Dve obvinenia z nedostatkov v boji proti praniu špinavých peňazí a jeden zahmlený a údajný únik informácií o desiatkach klientov – to všetko za tri mesiace. Bilancia diania okolo Privatbanky zameranej na bohatých a firemných klientov, ktorej jediným vlastníkom je finančná skupina Penta, vzbudzuje otázky. Či opakované obvinenia sú nepriamym útokom na akcionára alebo reakciou na nedostatočné vnútorné procesy banky, vysvetľuje šéf predstavenstva Privatbanky Ľuboš Ševčík.
Aká je nálada v banke po dvoch kontrolách finančnej polície a ich prezentovaní bývalým ministrom vnútra Danielom Lipšicom?
Výsledky bežnej kontroly sa odprezentovali ako veľmi závažné zistenia. Pri ďalšej preverovali už len dve transakcie a dokonca sa spomínalo meno klienta. A aj keď sme k zisteniam mali vecné argumenty, bolo to prezentované iba negatívne. Začalo sa hovoriť o vážnych možných dôsledkoch.
Pri prvej kontrole ste napadli postup aj sankciu. Bola to štandardná kontrola – prišli zástupcovia NBS a finančnej polície?
NBS chodí na kontrolu zhruba každé tri roky. Boli tu od marca do apríla 2011. S nimi prišla aj finančná polícia. Niečo aj našli, slávnych 248 prípadov. A vytkli nám napríklad, že sme nedávali k hláseniam písomné správy, ale posielali sme ich iba v mailoch. Keď sme k tomu dávali rozklad, právnici prišli nakoniec na to, že písomne to musí byť len pri neobvyklých operáciách. A tie naše takto vyhodnotené neboli, aj to sme napadli v správnej žalobe. Dali nám pokutu a keby sme ju zaplatili, možno by sa to celé skončilo. No ak sa firma v správnom konaní odvolá, rieši to minister. A ten urobil tlačovú besedu, kde nedostatky, ktoré by sme azda mohli nazvať každodennými, postavil do svetla prania peňazí na úrovni podsvetia. Potom prišla druhá kontrola, iba finančná polícia. Bola ohlásená ako všeobecná, za obdobie päť rokov, no nakoniec kontrolovali iba jedného klienta. A len dve jeho transakcie.
Ako to bolo s únikom údajov o klientoch?
Vieme o dvoch únikoch. Po prvej tlačovke padlo jedno meno, v protokole bolo niekoľko firiem a jedna slovenská. Druhý únik bol na druhej tlačovke, konkrétny klient. No teraz sa riešilo nejakých 80 mien a my nevieme akých. Trápi nás to – všetci napísali, že podľa denníka Pravda [denník informáciu o úniku priniesol] to tak je. Dali sme preto vyhlásenie, že interne to z banky neuniklo. Zatiaľ sú to informácie v duchu jedna pani povedala. Kým ten zoznam niekde neuvidíme, nemôžeme potvrdiť, či ide o klientov, či to technicky môže byť náš zoznam a či ten zoznam vôbec existuje.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?