodpovedá za medzinárodný rast. Firma dnes pôsobí v 25 krajinách sveta, má pol milióna vodičov a jej služby, ktoré konkurujú americkému Uberu, už využilo desať miliónov ľudí.

Vlani Taxify získala na expanziu zdroje od čínskeho gigantu Didi Chuxing a tento rok 175 miliónov dolárov od automobilky Daimler. S trhovou hodnotou jedna miliarda dolárov sa Taxify zaradil medzi jednorožcov (unicornov). V Estónsku firma vyhrala národné kolo súťaže EY Podnikateľ roka 2018.

Váš konkurent Uber je v podstate tá istá služba ako Taxify. Ako sa od neho líšite?

Asi najvýznamnejšou odlišnosťou je to, že máme efektívnu a štíhlu organizačnú štruktúru. Firmu tvorí len zopár ľudí, čo nám dovoľuje, aby sme náklady držali veľmi nízko. Keď máte nízke náklady, môžete aj poskytovať lacnejšie služby. Naše provízie sú nižšie ako u konkurentov. My si berieme od vodičov 15 percent, kým konkurenti si účtujú províziu 25 až 30 percent. Táto úspora sa rozdelí medzi vodiča a zákazníka. Zákazník zaplatí menej a vodič zarobí viac ako pri konkurencii.

Keď vodič vidí, že u nás sa mu to oplatí viac, začne nás preferovať a jazdiť cez nás. Viac áut následne spôsobí, že sme v meste dostupnejší, čo láka aj zákazníkov. Tým, že sme nákladovo efektívni, aj napriek nižšej marži sme stále ziskoví. Nepotrebujeme stále zháňať investorov, aby nás financovali, ale fungujeme normálne. Navyše, tým, že operujeme v menej mestách (než Uber), dokážeme rýchlejšie reagovať na špecifiká daného mesta. Ak vidíme, že v ňom funguje nejaká populárna metóda platenia, snažíme sa ju do systému integrovať.

Aká metóda je najpopulárnejšia u nás?

Vo všeobecnosti vo východnej Európe je to stále hotovosť. V niektorých krajinách zasa ľudia preferujú mesačný paušál cez platbu mobilom alebo platia kartou. Pomáhame vodičom, radíme im a snažíme sa vyvinúť najlepšiu platformu v každej krajine. Ak budú spokojní vodiči, zákazníci ich budú nasledovať. Veríme, že podnikanie by malo byť udržateľné a slúžiť verejnému záujmu.

Nízke provízie vám narúšajú maržu a zisky. Vydržíte to alebo ceny dotujete?

Ako som vravel, sme efektívni. Americké firmy zarábajú veľké peniaze, ale platia si drahých konzultantov a manažérov. Naše zahraničné tímy si riadime sami často cez Skype a málo cestujeme. Nenajímame drahých špecialistov, ale bežných ľudí, ktorí nemajú vysoké platy a ich úlohou je zabezpečiť tréning vodičov. Neprenajímame si luxusné kancelárie v centre mesta, ale bežný office. Sú to maličkosti, ale v konečnom dôsledku sú naše náklady tri- až štyrikrát nižšie ako v prípade amerických konkurentov.

Je možné, že v budúcnosti zvýšite provízie

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa