Reed Hastings patrí k najbohatším a najúspešnejším ľuďom planéty. Založil a dodnes riadi spoločnosť Netflix, pôvodne zásielkovú videopožičovňu, z ktorej sa postupne vyvinula streamovacia firma konkurujúca najväčším filmovým i televíznym spoločnostiam sveta. Svoje manažérske skúsenosti spísal v knihe No Rules Rules. Kniha vyšla v septembri a Reed Hastings na nej spolupracoval s Erin Meyerovou, autorkou niekoľkých úspešných kníh o riadení a profesorkou na medzinárodnej biznisovej škole INSEAD.
„Modely riadenia podnikov sa formovali v priebehu priemyselnej revolúcie,“ píše Reed Hastings v závere knihy. „V tých časoch bolo dôležité predovšetkým vyvarovať sa chýb, ktoré mohli byť často fatálne. Hlavným cieľom bolo najmä eliminovať chyby, ktoré by viedli k smrti pracovníka alebo k veľkej finančnej strate podniku. Také riadenie musí byť postavené na pravidlách a dôslednej kontrole ich dodržiavania,“ pokračuje R. Hastings. Až v samom závere knihy No Rules Rules sa dočítate, že takéto pravidlá a kontrolu nájdete aj v štruktúre Netflixu. Sú tam, kde ide napríklad o citlivé údaje používateľov. Inak však kniha hovorí o inom type riadenia. Firmy v 21. storočí sa musia adaptovať na rýchlo sa meniaci svet a na potreby ľudí, pretože sú základom inovácií. A tomu sa podriaďuje všetko, aj manažment.
Deväť plus jedna lekcia
V priebehu rokov, keď Netflix postavil svoj úspech práve na inováciách, Reed Hastings a jeho najbližší spolupracovníci prišli s novým modelom riadenia „sloboda a zodpovednosť“ (freedom and responsibility). Ten vychádza z jednoduchej premisy: keď máte najlepších zamestnancov a správne nastavenú firemnú kultúru, nepotrebujete pravidlá. Autori knihy tento koncept rozpisujú do desiatich kapitol. Ide o tri fázy, v ktorých sa neustále prehlbuje práca so zamestnancami, s firemnou kultúrou a ruka v ruke s tým ide rušenie pravidiel. Desiata kapitola potom všetky inovácie, vytvorené predovšetkým v americkej centrále, doplňuje o ich zahraničné verzie zohľadňujúce miestne špecifiká (napríklad japonskú neochotu kritizovať šéfa). R. Hastings svoj model predstavuje ako lievik, na začiatku je veľa zamestnancov a veľa pravidiel a postupne dospejú do stavu, kde je relatívne menej ľudí, ktorí však majú takmer absolútnu slobodu.
Práca s ľuďmi
Základom je, samozrejme, práca s ľuďmi. Každý šéf to natvrdo pocíti, keď príde kríza a musia sa znižovať stavy. Na Reeda Hastingsa kríza dopadla v roku 2001, keď po prasknutí takzvanej bubliny dot-com musel vyhodiť zhruba tretinu zo 120 ľudí. Práve tu sa zrodil začiatok zmeny modelu riadenia, ktorý je vhodný pre všetky kreatívne odvetvia.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?